3

نخستین ربات توده یاب لامسه‌یی تشخیص سرطان پستان در ایران ساخته شد

  • کد خبر : 2948
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸

ربات «ماموالاستوگرام» مکان یاب هوشمند که از آن به عنوان نخستین ربات هوشمند در زمینه تشخیص سه بعدی توده های بافت پستان یاد می شود به همت محققان آزمایشگاه حس لامسه مصنوعی و جراحی روباتیک دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد. افق – ایسنا: این ربات روز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی […]

ربات «ماموالاستوگرام» مکان یاب هوشمند که از آن به عنوان نخستین ربات هوشمند در زمینه تشخیص سه بعدی توده های بافت پستان یاد می شود به همت محققان آزمایشگاه حس لامسه مصنوعی و جراحی روباتیک دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.
افق – ایسنا: این ربات روز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شد. در این طرح که توسط مهندس افسانه مجری و استاد سیامک نجاریان و با همکاری مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان بقیه الله (عج) و مرکز تحقیقات بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اجرا شده یک پروب لامسه‌یی مجهز به یک سیستم‌ رباتیک جهت انجام معاینات بافت پستان طراحی شده است.

بخش لامسه‌یی شامل یک سنسور لودسل نصب شده بر روی پروب اندافکتور است و بخش مکانیکی شامل ربات کنترل کننده اندفکتور و بخش لامسه‌یی و بخش الکتریکی نیز شامل بورد الکترونیکی کنترل کننده حرکات دستگاه و دریافت کننده سیگنال‌های لامسه‌یی خروجی سنسور است.

همچنین واحد نمایشگر، برقرار کننده ارتباط آسان میان اپراتور و دستگاه در نحوه عملکرد حین راه‌اندازی و اجرا است که واحد پردازشگر آنالیز سیگنال‌های لامسه‌یی خروجی دستگاه و پروسه تشخیص بیماری را به صورت هوشمند بر عهده دارد.

به گزارش ایسنا از جمله مزایای ماموالاستوگرام هوشمند، طراحی دستگاه بر پایه تکنیک حس لامسه مصنوعی بدون هرگونه آسیب و تهاجم به بافت بیمار نظیر تجمع اشعه ایکس در بدن و یا آسیب‌های ناشی از بیوپسی، قابلیت تجهیز به سیستم‌ رباتیک و حذف کامل وابستگی دستگاه از اپراتور، هوشمند کردن پروسه تشخیصی بیماری، افزایش قدرت تشخیصی دستگاه در توده‌یابی با عملکرد مستقل از سایر تکنیک‌های غربالگری، افزایش قدرت تشخیصی دستگاه در افتراق ماهیت توده با تکیه بر پیش‌بینی سرطانی بودن توده، تقویت امکان مکانیابی سه بعدی توده با تکیه بر توده های عمقی و توانایی مستند سازی یافته‌ها به عنوان پرونده‌ بیمار قابل استفاده در روند پیگیری بیماری است.

نتایج ارزیابی قابلیت دستگاه هوشمند حاکی است، توانایی دستگاه در تشخیص توده‌های عمقی ۵/۷۷ درصد، حساسیت دستگاه در تشخیص توده‌های عمقی سطحی ۲/۸۹ درصد، دقت دستگاه در برآورد عمق توده بسیار بالا (معادل ۱/۸۵ درصد)، ویژگی دستگاه در تشخیص بافت سالم ۴/۹۳ درصد، حساسیت دستگاه در تشخیص نواحی دارای توده ۶۷ درصد، دقت دستگاه در توده یابی ۷/۸۶ درصد، ویژگی دستگاه در تشخیص توده‌های خوش خیم ۱۰۰ درصد و حساسیت دستگاه در تشخیص توده‌های بدخیم ۵۰ درصد است.

این دستگاه دقتی معادل ۵/۹۵ درصد در افتراق ماهیت خوش خیمی و بدخیمی توده دارد.

از ساخت این دستگاه مقالات متعددی در مجلات معتبر خارجی و کنفرانس‌های بین‌المللی ارائه شده و دارای تاییدیه علمی از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم (عج)، مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) و مرکز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2948

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر