1

سامان تا پایان سال ۹۷ نمی‌تواند به ایران بیاید؟!

  • کد خبر : 269303
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

حالا همه به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند که چرا ستاره تیم ملی در بازی دوستانه گذشته حضور نداشت.

سامان قدوس

غیبت سامان قدوس در بازی دوستانه با ترینیداد و توباگو شایعات درباره این بازیکن را افزایش داده است؛ حالا اما با نگاهی به قوانین خدمت سربازی مشخص می‌شود که او تا پایان سال نمی‌تواند به ایران سفر کند.

به گزارش افق نیوز، سامان قدوس در طول ماه های گذشته یکی از ستاره های جذاب تیم کارلوسکی‌روش بوده است؛ او اگرچه در جام جهانی زیاد در ترکیب تیم ملی مورد استفاده قرار نگرفت اما در همان دقایق کوتاه نیز یکی از بازیکنان خوب تیم بود. حضور در لوشامپیونه فرانسه بعد از جام جهانی و نمایش‌های درخشان در ترکیب آمیان یک حقیقت را درباره او نشان داد. اینکه کی‌روش باید بیشتر در ترکیب تیم ملی از این وینگر سرعتی و تکنیکی استفاده کند و در این صورت می‌تواند یکی از مهره‌های تاثیر گذار در مسیر قهرمانی جام ملت‌های آسیا باشد.

چرا قدوس مقابل ترینیداد غایب بود؟
قدوس با این شرایط خوب همه را امیدوار کرده تا در ترکیب تیم ملی به طور ثابت در جام ملت های آسیا بدرخشد و حضور در بازی های دوستانه گذشته نیز این مساله را عیان کرده بود. ماجرا اما حالا کمی برای قدوس کمی پیچیده شده است. غیبت سامان در اردوی اخیر تیم ملی در تهران و همچنین نبودن در لیست تیم ملی برای بازی با ترینیداد و توباگو مجموعه‌ای از سوالات را در ذهن مخاطبان فوتبال ایجاد کرد. حالا همه به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند که چرا ستاره تیم ملی در بازی دوستانه گذشته حضور نداشت.

در این باره شایعاتی نیز ایجاد شده اما مساله اصلی که باعث نیامدن او به ایران شده قوانین مربوط به خدمت سربازی است. قدوس که در کشور سوئد به دنیا آمده و بزرگ شده این کشور است، از زمانی که برای تیم ملی ایران به میدان رفته، پاسپورت ایرانی دارد و به همین خاطر به عنوان یک شهروند ایرانی باید از قوانین کشور پیروی کند. به همین خاطر او طبق قوانین مشمول خدمت سربازی است و چون این دوران را سپری نکرده ورود و خروجش به کشور با مشکلاتی مواجه می‌شود.

قوانین نظام وظیفه درباره قدوس چه می‌گوید؟
سایت le11amienois فرانسه در گزارشی به موضوع نیامدن قدوس به ایران اشاره کرد و نوشت:‌«سامان قدوس در بازی تدارکاتی ایران مقابل ترینیداد و توباگو به خاطر مسائل مربوط به خدمت سربازی غیبت داشت.»

در بررسی این مساله، قوانین سازمان نظام وظیفه در بحث تردد مشمولان مقیم خارج از کشور در این باره آورده است‌: «کلیه مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال درخارج از کشور اقامت داشته باشند می توانند در هرسال حداکثر دوبار و مجموعا به مدت سه ماه به داخل کشور تردد کنند».

البته در قانون درباره بازیکنان دورگه در تیم های ورزشی به طور واضح توضیحی داده نشده اما چندی قبل سردار صدرالسادات رییس سابق سازمان وظیفه عمومی در این خصوص گفته بود: «وضعیت افراد دورگه باید تطبیق داده شده و به شکل مصداقی بررسی شود و نمی‌توان به طور کلی نظری داد اما در کل باید مشخص شود که این افراد چه زمانی به کشور بازگشته‌اند.»

در این شرایط طبق قانون اولیه سامان قدوس در هر سال فقط دوبار می‌تواند به ایران بیاید و خارج شود و در صورتی که بار سوم چنین اتفاقی بیفتد ممکن است در بحث خروج او از کشور مشکلاتی ایجاد شود. قدوس در سال ۱۳۹۷ دو بار(یکبار قبل از جام جهانی و یکبار حدود یکماه قبل) به ایران سفر کرده و حالا گفته می‌شود به همین خاطر چند روز پیش که همه لژیونرها به ایران سفر کردند، او نیامد و در دیدار با ترینیداد هم غایب بود.

البته که قرار است ستاره ایرانی تیم آمیان برای بازی دوستانه با ونزوئلا به طور مستقیم به دوحه سفر کند و در کنار سایر شاگردان کارلوس کی‌روش باشد.

آینده مبهم
مساله مهم درباره قدوس اما آینده این بازیکن در تیم ملی است. کمتر از یکماه دیگر اردوی بعدی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا آغاز می‌شود و همه بازیکنان آخرین تمرینات خود را در تهران و بعد امارات انجام می‌دهند تا تورنمنت موفقی را سپری کنند. حال اگر قدوس مجبور باشد از قانون سربازی درباره افراد مقیم خارج از کشور تبعیت کند، او برای بار سوم نمی‌تواند به ایران بیاید و باید با هماهنگی کی‌روش در امارات به اردوی تیم ملی قبل از جام ملت‌های آسیا اضافه شود و بعد هم به کشورش برود و منتظر شود سال ۹۷ به پایان برسد تا در شروع سال شمسی جدید دوباره بتواند راهی ایران شود.

از سوی دیگر انتظار از فدراسیون فوتبال این است که با پیگیری مساله سامان قدوس به عنوان یکی از ستاره های تیم ملی و رایزنی با مسئولان نظام وظیفه و اداره گذرنامه مشکل ورود و خروج او حل شود و بدون مشکل در جام ملت‌های آسیا حضور یابد.

باید منتظر ماند و دید در نهایت چه اتفاقاتی پیرامون مساله سربازی این بازیکن پیش می آید؛ اینکه آیا قدوس می‌تواند قبل از جام ملت های آسیا بارایزنی مسئولان فدراسیون با نظام وظیفه برای بار سوم در ایران حاضر شود و یا مستقیم به امارات برود تا در اردوی شاگردان کی‌روش حضور داشته باشد. هرچند که فدراسیون فوتبال تمام تلاشش را برای حضور قدوس در اردوی بعدی تیم ملی به کار گرفته و منتظر پاسخ مسئولان ذیربط است.

منبع: ورزش سه
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=269303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر