2

در وضعیت موجود،آپارتمان ارزان می‌شود یا گران؟

  • کد خبر : 32361
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۹:۱۵

با کاهش تراکم در منطقه هایی که قبلا بلند مرتبه سازی در آن انجام می شد، آپارتمان گران تر می شود

با نزدیک شدن به اجرای طرح تفصیلی شهر تهران و احتمال کاهش تراکم در برخی از محله ها، فعالان بازار مسکن معتقد هستند که در صورت کاهش تراکم، قیمت آپارتمان و املاک کلنگی بدون مجوز ساخت، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اجرای طرح تفصیلی مسکن در پایتخت از سال گذشته تاکنون بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است و با وجودی که مسئولان شهرداری تهران اعلام می کنند که اجرای این طرح نمی تواند بر قیمتها تاثیری داشته باشد اما فعالان بازار مسکن معتقدند که کاهش تراکم در برخی از محله ها به طور حتم قیمتها را در این محله ها افزایش می دهد.

کاهش تراکم در شهر تهران به عنوان یکی از گران ترین شهرهای ایران تاثیر زیادی را بر قیمت آپارتمان و املاک کلنگی خواهد داشت و می تواند قیمت ا را با افزایش مواجه کند. البته اگر تراکم در کل شهر تهران به نسبت سالهای گذشته با کاهش مواجه نشود نمی تواند میانگین قیمت مسکن را افزایش دهد اما در برخی از محله ها قیمتها با نوسان همراه خواهد شد.

براین اساس، کاهش تراکم در برخی از محله های تهران در دستور کار قرار دارد که با ابلاغ طرح تفصیلی، املاک کلنگی که در سال گذشته، مجوز بلندمرتبه سازی در این محله ها گرفته اند با افزایش قیمت بیشتری مواجه می شوند که این موضوع به طور حتم قیمت آپارتمان را در این محله ها افزایش می دهد.

یکی از فعالان بازار مسکن در این خصوص گفت: شایعات پیرامون طرح تفصیلی تهران موجب شده است که در سال گذشته حتی افرادی که قصد ساخت خانه های خود را نداشتند، برای دریافت مجوز ساخت به شهرداری مراجعه و جواز ساخت چند طبقه را قبل از ابلاغ قانون دریافت کنند.
وی یادآور شد: طرح این شایعات خرید و فروش املاک کلنگی در چند منطقه خاص را محدود تر کرده است، زیرا در چند ساله اخیر جحم ساخت وساز و خرید وفروش در برخی از مناطق تهران به شدت افزایش یافته است که این شایعات می تواند تاثیر زیادی را بر قیمت این محله ها بگذارد.

ثبات قیمت با حفظ معادله مسکن در پایتخت

در همین حال، رئیس کانون سراسری انبوه سازان بابیان اینکه طرح تفصیلی شهر تهران اگر تراکم مناطق را بر هم زده باشد، به همان نسبت بر قیمتها تاثیر می گذارد، گفت: با کاهش تراکم در منطقه هایی که قبلا بلند مرتبه سازی در آن انجام می شد، آپارتمان گران تر می شود و سازندگان هم رغبتی به ساخت و ساز در این مناطق نشان نمی دهند.

ایرج رهبر با اشاره به اینکه سازندگان تمایل به ساخت کمتر از ۵ طبقه ندارند، اظهار داشت: در این صورت سازندگان به سراغ محله هایی می روند که بتوانند ساخت و ساز بیشتری در آن داشته باشند بنابراین قیمت املاک کلنگی در این محله ها افزایش پیدا می کند.

وی افزود: اگر معادله مسکن در  پایتخت حفظ شده باشد و تعداد تراکم ها در سطح شهر تغییری نکند، اجرای طرح تفصیلی تاثیر مثبتی خواهد داشت در غیر اینصورت قیمت ها را افزایش می دهد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان اجرای این طرح را موجب تغییر در استقبال مردم از کلنگی و آپارتمان دانست و گفت: درهر صورت اجرای این طرح در محله ها و مناطق مختلف تاثیرات متفاوتی دارد و می تواند استقبال مردم را از املاک متخلف تغییر دهد.

منبع:  مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=32361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر