3

سناتورآمریکایی:عربستان کشور شماره یک اشاعه تروریسم است

  • کد خبر : 269336
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴

«رند پل» سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی آمریکا، عربستان را کشور شماره یک گسترش دهنده تروریسم خواند و ریاض را به دلیل نابودی یمن، اشاعه ایدئولوژِی افراط گرایی در سراسر جهان و قتل هولناک «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود مورد نکوهش قرار داد.

به گزارش افق نیوز به نقل از نشریه امریکن کانسروتیو، وی که یکی از هواداران برجسته واقع گرایی و بازدارندگی در سیاست خارجی در کنگره آمریکاست، روز پنجشنبه در پنجمین کنفرانس سالیانه سیاست خارجی موسسه امریکن کانسروتیو ضمن اشاره به تمهیدات خود برای مهار تجاوز جنگی عربستان به یمن، نبرد در این کشور را یک فاجعه ویژه خواند، زیرا یمن یکی از فقیرترین کشورهای روی کره خاکی به شمار می رود.
پل با اعلام اینکه نقش عربستان در خاورمیانه در مجموع نقش مخربی است، یادآور شد که ریاض یکصد میلیارد دلار برای صادرات وهابیت افراطی به کشورهای دوری چون اندونزی صرف کرده و بودجه مدرسه های تعلیم دهنده نفرت در کشورهایی چون پاکستان و هند را تامین کرده است.
این سناتور آمریکایی افزود: عربستان به بدترین وجه نفرت را اشاعه می دهد و موجب تروریسم در سراسر جهان می شود.
وی همچنین گفت که اگر بگویید مردم کدام کشور به احتمال بیشتری زمینه همکاری با غرب دارند و به غرب بیشتر شبیه هستند، پاسخ من احتمالا ایران است.
اما ابراز نارضایتی پل از عربستان به مثابه این نیست که وی از تحریم ریاض حمایت می کند. وی گفت که ترجیح می دهد آمریکا با خودداری از تعمیر هواپیماهای عربستان و توقف جریان ورود تسلیحات آمریکایی به ریاض، به سعودی ها پاسخ دهد.
وی افزود: مردم می گویند اگر شما به عربستان سلاح نفروشید، روسیه و چین این کار را خواهند کرد. هواپیماهای سعودی ها، آمریکایی است؛ اگر آنها بخواهند هواپیماهای آمریکایی را به پرواز درآورند و آنها را با قطعات روسی بازسازی کنند، بگذارید این کار را انجام دهند. این کار به پایان سریعتر نیروی هوایی عربستان بیش از آنچه ما بتوانیم تصورش را بکنیم، منجر خواهد شد.
سناتور ایالت کنتاکی در مورد تمایل به پیوستن مجدد آمریکا به برجام گفت که مایلم این موضوع را مورد بررسی قرار دهم.
وی گفت که اعتقاد ندارد رفتار ایران شایسته قطع همه مذاکرات به نفع تحریم های فلج کننده و توقف روند دیپلماتیک بود؛ در حالی که آمریکا چشمان خود را به روی جنایات بشری عربستان و رفتار تهاجمی ریاض در منطقه بسته است. وی افزود: مطمئن نیستم که کدامیک شرورتر است، ایران یا عربستان.
سناتور آمریکایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به روابط آمریکا با روسیه پرداخت و تاکید کرد که حتی اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده بخواهد یخ روابط واشنگتن – مسکو را آب کند، امکان پذیر نیست زیرا فشار دمکرات ها بسیار زیاد است.

ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=269336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر