3

آخرین وضعیت پرونده دو روحانی تهرانی

  • کد خبر : 3100
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶

عباس جعفری ‌دولت‌آبادی گفت :برخورد دستگاه قضاء با مجرمان یقه سفید، آخرین وضعیت نرخ دیه، پرونده دو روحانی امر به معروف، تماس تلفنی با وزیر امور خارجه و سرکشی از بازداشتگاههای کلانتریها، از جمله موضوعاتی بودند که دادستان عمومی و انقلاب تهران در یک برنامه رادیویی به آنها اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس […]

عباس جعفری ‌دولت‌آبادی گفت :برخورد دستگاه قضاء با مجرمان یقه سفید، آخرین وضعیت نرخ دیه، پرونده دو روحانی امر به معروف، تماس تلفنی با وزیر امور خارجه و سرکشی از بازداشتگاههای کلانتریها، از جمله موضوعاتی بودند که دادستان عمومی و انقلاب تهران در یک برنامه رادیویی به آنها اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری ‌دولت‌آبادی در گفتگو با برنامه رادیویی پیک بامدادی با بیان اینکه گفتمان عدالت هم مطالبه مردم و هم وظیفه دستگاه قضایی است افزود: دادستانی تهران در حوزه کاری خود در خصوص تمام پرونده‌ها با جدیت اقدام کرده و طبیعتا هیچ کاری بی نقص نیست. در این زمینه مجتمع ویژه‌ای با قضات خوب در حال فعالیت هستند اما اینکه گفته شود کاری انجام نشده قضاوت عجولانه است.

رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی دشوار است

وی با بیان اینکه کار بر روی پرونده‌های اقتصادی بسیار سخت است گفت: به خاطر مشکلاتی که در تحقیقات وجود دارد و همچنین ارتباط برخی افراد با منابع قدرت و ثروت معمولا رسیدگی به این پرونده‌ها سخت و دشوار است. در عالم حقوقی به این افراد می‌گویند مجرم یقه سفید و اینکه یک فرد قدرتمندی به پای میز محاکم کشیده شود جزو سیاستهای دستگاه قضایی است اما بعضا تاخیر دیده می‌شود که به معنای مسامحه نیست.

آخرین وضعیت پرونده دو روحانی تهرانی

دادستان تهران در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو روحانی تهران که بعد از امر به معروف مورد حمله قرار گرفتند با بیان اینکه دستگاه قضاء از امر به معروفی که در چارچوب شرعی و رعایت اولویتهای فقهی است حمایت می‌کند، گفت: در حادثه اول در شرق تهران یک روحانی خوشنام مورد حمله قرار گرفت که تاکنون ۴ نفر دستگیر شده‌اند اما هنوز ضارب اصلی دستگیر نشده و منتظر تکمیل تحقیقات پلیس هستیم.

دولت‌آبادی ادامه داد: در حادثه دوم که با حواشی همراه بود ضاربین به سرعت دستگیر شدند و دیروز دادستان منطقه گفت که منتظر نظر پزشکی قانونی در خصوص فرد مضروب هستیم تا پرونده به دادگاه ارسال شود.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان می دهد هم دغدغه و هم اراده برخورد با کسانی که به افراد ناهی از منکر حمله می‌کنند، وجود دارد.

نرخ دیه بخاطر برخی ملاحظات به تعویق افتاد

وی در ارتباط با تعیین نرخ دیه و احتمال جایگزینی نقره با شتر، گفت: تعیین نرخ دیه از اختیارات رئیس قوه قضائیه است که هر سال اعلام می‌شود امسال هم با بررسیهای انجام شده ۹۰ میلیون تومان اعلام شد ولی در ادامه به لحاظ برخی از ملاحظات که در مطبوعات هم اعلام شد به تعویق افتاد.

دولت آبادی افزود: قوه قضائیه بعد از تعویق اجرای قیمت جدید دیه در حال بررسی است تا با کارشناسیهای دقیق تر تصمیمی را اعلام کند. هر سال این اقدام انجام می‌شد اما امسال به خاطر تغییر دو برابری قیمت دیه این اتفاقات رخ داد.

دادستان تهران در ارتباط با فعالیت دادسرای فرهنگ و رسانه، گفت: هدف از تشکیل دادسرا یک پیغام بوده که مسائل فرهنگی در دستگاه قضایی دیده شود که این اتفاق رخ داد. هنوز یکسال از شروع فعالیت این دادسرا نمی‌گذرد ولی اصحاب رسانه‌ می‌توانند مفتخر باشند که دادسرایی هست که به دعاوی آنها رسیدگی می‌کنند.

اینکه تشکیک کنند که دادستان نمی‌تواند بازداشت کند اشتباه است

وی در پاسخ به این سئوال که اخیرا درباره جایگاه دادستانی در برخی از مطبوعات موضوعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه دادستان حق بازداشت ندارد، با بیان اینکه دادستانی تهران یکی از مهمترین مراجع قضایی در کشور است گفت: اینکه تشکیک کنند که دادستان نمی‌تواند بازداشت کند اشتباه است چون قانون بین جرائم کیفری و غیر کیفری تفکیک کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: قانون بین جرائم تفکیک کرده و دادستان می‌تواند تقاضای بازداشت و فک بازداشت کند و تمام قرارهای بازپرسی باید با نظر دادستان باشد و اساسا این بحث که در مطبوعات در خصوص بازداشت یک فرد شد، اینگونه نبوده است.

تماس تلفنی با وزیر خارجه درباره مسائل پیشگیرانه

دولت‌آبادی ادامه داد: ما با وزیر خارجه تلفنی پیشنهاد داشتیم درباره مسائل پیشگیرانه که این را به رسانه‌ها کشانده است و بر اساس همین پیش فرض‌ها شروع به حمله علیه دادستانی کردند.

وی گفت: اینکه روزنامه‌ها و سایتها این تلفن خیرخواهانه دادستان را بهانه‌ای قرار دهند بسیار روشن است چرا که نظر دادستان این بود که کشور وارد بحران نشود و قرار نیست وارد این پاسخها شویم چون شان دادستان بالاتر از این نوع اقدامات است. دادستانی هم اختیارات قانونی دارد و هم مایل نیست وارد این بازیهای سیاسی شود.

جعفری‌دولت آبادی در پاسخ به این سئوال که با وجود بازرسیهای چند ساله هیئتهای حقوق شهروندی از بازداشتگاه کلانتریها هنوز تغییر خاصی در وضعیت بهداشتی و فیزیکی این بازداشتگاه ایجاد نشده است گفت: این هیئتهای مستقر در دادستانی تهران و تمام دادگستریهای استانها مرتب به بازداشتگاههای کلانتریها سرکشی می‌کنند و ما هم مرتب گزارش خود را ارائه می‌کنیم. بارها از پلیس خواستیم تا به این موارد رسیدگی کند چون به نفع نظام قضایی و پلیس کشور است که وقتی افراد وارد این فضاها می‌شوند از حقوق اولیه برخوردار شوند اما پلیس در برخی موارد گفته به خاطر عدم وجود امکانات این کار را کرده است.

بحث خودرو هوو باید در مقامات کلان کشور حل شود

دولت آبادی در پاسخ به این سئوال که چرا از سال ۸۶ تاکنون به طول کامل به وضعیت پرونده خودرو “هوو” رسیدگی نشده و برخی از شاکیان مدعی هستند از ۶ هزار شکایت فقط به نیمی از آنها رسیدگی شده است گفت: بحث هوو بیشتر باید در مقامات کلان کشور حل شود. مانند اینکه این خودرو شماره گذاری نشود ولی در خصوص مشکلاتی که درباره رانندگان و بیکاری وجود دارد مشکلات اقتصادی باعث شده در این زمینه نتوان پیشگیرانه عمل شود.

وی اظهار داشت: ما درباره هوو الان پرونده قضایی نداریم و موضوع مطرح شده این است که این خودرو شماره گذاری نشود تا جلوی اتفاقات بعدی گرفته شود که این امر به دادستانی کل کشور واگذار شده است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=3100

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر