1

کیست‌های بدخیم سراغ چه کسانی می‌رود؟

  • کد خبر : 269417
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲

یک متخصص به بیان علت ایجاد کیست تخمدان در بانوان پرداخت و راه‌های تشخیص آن را بیان کرد.

کیست‌های بدخیم سراغ چه کسانی می‌رود؟
یک متخصص به بیان علت ایجاد کیست تخمدان در بانوان پرداخت و راه‌های تشخیص آن را بیان کرد.

به گزارش افق نیوز/ شهلا میرگلوبیات جراح و متخصص زنان و زایمان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص علت ایجاد کیست‌های تخمدان بیان کرد: کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارند که «کیست عملکردی» از شایع‌ترین کیست‌هاست؛ در زمان تخمک گذاری دیواره‌ی فولیکول تخمک پاره نمی‌شود و بعد از گذشت زمان و به‌دلیل عدم تخمک گذاری، مایعی درون فولیکول جمع می‌شود و کیست‌های عملکردی را ایجاد می‌کند.

بیات در خصوص علائم این بیماری گفت: اختلالات قاعدگی و درد شکم از علائم این بیماری هستند، درد شکم می‌تواند ناشی از بزرگ شدن کیست، پاره شدن که با خونریزی همراه است، پیچ خوردن پایه‌ی تخمدان به دور خودش، باشد.

وی افزود: کیست‌ها می‌تواند خوش خیم یا بدخیم باشند، خوش خیم یا بدخیم بودنشان به سن فرد و شرایط کیست بستگی دارد؛ اگر فرد در سن باروری و تولید مثل باشد احتمال خوش خیم بودن کیست زیاد است ولی اگر فرد در سن یائسگی قرار داشته باشد زمینه برای بدخیم بودن کیست فراهم است.

انواع کیست‌ها و ویژگی‌آنها

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: اندازه‌ کیست‌ها، سرعت رشد آنها، قابلیت تحرک پذیری‌، صاف یا نامنظم بودن سطح آن‌ها  از ویژگی‌های کیست‌های مایع یا مایع همراه با نقاط جامد است که با بررسی آن‌ها می‌توان به خوش خیم یا بدخیم بودنشان پی برد؛ کیست مایع همراه با نقاط جامد با اندازه بزرگتر از ۶ سانتی متر، چسبندگی در لگن، نامنظم بودن سطح از شرایط ایجاد توده‌های بدخیم است.

متخصص زنان و زایمان در خصوص راه‌های تشخیص و درمان کیست بیان کرد: از سونوگرافی و برای تشخیص دقیق تر از سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده می‌شود؛ کیست‌های خوش خیم اگر حاد نباشد با قرص‌های تجویز شده به مدت ۲تا۳ ماه درمان می‌شود،کیست‌های بدخیم باید مورد ارزیابی بیشتری قرار گیرند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=269417

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر