5

چرا وقتی قرار شد بورس ارز راه‌اندازی شود صدای بعضی ها درآمد

  • کد خبر : 41384
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱

شاید آنهایی که در این آشفته‌بازار سودهای کلانی به جیب زده‌اند اکنون که شمارش معکوس برای راه‌اندازی بورس ارز آغاز شده می‌ترسند دست آنها رو شود.

حدود دو ماه پیش رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بورس ارز خبر داد و مسئولان بورس نیز آن را تأیید کردند، اما پس از اعلام خبر تشکیل بورس ارز توسط مقامات دولتی، موضع‌گیری و واکنش‌های منفی درباره شرایط تشکیل ‌بورس ارز از سوی برخی چهره‌ها و فعالان سیاسی- اقتصادی آغاز شد.

ایران/ «بورس ارز بزودی راه‌اندازی می‌شود»…. «شـــرایط برای راه‌اندازی مناسب نیست»… نخستین جمله اظهار نظر دولتی‌هاست. حدود دو ماه پیش رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بورس ارز خبر داد و مسئولان بورس نیز آن را تأیید کردند، اما پس از اعلام خبر تشکیل بورس ارز توسط مقامات دولتی، موضع‌گیری و واکنش‌های منفی درباره شرایط تشکیل ‌بورس ارز از سوی برخی چهره‌ها و فعالان سیاسی- اقتصادی آغاز شد. برخی گفتند کشور آماده تشکیل چنین بورسی نیست، برخی دیگر نیز معتقدند بورس ارز البته به دلیلی که گفتند محرمانه است موفق نخواهد شد… در هر حال تشکیل بورس با مخالفت برخی چهره‌های سیاسی- اقتصادی مواجه شد و عاقبت تاکنون آن گونه شده که دولت نیز نتوانسته ایده‌های اقتصادی خود را عملیاتی کند.

حالا باید به این سؤال پاسخ داد چرا وقتی قرار شد بورس ارز راه‌اندازی شود صدای بعضی ها درآمد. آیا کسانی که صدایشان از راه‌اندازی بورس ارز بلند شده منافعی از دلال‌بازی و آشفته‌‌بازار کنونی دارند؟!
شاید آنهایی که در این آشفته‌بازار سودهای کلانی به جیب زده‌اند اکنون که شمارش معکوس برای راه‌اندازی بورس ارز آغاز شده می‌ترسند دست آنها رو شود.
حال آشکارا می‌توان فهمید که این دلسوزی‌های بی‌دریغ برای چه بود و چرا برخی در برابر راه‌اندازی بورسی برای شفاف شدن قیمت سینه سپر کرده بودند.
در پاسخ به این سؤال که روزی به عنوان ابهام مخالفان راه اندازی بورس مطرح شده بود باید گفت این دلسوزان بازار ارز بیش از آنکه فکر گرانی و تورم باشند(ادعاهای مطرح شده درباره بورس ارز) در فکر خزانه‌های ارزی خود بودند چراکه شفافیت، دست اندازی برای حجیم‌ترشدن ذخایر آنها محسوب می‌شد و با راه‌اندازی بازار شفافی که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت بود دیگر رانتی از بابت خرید و فروش ارز نصیب‌شان نمی‌شد.
از سوی دیگر اگر قرار باشد ارز تک‌نرخی برای هر نوع مبادلات ارزی تخصیص داده شود دیگر افرادی که گاوصندوق‌هایشان از ارز پر شده است نمی‌توانند در خواب خوش سودهای میلیاردی بمانند و از این پس باید با کابوس ضررهای میلیاردی از خواب برخیزند چراکه بورس جایی نیست که رانت‌خواران را در خود جای دهد و هر نوع حرکت غیرمجاز در راستای ایجاد اخلال در آن ناممکن است.با این مقدمه روشن می‌شود دلیل ناپخته خواندن بورس ارز از سوی برخی فعالان بخش خصوصی و یا اختصاص یک نشست چند ساعته زنده تلویزیونی آن هم توسط یکی از مسئولان شناخته شده بخش خصوصی به موضوع بورس ارز با چه هدفی انجام شده است؟!
حالا می توان فهمید تاجر مولتی میلیاردر به یکباره به تلویزیون می آید و حدود ۲ ساعت درباره نوسانات بازار ارز و این که تشکیل بورس ارز بر خلاف مصالح ملی است !! سخن می گوید… این طور که مشخص است منتقدان امروز بورس ارز جز تاجران و بازرگانانی که از خرید و فروش ارز سود می‌کنند نیستند، سرمایه دارانی که خود عامل اصلی در ایجاد حباب بازار ارز بودند چراکه سود افزایش بی‌رویه قیمت ارز در جیب همین دلالان می‌رفت.
ممانعت از حذف رانت
تمام این تلاش‌ها برای زیر سؤال بردن یکی از بهترین طرح‌های دولت برای سامان دادن بازار ارز جز با هدف ممانعت بر حذف رانت صورت نمی‌گیرد چراکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت راه‌اندازی این بازار شفاف چیزی نیست جز یک بازار شفاف و بدون سود اضافه برای دلالان؛ جایی که مصرف‌کنندگان اصلی ارز تنها خریداران آن هستند.
بر این اساس راه‌اندازی بورس ارز به عنوان شفاف‌ترین بازار خرید و فروش ارز در حالی از حدود دو ماه پیش و با نوسانات قیمت ارز جدی شد که هدف دولت از راه‌اندازی این بازار کشف یک نرخ ثابت برای ارز بود؛ نرخی که مرجعی برای تمام مبادلات ارزی شده و در عین حال جذابیت سودهای افسانه ای برای رانت‌خواران بازار ارز از بین برود.
به این ترتیب طبق پیشنهاد سازمان بورس خرید و فروش گواهی ارزی به عنوان مقدمه راه‌اندازی بورس ارز در تالار شیشه‌ای مطرح شد تا با معامله این ابزار جدید در بازار سرمایه ضمن حذف رانت از خرید و فروش ارز شرایط آسان‌تری برای دریافت ارز فراهم شود.
در عین حال همزمان با فراهم شدن زمینه معامله گواهی ارزی در بازار سرمایه صحبت‌هایی هم از راه‌اندازی بورس ارز مطرح شد، جایی که گواهی ارزی یکی از ابزارهای قابل معامله در آن بوده و بعدها ابزارهای دیگری از جمله اوراق مشارکت ارزی و صندوق ارزی هم به ابزارهای قابل معامله در این بازار افزوده خواهد شد.
شمارش معکوس بلای جان منتقدان شد
با تمام مزیت‌هایی که دولتی‌ها از راه‌اندازی بورس ارز مطرح می‌کردند و بر حذف رانت از این بازار شفاف تأکید داشتند همزمان با شمارش معکوس برای معامله گواهی ارزی در بازار سرمایه منتقدانی که منافع خود را با راه‌اندازی این معاملات در خطر می‌دیدند فریاد انتقاد را برآوردند که ای مردم به گوش باشید راه‌اندازی بورس ارز مرهمی بر بازار زخم خورده ارز نیست، این در حالی است که همین منتقدان هیچ دلیل توجیه‌کننده ای برای گفته‌های خود نداشتند، مثلاً یکی از همین منتقدان که امروز سکاندار اتاق بازرگانی تهران است اعلام کرد که بورس ارز طرح کاملی نبود…!
تمام این اتفاقات و اخباری که به نقل از بخش خصوصی در راستای به بن‌بست خوردن بورس ارز رسید در حالی بود که زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی بورس ارز فراهم شده و این طور که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید شمارش معکوس برای راه‌اندازی این بازار شفاف کلید خورده است.
در همین راستا بهمنی رئیس کل بانک مرکزی گفت: زمان راه‌اندازی این بورس برای ساماندهی بازار ارز آبان ماه سال جاری است.
وی تصریح کرد: برنامه دولت برای ساماندهی بازار ارز حرکت به سمت تک نرخی کردن و حذف واسطه‌گری در بازار ارز است به همین منظور تصمیمات ویژه‌ای از جمله راه‌اندازی بورس ارز از سوی مسئولان در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: قرار است در بورس ارز براساس مقررات و ضوابط تعیین شده اوراق گواهی سپرده ارزی مورد معامله قرار بگیرد.
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام آغاز به کار رسمی فاز جدید پورتال ارزی از ابتدای مهرماه سال جاری نیز گفت: با این کار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف می‌شود.
همچنین بهمنی از آخرین برنامه‌های بانک مرکزی در زمینه راه‌اندازی پورتال ارزی خبر داد و گفت: فاز جدید پورتال ارزی را به این منظور راه‌اندازی می‌کنیم که از زمان ثبت سفارش کالا و خوردن مهر نرخ ارز مرجع که به بانک می‌آید، بتوان از طریق سیستم بانکی برخی کنترل‌ها را در این زمینه اعمال کرد.رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی باید بتواند در این بخش نظارت‌های خود را اعمال کند و اینطور نباشد که بیایند کالایی را ثبت سفارش کنند و بعد ال سی آن باز شود ولی کالا وارد کشور نشود در حالی که ارز به نرخ مرجع گرفته باشد.بهمنی خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم در قالب پورتال ارزی و راه‌اندازی آن جلوی انجام واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد ارز در داخل کشور را بگیریم و بر آن نظارت داشته باشیم.وی ادامه داد: فاز اول کار راه‌اندازی شده است و از ابتدای مهرماه سال جاری، دقیقاً ورود کالا به کشور در قالب این پورتال رصد می‌شود و از ابتدای کار که گشایش ال سی صورت می‌گیرد تا زمانی که در بازار به مصرف می‌رسد را تحت نظارت خواهیم گرفت.
جزئیات پورتال ارزی
گفتنی است با آغاز به کار رسمی پورتال ارزی می‌‌توان مراحل مختلف واردات کالا از گشایش ال سی ‌تا ترخیص کالا را به صورت الکترونیک پیگیری کرد و امکان نظارت بیشتری برای بانک مرکزی و دیگر سازمان‌‌های مسئول فراهم خواهد آمد.
این پورتال دارای هشت سامانه نمایش اطلاعات گواهی ثبت آماری، مشاهده روزانه نرخ ارز، نمایش ثبت سفارشات بازرگانی، مدیریت تسهیلات حساب ذخیره ارز، نمایش اطلاعات گمرک و ترخیص کالا، مدیریت دریافت و پرداخت ارز و نمایش اطلاعات اعتبارات و بروات اسنادی است.
پورتال ارزی امکان مشاهده ثبت سفارشات را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک فراهم می‌آورد و هر یک از این نهادها در آن دارای سامانه مستقلی هستند.
از مهمترین ویژگی‌های پورتال ارزی می‌توان به هدایت ارز به سمت واردات واقعی، کنترل دقیق ارز تخصیصی بانک مرکزی، ایجاد ساز و کار مناسب برای کنترل بازار کالا و از همه مهم‌تر مدیریت بازار ارز اشاره کرد.
زیر ساخت های معاملاتی آماده است
از سوی دیگر فراهم شدن زیرساخت‌های معاملاتی در بورس هم از موضوعاتی بود که مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با به آن اشاره کرد و اظهار داشت: کاری که ما به عنوان بورس می‌توانیم انجام دهیم این است که زیرساخت‌های معاملاتی را فراهم کنیم که در این راستا تمام اقدامات لازم انجام شده است.
حسن قالیباف‌اصل با اشاره به این که آئین‌نامه معاملات ارز هم فراهم شده است، اظهار داشت: از سوی دیگر به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم تمام زیرساخت‌ها فراهم است و نرم افزار معاملات هم خریداری شده است.
وی با اشاره به این که بانک مرکزی متولی ارز در کشور است تصریح کرد: هر زمان بانک مرکزی نسبت به ورود ارز به بازار سرمایه تصمیم‌گیری کند ما آمادگی لازم را برای این کار داریم.
مدیرعامل شرکت بورس با تأکید بر این که کارکرد اصلی بورس کشف قیمت است، خاطرنشان کرد: زمان راه‌اندازی بورس ارز با بانک مرکزی است و زمانی که بانک مرکزی اقدام به جمع‌بندی لازم برای عرضه ارز کند ما این کار را انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به مزایای راه‌اندازی بورس ارز با تأکید بر این که تمام بورس‌ها دارای مزایای یکسانی هستند، تصریح کرد: حرکت به سمت ارز تک نرخی و شفاف شدن معاملات از مهم‌ترین مزایایی است که با راه‌اندازی بورس ارز به همراه می‌آید.
قالیباف اصل با اشاره به سخنان اخیر رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص منتفی شدن تشکیل بورس ارز اظهار داشت: چنین تصمیمی صحت ندارد، بورس ارز توسط کارگروهی که در بانک مرکزی تشکیل شده در دست بررسی است و پس از آن که نتیجه آن به بورس اعلام شود این بورس راه‌اندازی خواهد شد.وی افزود: نرم‌افزار بورس ارز چند روز قبل در شورای عالی بورس معرفی شده و ساختارها و بسترهای آن هم اینک آماده بهره‌برداری است اما سیستم معاملات و سخت افزاری توسط آئین‌نامه‌ها فراهم می‌شود و کمیته‌ای که در بانک مرکزی تشکیل شده باید به ما اعلام کند تا بورس ارز راه‌اندازی شود اما هنوز به ما ابلاغ نشده است.قالیباف‌اصل گفت: طی چند روز آینده عرضه ارز افزایش پیدا می‌کند و بورس ارز در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.
چه کسانی مخالف بورس ارز هستند
اما چه کسانی از به بن‌بست خوردن راه‌اندازی بورس ارز نفع می‌بینند؟ این پرسشی است که محمدرضا پور ابراهیمی نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با به آن پاسخ داد.پورابراهیمی با اشاره به این که شفافیت اطلاعات مهم‌ترین مزیت و هدف اصلی از راه‌اندازی بورس ارز است، گفت: مزیتی که به نظر می‌رسد مخالفان راه‌اندازی بورس ارز چندان تمایلی به تحقق آن ندارند.
تخصیص بهینه ارز به صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها از دیگر مزایای راه‌اندازی بورس است؛ موضوعی که پورابراهیمی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: این طور که به نظر می‌رسد مخالفان بورس ارز چندان دل خوشی هم از تخصیص بهینه ارز بر اساس اولویت ندارند چراکه اگر این افراد در فکر صلاح بازار ارز بودند چنین مخالفت بیجایی با راه‌اندازی این بازار شفاف نمی‌کردند.
البته حذف رانت هم از بازار خرید و فروش نقدی ارز موضوع دیگری بود که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به آن اشاره کرد و افزود: با بررسی دلایل مخالفت مخالفان بازار این موضوع روشن است که مخالفان خود در دسته گروه‌هایی هستند که از این رانت منتفع می‌شوند و اگر این طور نبود با راه‌اندازی بازار شفاف ارز مخالفت نمی‌کردند.
وی با تأکید بر این که در بازار امروز ارز تخصیص ارز به صورت بهینه انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که با راه‌اندازی بورس ارز، بازار معاملات ارز شفاف خواهد شد و دیگر رانتی در این بازار نخواهیم داشت.
آنچه بازار ارز امروز با آن دست به گریبان است بازار سنتی خرید و فروش ارز است؛ موضوعی که با راه‌اندازی بازاری سازمان یافته و انجام معاملات آن با نرم افزارهای کامپیوتری حل خواهد شد.
مخالفان خواهان ادامه بازار سنتی هستند
این نکته‌ای بود که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به آن اشاره کرد و اظهار داشت: با این وجود یکی دیگر از دلایلی که بر مخالفت این مخالفان می‌توان به آن اشاره کرد عدم تمایل این گروه‌ها به حذف بازار سنتی است چراکه این گروه‌ها به دنبال ادامه روش سنتی هستند که سابقه ۵۰ ساله دارد.
وی با تأکید بر این که در بازار خرید و فروش امروز ارز بیش از میلیاردها دلار شکاف بین قیمت در بازار آزاد و قیمت مرجع وجود دارد، اظهار داشت: با این وجود پس از راه‌اندازی بورس ارز و کشف یک قیمت تک نرخی برای ارز چنین رانتی از بازار ارز حذف خواهد شد.
داشتن بازاری قابل قبول و مطابق با معیارها و استانداردهای بین‌المللی موضوع دیگری بود که پورابراهیمی بر آن تأکید کرد و اظهار داشت: باید از مخالفان راه‌اندازی بورس ارز پرسید آیا چنین هدفی مثبت نیست که آنها آهنگ مخالفت با آن را می‌نوازند.
وی با تأکید بر این که رشد قیمت ارز در بازاری که سامان یافته نباشد تا یک محل مقرون به صرفه است و از آن پس دیگر صرفه اقتصادی ندارد، گفت: بر این اساس واردکننده‌های کالاهایی که ارز مرجع نمی‌گیرند تا سقف خاصی می‌پذیرند که با ارز آزاد واردات داشته باشند و از آن پس دیگر واردات برایشان صرفه اقتصادی ندارد.
پورابراهیمی‌خاطرنشان کرد: این در حالی است که با راه‌اندازی بورس ارز دیگر قیمت با چنین روند شتابانی افزایش نخواهد یافت.وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به افزایش نرخ برابری ارز در مقابل ریال با راه‌اندازی بورس ارز تصریح کرد: با این اتفاق حجم صادرات هم افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که یکی دیگر از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی بورس ارز است.پورابراهیمی با اشاره به افزایش واردات ارز به کشور از محل افزایش صادرات تصریح کرد: اینها اهداف کلانی است که در نهایت راه‌اندازی بورس ارز محقق می‌شود، اهدافی که درست در نقطه مخالف منافع مخالفان بورس ارز قرار دارد.
برای مخالفت خود دلیل منطقی بیاورید
وی در این گفت‌وگو سؤالی از مخالفان بورس ارز را مطرح و اظهار کرد: آیا ورود ارز به کشور و خروج کمتر ارز از کشور، کاهش تقاضای کاذب برای ارز و رسیدن به قیمت تعادلی برای ارز اهداف بدی است که آنها را در دسته مخالفان قرار داده است؟
برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گوید دلیل اصلی مخالفت با بورس ارز قطع سود رانت‌خواران است، سؤالی که پورابراهیمی در پاسخ به آن جواب مثبت داد و خاطرنشان کرد: بله کاملاً درست است، با راه‌اندازی بورس ارز سود رانت‌خواران بازار سنتی ارز قطع خواهد شد و از این رو مخالفت آنها با راه‌اندازی بورس ارز کاملاً طبیعی است.
انتقاد از رئیس اتاق بازرگانی
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از مواضع رئیس اتاق بازرگانی گفت: بورس ارز تضمین کننده منافع ملی بوده و اتاق بازرگانی باید به دنبال منافع ملی باشد.پورابراهیمی گفت:درحالی برخی به دنبال منافع گروهی هستند که همگان می‌دانند در این شرایط باید بیش از همیشه به دنبال منافع ملی از طریق راه‌اندازی بورس ارز بود. این بورس در زمره منافع ملی قرار دارد و اتاق بازرگانی هم باید به دنبال منافع ملی باشد.پورابراهیمی ادامه داد: برای مدیریت و ساماندهی بازار ارز غیر شفاف، غیر رسمی و غیر قابل قبول، زحمات زیادی کشیده شده و برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام شده است تا در شرایط کنونی و در برابر افزایش فشارهای خارجی بتوانیم با مدیریت ارز، اقتصاد کشور را ساماندهی کنیم،اما متأسفانه عده‌ای بسیار اندک نمی‌خواهند شفاف‌سازی شده و اقتصاد در مسیر درستی حرکت کند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ارز در کشوری مانند ایران به دو قسمت ارز دولتی ناشی فروش نفت و میعانات و ارز غیردولتی برآمده از صادرات محصولات غیرنفتی مانند سنگ آهن و فرآورده‌های پتروشیمی شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ تقسیم می‌شود. طبق برآوردهای انجام شده حجم صادرات غیرنفتی با ایجاد تغییراتی در نرخ ارز می‌‌تواند به تعادل برسد.
پورابراهیمی افزود: هر چند برای راه‌اندازی بورس ارز به حمایت‌های دولت و بانک مرکزی نیاز است و بانک مرکزی باید مدیریت آن را به عهده بگیرد، اما اگر درآمد ارز نفت وارد چرخه بورس ارز نشود باز هم می‌توان با تغییرات صادرات غیرنفتی شاهد تعادل بازار ارز باشیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود:تراز میزان ارز خارجی مورد نیاز و ارز وارداتی نشان می‌دهد هم‌اکنون ۶۰ درصد از حجم معاملات بازرگانی ناشی از واردات و ۴۰ درصد دیگر از صادرات است. با در نظر گرفتن این نکته می‌توان اقدام به افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی صادرات از یک سو و کاهش ۱۰ درصدی واردات از سوی دیگر کرد تا به تعادل منطقی در حوزه صادرات و واردات برسیم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به این موارد، بورس ارز در مرحله اول هم می‌تواند بدون عرضه ارز دولتی به تعادل برسد، چرا که افزایش نرخ ارز دو پیامد مهم برای اقتصاد داشته است؛ اول ایجاد مزیت صادراتی به‌طوری که در همین مدت کوتاه ارزش صادرات غیرنفتی۷ درصد افزایش یافته و دوم فراهم کردن مزیت‌های صادراتی است.
عضو شورای عالی بورس ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم نظارت کار به جایی رسیده که دلار برای وسایل غیر ضروری زندگی مانند قاشق و بشقاب و پارچه که از ترکیه و چین وارد شده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسند،مصرف می‌شود این درحالی است که با حذف ارز مسافرتی،علاوه بر کاهش مسافرت‌های خارجی، حجم سوغات و ملزمات مسافران ایرانی از خارج کشور برگشته هم کاهش یافته است.
پورابراهیمی با بیان این‌که چین به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا اجازه واردات حتی ۵ دستگاه تلویزیون از ایران را هم نمی‌دهد،تأکید کرد:با در نظر گرفتن ایجاد مزیت‌های صادراتی و برنامه‌ریزی برای واردات، می‌توان به تعادل منطقی و ۵۰ درصدی در ارز کشور رسید.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به این سؤال که شورای عالی بورس برای راه‌اندازی بورس ارز چه تصمیمات و برنامه‌‌ریزی‌هایی را انجام داده است، پاسخ داد: آئین‌نامه اجرایی بورس ارز در شورای عالی بورس نهایی شده و با کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی و سازمان بورس امیدوار به راه‌اندازی این بورس با حمایت بانک مرکزی و دستور شخص رئیس جمهور هستیم.پورابراهیمی خاطر نشان کرد: در این میان در حالی رئیس اتاق بازرگانی مواردی را در مورد بورس ارز عنوان کرده که وی عضو شورای عالی بورس است و از گذشته در جریان راه‌اندازی این بورس بوده و تمام مصوبات آن را امضا کرده و یا با حضور نماینده تام‌الاختیار اتاق بازرگانی ایران در شورای عالی بورس تصمیم‌گیری شده است.
وی ادامه داد:بنابراین از موضع رئیس اتاق بازرگانی تعجب می‌کنم که چرا با مواضع و اظهار‌نظرهای خود موجب ایجاد التهاب در بازار می‌شود.
این مقام مسئول افزود: اتاق بازرگانی نباید گرفتار دام برخی افراد شود، چرا که از طریق راه‌اندازی بورس ارز می‌توان به شفاف‌سازی و حذف رانت و واقعی شدن تخصیص ارز در کشور رسید، بنابراین به نحوه انتقاد و مواضع رئیس اتاق بازرگانی انتقاد شدیدی دارم.
پور ابراهیمی در بخش پایانی اظهارات خود تأکید کرد: عده‌ای اندک که نمی‌خواهند در بحث مهم ارز شفاف‌سازی شود ممانعت‌هایی را ایجاد می‌کنند، اما باید گفت اولاً ارائه گواهی سپرده‌ها اختیاری بوده و نه اجباری. ثانیاً تعیین قیمت ارز در بورس ارز طبق شرایط بازار انجام شده و از سوی دیگر در دستورالعمل‌های بعدی مشوق‌هایی هم مدنظر قرار خواهد گرفت تا جلوی میلیاردها دلار قاچاق ارز گرفته شود. با این همه از رئیس اتاق بازرگانی ایران که باید همواره مدافع اقتصاد کشور و بخش خصوصی باشد انتظار دارم کمک‌های عملی خود در راه‌اندازی بورس ارز را در دستور کار قرار دهد.
همچنین محمودرضا خواجه نصیری مدیر اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با بیان این که مسئول مدیریت بازار ارز به عهده بانک مرکزی است، اظهار کرد: سازمان بورس به طور رسمی‌آمادگی زیرساختی خود را برای اجرای بورس ارز به بانک مرکزی اعلام کرده است و هر زمان که این بانک صلاح بداند می‌تواند نسبت به راه‌اندازی این بورس اقدام کند.
وی تأکید کرد: سازمان بورس به نوبه خود آمادگی خود را برای آغاز معامله ارز در بورس اعلام کرده و زیرساخت‌های نرم‌افزاری را فراهم کرده است.این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان بورس وظیفه خود را در فراهم کردن زیرساخت‌ها انجام داده است و باید زمان راه‌اندازی بورس ارز توسط بانک مرکزی اعلام شود.
مدیر اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با بیان این که جلسات کارشناسی کمیته راه‌اندازی بورس ارز متوقف نشده در خصوص اظهارات رئیس اتاق بازرگانی گفت: بهتر است تصمیمات بورس ارز با محوریت بانک مرکزی اعلام شود.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=41384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر