3

اوباما دستور داد ۲۳ هزار سرباز دیگر آمریکایی نیز تا سپتامبر آینده از افغانستان خارج خواهند شد.

  • کد خبر : 3024
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶

آقای اوباما چهارشنبه شب در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اعلام کرد ۲۳ هزار سرباز دیگر آمریکایی نیز تا سپتامبر آینده از افغانستان خارج خواهند شد.   به این ترتیب “نظامیان اضافی” آمریکا که در سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما به افغانستان اعزام شدند، تا پایان تابستان آینده از این کشور خارج خواهند شد. باراک […]

آقای اوباما چهارشنبه شب در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اعلام کرد ۲۳ هزار سرباز دیگر آمریکایی نیز تا سپتامبر آینده از افغانستان خارج خواهند شد.

 

به این ترتیب “نظامیان اضافی” آمریکا که در سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما به افغانستان اعزام شدند، تا پایان تابستان آینده از این کشور خارج خواهند شد.

باراک اوباما گفت پس از این تاریخ نیز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با روند ثابتی ادامه خواهد داشت و ماموریت این سربازان به تدریج از شرکت در عملیات رزمی به پشتیبانی ارتش افغانستان تغییر خواهد یافت.

آقای اوباما گفت: “تا سال ۲۰۱۴ روند انتقال (مسوولیت تامین امنیت) کامل خواهد شد و مردم افغانستان مسوول امنیت خود خواهند بود.”

باراک اوباما تاکید کرد خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان از موضع قدرت انجام می شود و گفت القاعده بیش از هر زمان دیگری پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تحت فشار است.

آقای اوباما گفت: “اطلاعاتی که از قرارگاه بن لادن به دست آوردیم نشان می دهد القاعده زیر فشار بسیار زیادی است.”

باراک اوباما تاکید کرد آمریکا به همراه پاکستان موفق شده است نیمی از رهبری القاعده را از پا در بیاورد.

او گفت: “به خاطر تلاش کارشناسان اطلاعاتی و نیروهای ویژه کشورمان، اسامه بن لادن، تنها رهبری که القاعده تاکنون به خود دیده بود را کشتیم. این یک پیروزی برای همه کسانی است که از یازدهم سپتامبر (۲۰۱۱ به بعد، به آمریکا) خدمت کرده اند.”

آقای اوباما گفت مردم آمریکا می توانند آسوده خاطر باشند که شعله جنگ در حال خاموش شدن است.

او گفت: “با این که ممکن است روزهای تاریکی هم در پیش روی افغانستان قرار داشته باشد، شعله صلح توام با امنیت در دور دست دیده می شود. این جنگ های طولانی به طور مسوولانه به پایان خواهند رسید.”

اعلام خبر زمانبندی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان پس از هفته ها حدس و گمان در محافل سیاسی آمریکا و در پایان بازنگری یک ماهه در راهبرد نظامی ایالات متحده در این کشور انجام شد.

باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ برای کمک به ثبات در این کشور ۳۰ هزار نیروی نظامی اضافی به افغانستان فرستاد و در حال حاضر یکصدهزار سرباز آمریکایی در کنار نظامیان دیگر کشورهای عضو ناتو عهده دار تامین امنیت در افغانستان هستند.

مسوولیت کامل حفاظت از امنیت افغانستان تا سال ۲۰۱۴ به این کشور واگذار خواهد شد.

آمریکا ده سال است درگیر جنگ در افغانستان است که هفته ای دو میلیارد دلار هزینه دارد.

به همین علت ادامه حضور نظامی در افغانستان نارضایتی هایی را به همراه داشته و ۲۷ سناتور آمریکایی به تازگی در نامه ای خطاب به آقای اوباما خواهان تسریع در خروج از این کشور شدند.

بعضی از فرماندهان ارشد نظامی و رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا خواهان ادامه حضور گسترده نظامیان در افغانستان تا سال ۲۰۱۳ برای ثبات بخشیدن به دستاوردهای اخیر در برابر طالبان بودند.

تحلیلگران می گویند نزدیک بودن زمان مبارزات انتخاباتی در آمریکا و عدم محبوبیت این جنگ از عوامل کاهش سربازان آمریکا در افغانستان است.

یک نظرسنجی جدید که به وسیله سی ان ان انجام شد، نشان دهنده عدم رضایت ۶۲ پاسخ دهندگان از جنگ طولانی مدت در افغانستان بود.

آقای اوباما درحالی درباره طرح های کاهش نیرو در افغانستان سخنرانی کرد که رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین در چند روز گذشته خبر گفت و گوی آمریکا با طالبان در افغانستان را تایید کرد.

این اولین بار است که دولت آمریکا تماس با طالبان را تایید می کند.

واکنش ها: بیم و امید

وزارت دفاع افغانستان از تصمیم آمریکا برای خروج سربازانش از این کشور استقبال کرده است.

سخنگوی این وزارتخانه گفت کابل از “تلاش ها و فداکاری های” نیروهای خارجی تقدیر می کند.

واکنش سیاستمداران آمریکایی به سخنان آقای اوباما متفاوت بود.

سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا در بیانیه ای استراتژی تبیین شده به وسیله باراک اوباما را صحیح دانست و آن را مطابق با وعده ۱۸ ماه پیش رئیس جمهوری به مردم آمریکا درباره سیاست افزایش سی هزار نفری نیروهای نظامی در افغانستان دانست.

از سوی دیگر، جان بینر، رهبر اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای از این که آقای اوباما متوجه اهمیت موفقیت در افغانستان است، ابراز رضایت کرد و گفت تضعیف القاعده باید بر هر جدول زمانبندی اولویت داشته باشد.

سناتور جان مک کین، رقیب جمهوری خواه باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ از “تهدید غیرضروری” دستاوردهای نظامی و امنیتی آمریکا در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

در این حال، سناتور ریچارد لوگار، عضو جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که هیچ منطقی حضور ۱۰۰ هزار نیروی نظامی در افغانستان و هزینه سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری در این کشور را توجیه نمی کند.

آقای لوگار گفت: “این کشور فاقد ارزش استراتژیکی است که بخواهیم برایش این بها را بپردازیم، به خصوص در زمانی که کشور ما دچار بحران بدهی است و نظامیان ما به خاطر اعزام به ماموریت های رزمی متوالی زیر فشار هستند.”

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3024

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر