1

عاقبت خانه‌همسر ناصرالدین‌شاه!+تصویر

  • کد خبر : 31553
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵

خانه انیس الدوله همسر ناصرالدین شاه یکی از همان بناهای تاریخی و فرهنگی است که قدمت آن به زمان قاجار باز می گردد

حفظ و نگهداری از میراث ملی وظیفه تک تک ما میراث دارانی است که باید امانتدار امانتی به نام فرهنگ باشیم که مروجان اصلی آن گذشتگانی هستند که مولد و اشاغه دهنده آداب و سنن سرزمین ایران تلقی می گردند.

اگر ما به عنوان آیندگانی که از پس همان گذشتگان آمده ایم میدان دار ارزشهایی باشیم که باید یکی دو نسل بعد از با هم چشمشان به جمال آثار این مرزوبوم روشن شود احساس مسئولیتمان در قبال داشته های فرهنگی و تمدنی و ملی و میهنی چند برابر خواهد شد. و روال این نمی شود که تیشه سهل انگاری را با بی توجهی تمام بر ریشه تاریخ سراسر بی همتایی بزنیم که زنگ خطر آن زمانی به گوش کسانی که باید برسد و نمی رسد می خورد که شاید نتوان کمکی بر نجات آن کرد.

خانه انیس الدوله همسر ناصرالدین شاه یکی از همان بناهای تاریخی و فرهنگی است که قدمت آن به زمان قاجار باز می گردد در این که این بنا یک آثار تاریخی و ارزشمند محسوب می شود هیچ شکی نیست ولی در این که آیا این خانه ای که ملقب به زمان ناصرالدین شاه است به عنوان یک اثر تاریخی در تاریخ بماند جای بسی تامل خواهد داشت.

اگر بخواهیم به علل و دلایل این زنگ خطر توجه کنیم ریشه ای را در جانی ریشه یابی می کنیم که به هیچ وجه فکرش را هم نمی توان کرد و نمی توان به سرنوشت اسفبار این بنا نیاندیشید.

اتحادیه صنف گوشت گوسفندی تهران اگر از تعجب و تفکری که ما را مبهوت خودش نکرده باشد بگذریم،سنخیت این بنای فرهنگی و اتحادیه گوشت گوسفندی تهران را باید با کدام قانون نوشته شده و نشده سنجید و مطابقت داد.

جائی که باید جایگاهی باشد برای به نمایش درآوردن فرهنگی که باید در مقابل دیدگان جماعتی به نام مردم قرار بگیرد و به منظر ظهور نسل های فعلی و آتی برسد پاتوق قصابان و گوشت فروشانی می شود که نمی گذارد اصالت آن به اصطلاح در پناه نگهداری دلسوزانه مسئولین حفظ شود کی و تا زمانی قرار است بناهای فرهنگی و تاریخی ما قربانی شوند در هر جای دنیا معمولا برای حفظ و نگهداری بناها و ساختی نهای تاریخی آنها را با کاربری تاریخی و فرهنگی حفظ می کند نمی توان تصور کرد که در دنیا و در میان کشورهای اروپایی جانی را می توان یافت که با مدل ما از آثار خویش نگهداری کنند.

سوالی که جوابش شاید که نه،‌صد البته منفی است دنیای غرب که از داشتن تمدن و اصالت اصیل تاریخ غنی ایی همچون ایران زمین بی بهره است و برای هویت بخشی به نظام تمدن خود آثار باستانی می سازد، اگر صاحب این آثار بی نظیر بود آیا این گونه با آن رفتار می کرد.

جایی که باید نگهداری شود به عنوان گنجینه ای گرابنها ،‌می شود دفتر صنف گوشت گوسفندی تهران می شود محل نگهداری برنج و روغنی که از قضا مسئله ای هم ندارد و بودنش در خانه انیس الدوله قاجار و این حکایت دیوار و کف این خانه است ولی قصه دیگر این بنا در سقف آن بازگو می شود.

سقف خانه انیس الدوله همسر ناصرالدین شاه قاجار شیروانی است و حالی بر آن مستولی شده که هر آن احتمال خطر وجود خواهد داشت.معلوم نیست که دیگر باید چه برسد این بنا باید که مسئولان کمی به خودشان بیایند و میراث فرهنگی را میراث داری کنند. حیات خانه هم از تاخت و تاز اتحادیه قصابان تهران در امان نمانده است خانه ای که حیاتش در زیر سایه درختانی کهن نفس می کشد و حوضی قدیمی و زیبا رنگ آمیزی می کند این بنا را حالا به لطف ماشین های حمل گوشت و همینطور ماشین های کارکنان اتحادیه که پارک در حیاط انیس الدوله هستند روزگار می گذراند.

گویا پارکینگ هم شده این بنانی که قدمتش به صد سال می رسد،‌یکی از اهالی محل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص سوالی که به نظر آیا این بنای قدیمی با اتحادیه صنف گوشت سنخیتی خواهد داشت با یک سکوت طولانی گفت:هیچ توضیحی در رابطه با موضوعی که نمی توان توجیهی برای آن داشت تداوم فقط باید گفت ما با دست خودمان تیشه بر ریشه فرهنگ خودشان می زنیم.

یکی دیگر از اهالی در این رابطه گفت:تست دیگر این بنای قدیمی که با کاشی کاری های زیبا و با نقوش بی نظیر طراحی شده بود از بین رفته و جایش را آجرهای هفت سانتی زرد رنگ گرفته است و دیگری نیز از قدمت بالای بنا و وضعیت فعلی آن اظهار تاسف می کند.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه صنف گوشت گوسفندی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه این ها خانه و بنای قدیمی ملقب به انیس الدوله همسر ناصرالدین شاه قاجار شرعا و عرفا به نام اتحادیه است افزود:ما خود را مالک این بنا می دانیم چون سند آن به نام صنف ثبت شده و از ابتدا نیز به همین منظور برای اعضای صنف وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای میراث فرهنگی مسله ای نبود که یک بنای فرهنگی و تاریخی با قدمتی چنین دیرینه به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران مبدل شود اظهار داشت.

در آن موقع برای میراث مطرح نبود و به آن اشاره ای نشده بود.ملکی ادامه داد:اتحادیه قبلا با میراث فرهنگی مکاتباتی در این خصوص داشته و میراث فرهنگی را از کم و کیف فعالیت های خود در جریان گذاشته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با بیان اینکه ما قبلا آمادگی کامل برای واگذاری بنا به میراث فرهنگی را داریم اعلام کرد:اتحادیه حاضر است بر طبق شرایط و قانون این بنای تاریخی و فرهنگی را به میراث واگذار و به جایی دیگر منتقل شود.

وی ادامه داد:براین اساس هزینه ای که اتحادیه بابت فروش ملک به میراث مطالبه خواهد کرد در جهت اختصاص ساختمانی دیگر و نقل مکان اتحادیه به آن مکان صرف و هدف گذاری خواهد شد که به همان نسبت به هنر اعضای صنف در این خصوص مربوط می شود.

ملکی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد اعلام کرد:این زمان بستگی به تصمیم میراث فرهنگی و مربوط به برآورد هزینه ای که بابت خرید بنا توسط میراث به اتحادیه پرداخت می گردد است.

ملکی با عنوان اینکه اگر قدمت و ارزش تاریخی این بنا برای میراث مهم بود چرا از ابتدا ملزم نشد تا ملک را خود خریداری کرده و در فهرست آثار ملی که البته ثبت شده است نگهداری کند یادآور شد:خانه انیس الدوله قاجاری با شماره ۱۰۴۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده و میراث فرهنگی حدود ۱۵ سال است که به شهرداری منطقه ۱۱ اعلان کرده که این ملک جزو میراث فرهنگی است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران ادامه داد ؛ اگر اتحادیه هنوز به عنوان صاحبخانه و مالک بنا در اینجا مستقر است مقصر نیست چون شرعا و عرفا بنا ثبت به نام اتحادیه شده است.

باشگاه خبرنگاران:ملکی خاطرنشان کرد:باید میراث فرهنگی سریعا اقدام نماید چون ما قادر به هزینه کردن برای مرمت و نگهداری بنا نبوده و از عهده توان ما خارج خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=31553

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر