4

ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد قوت گرفت

  • کد خبر : 378
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴

طرح نمایندگان برای ادغام سازمان میراث فرهنگی با وزارت ارشاد، افزایش انتقادات از مسئولان این سازمان به دلیل پاسخگو نبودن، الحاق شیراز و نیشابور به شبکه همکاری حفاظت از میراث معنوی، افزایش ۷ برابری هزینه خدمات هتلی و … از جمله مهمترین خبرهای این هفته حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بود. افق –  مهر، دبیر […]

طرح نمایندگان برای ادغام سازمان میراث فرهنگی با وزارت ارشاد، افزایش انتقادات از مسئولان این سازمان به دلیل پاسخگو نبودن، الحاق شیراز و نیشابور به شبکه همکاری حفاظت از میراث معنوی، افزایش ۷ برابری هزینه خدمات هتلی و … از جمله مهمترین خبرهای این هفته حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بود.

افق –  مهر، دبیر اتحادیه هتلداران ایران با بیان اینکه قیمت ۱۳۵ قلم کالای هتلی در کشور از مهرماه سال گذشته افزایش یافته گفت: هزینه خدمات هتلی از سال گذشته تا کنون ۴ تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده اما اگر نرخ اتاق هتل را بالا ببریم همین تعداد اندک مسافر را نیز از دست می دهیم.

خسرو ایرانپور با بیان اینکه هیچ تمایلی برای افزایش قیمت اتاق هتلها در ایام پیک سفر نداریم گفت: اکنون اگر نرخ اتاق هتل را بالا ببریم دیگر همان تعداد مسافرانی که در هتلها اقامت می کنند را نیز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت ۱۳۵ قلم کالای هتلی در کشور از مهر ماه گذشته بالا رفته است، تصریح کرد: قیمت برق، آب و گاز و غیره هزینه هایی هستند که به قیمت تمام شده اتاق هتلها اضافه می شود به نحوی که از سال گذشته تا کنون ۴ تا ۷ برابر افزایش داشته است اما با این حال اعلام کردیم که تمایلی برای افزایش قیمت اتاقها نداریم تا همان تعداد مسافرانی که داریم را هم از دست ندهیم.

وزارتخانه شدن میراث فرهنگی، مدیران را مجاب به پاسخگویی می کند

جمعی از روزنامه نگاران و فعالان انجمنهای میراث فرهنگی ضمن حفظ مواضع انتقادی خود درباره کاستیهای سازمان میراث فرهنگی، در نامه ای به نمایندگان مجلس درباره طرح ادغام این سازمان در وزارت ارشاد آورده اند که در صورت وزارت خانه شدن این سازمان،نمایندگان می توانند رئیس این سازمان را در مقام وزیر مورد پرسش قرار دهند.

در نامه انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و خبرنگاران آمده است:” به تازگی شماری از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تنها به جهت پاسخگو نبودن رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور طرح دوفوریتی تشکیل وزارت فرهنگ، ارشاد و میراث فرهنگی و گردشگری را ارائه داده اند که در آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با عقب گردی مشهود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادغام و به یکی از معاونت های آن تبدیل خواهد شد.

اما به باور روزنامه نگاران و فعالان انجمن های غیردولتی میراث فرهنگی امضا کننده این بیانیه ضمن حفظ مواضع انتقادی خود در خصوص برخی از کاستی های این سازمان به عنوان یکی ازجدی ترین منتقدان عملکرد سازمان مذکور، بر این باورند که این طرح در صورت تصویب شدن، نه تنها در بهترین حالت خود بلکه در کوتاه مدت یکی از مهمترین سازمانهای کشور را به رکود می کشاند و هیچ آینده روشنی را هم پیش روی این مجموعه نخواهد گذاشت.

به این ترتیب ریاست سازمان مذکور در مقام وزیر، پاسخگوی اعمال خود خواهد بود و نمایندگان محترم در صورت بروز مشکل می توانند او را به لحاظ عملکردش به دور از جنجال های دور از شرح وظایف آن مقام مورد پرسش قرار دهند.

امید است تبدیل این سازمان به وزارت خانه زمینه رشد کمی و کیفی هر چه بیشتر حفظ میراث فرهنگی و توسعه پایدار گردشگری کشور مان را فراهم کند.

همچنین انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران نیز به نمایندگی جمعی از انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از امضای طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد نوشته است: ” کاری نکنیم که نسل‌های آینده ما را به ناسازگاری با فرهنگ و تمدن کشورمان بشناسند.”

کمیته بررسی وضعیت مدیریت میراث فرهنگی تشکیل شود

جمعی از دانش آموختگان باستان شناسی در پی تصمیم مجلس برای تصویب طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد از نمایندگان خواستند کمیته ای تخصصی برای تهیه برآوردی آسیب شناسانه از وضعیت مدیریت میراث فرهنگی تشکیل شود.

کانادا؛ گرانترین مقصد گردشگری پولداران ایرانی!

بررسی پکیج تورهای خارجی و قیمت آنها نشان می دهد در میان تورهای گردشگری خارجی، کانادا، فرانسه، اسپانیا، برزیل و آمریکای لاتین در میان همه کشورهای دیگر که دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی برای آنها پکیج تور تعریف کرده اند گرانتر هستند. با این حال با وجود نزدیک شدن به فصل تابستان و رزرو تورهای خارجی برای این فصل از ایام پیک سفر، قیمت تورهای خارجی نسبت به نوروز تفاوت محسوسی نداشته است. اما در میان تورهای گردشگری خارجی که معمولا قیمت آنها از ۵۰۰ هزار تومان به بالاست تور شهرهای اروپایی از همه تورهای گردشگری دیگر گرانتر است.

همچنین این نکته باید در نظر گرفته شود که قیمت تورهای خارجی به موارد متعددی بستگی دارد که بر اساسا آن قیمت تورهای نیز تغییر می کند. به عنوان مثال هرچه ستاره هتل و یا مدت تور بیشتر باشد به تبع آن قیمت پکیج تور نیز بیشتر می شود.

ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد قوت گرفت

ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد با امضای بیش از ۹۰ نماینده مجلس مطرح شده است. نمایندگان معتقدند این اقدام سبب نظارت بیشتر برمسئولان و الزام آنها به پاسخگویی می شود اما برخی دیگر نتیجه آن را تضعیف جایگاه گردشگری، میراث و صنایع دستی می دانند.

نمایندگان در حالی قصد جمع آوری امضاء برای ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد را دارند که پیش از این نیز در سال ۱۳۸۷، درصدد ادغام این نهاد با وزارت ارشاد برآمده بودند. اما بسیاری از فعالان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی این ادغام را نادرست خوانده و اعلام کردند که این کار تنها با هدف انتزاع جایگاه مدیران این سازمان دنبال شد، بنابراین زیر مجموعه قرار گرفتن سازمانی که سه حوزه بزرگ گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی را در دست دارد لطمه ای به فعالیتهای حقوقی و قانونی این بخش ها وارد می کند.

پاسخگو نبودن مدیران سازمان دلیل ادغام

در همین رابطه، مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یکی از موافقان این طرح از امضای بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان موافق در کمتر از دو ساعت خبر داد و گفت: یکی از دلایل این ادغام ساختار فعلی سازمان و عدم پاسخگویی در مورد فعالیتهایش است. بنابراین اگر سازمان متولی میراث فرهنگی زیر نظر یکی از وزارتخانه‌ها قرار گیرد، نمایندگان می توانند از ریاست آن درخصوص فعالیت‌ها و عملکرد سازمان پرس و جو کنند.

سرمان را با حاشیه ها شلوغ کرده ایم

اما در واکنش به همین موضوع حسن ملک محمدی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس حاشیه سازی شدن مدیران سازمان میراث فرهنگی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه سرمان را با حاشیه ها شلوغ کرده ایم ولی باید بدانیم که اهداف سال جهاد اقتصادی تنها با انجام کارهای بهتر محقق می شود نه با حاشیه هایی که ایجاد می کنیم.

اختلاف مسئولان دلیل طولانی شدن ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درباره علت طولانی شدن ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: اختلاف دیدگاهها میان متولیان و مسئولان شورای شهر، میراث فرهنگی و شهرداری باعث تاخیر در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد شده است.

محمدرضا سعید آبادی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه زمانی که قرار است یک بافت به ثبت برسد باید همه ملاحظات آن را بررسی کرد به خبرنگار مهر گفت: علت اختلاف دیدگاهها بین مسئولان را نمی دانم اما بافت تاریخی به دلیل آنکه زندگی درآن جریان دارد قطعا مشکلات و معضلات خاصی را به همراه دارد.

درخواست تشکیل هیئت علمی برای بررسی طرح بین الحرمین شیراز

تعدادی از کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی و معماری طی یک نشست تخصصی در شیراز خواستار توقف فعالیت طرح بین الحرمین و تشکیل یک هیئت علمی برای بررسی این طرح شدند.

در این نشست متخصصین پیشنهاد تشکیل یک هیئت علمی با دخالت و مدیریت دانشگاه علم و صنعت ایران جهت بررسی طرح بین الحرمین را ارایه کردند. بنابراین طی هماهنگیهای انجام شده با مدیر دوره دکترای دانشگاه علم و صنعت ایران و دو تن از اعضای هیئت علمی این دانشگاه، موافقت اولیه ایشان جهت تشکیل گروه مشاوره علمی بافت تاریخی شیراز اعلام شد. از سوی دیگر شرکت کنندگان در این برنامه توقف بدون قید و شرط طرح بین الحرمین را نیز خواستار شدند.

صدور مجوز آبگیری سد سیمره قبل از اتمام کاوشهای باستان شناسی

سدسیمره در حالی اردیبهشت ماه به صورت رسمی آبگیری شد که برخی باستان شناسان معتقدند سازمان میراث فرهنگی زمانی مجوز آبگیری را صادر کرده که عملیات کاوش تمام نشده و احتمال اینکه ادامه جستجوها در محوطه ساسانی و نوشنگی این محدوده منجر به کشف ارتباط دوران نوسنگی خوزستان با لرستان شود وجود دارد.

کامیار عبدی گفت: سازمان میراث فرهنگی مجوز آبگیری سد را به شرکت آب و نیرو برای آبگیری سد سیمره داده است اما من به عنوان کسی که مدتها در محوطه های تاریخی سیمره کار کرده ام می گویم که ۶ هکتار این محدوده شهر ساسانی و اسلامی است بنابراین کاوشهای انجام شده در آن، تنها بخش کوچکی از عملیات کاوش این منطقه بوده است.

الحاق شیراز و نیشابور به شبکه همکاری حفاظت از میراث معنوی

رئیس گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو گفت: دو شهر شیراز و نیشابور در دومین نشست شهرداران در جمهوری چک، به دلیل غنای ماندگار تاریخی و فرهنگی دیرینه خود به شبکه همکاری بین شهری برای حفاظت از میراث فرهنگی معنوی ملحق شد.

عبدالمهدی مستکین، رئیس گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در دیدار با شهردار شیراز و در مراسم اهدای لوح الحاق شهر شیراز به شبکه همکاری بین شهری برای حفاظت از میراث فرهنگی معنوی گفت: شیراز با داشتن گنجینه‌های فرهنگی فاخر در فهرست یکی از شهرهای اصلی شبکه‌ جهانی همکاری‌های بین شهری در حوزه‌ میراث معنوی و فرهنگی قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر