3

کتاب یک دروازه‌ای گسترده به سوی دانش و معرفت جهان است

  • کد خبر : 41881
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۵

هدف‌گذاری ارشاد باید تولید کتاب پرمحتوا، فاخر و ارزشمند باشد. کتابهایی که مسیر جامعه را عوض کنند چرا که هیچ چیزی جای کتاب را پر نخواهد کرد.

اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و یکمین دوره جایزه کتاب فصل، بیان داشت: دهه کرامت با هفته دفاع مقدس تقارن یافته است، دفاعی که جانانه به دست بسیجیان و سرافرازان انقلاب اسلامی هشت سال به طول انجامید و ما حتی یک وجب از خاک وطن را به دشمن واگذار نکردیم.

وی اضافه کرد: رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، با ایثار، از خود گذشتگی، شهامت، جسارت و شجاعت در مقابل هجمه دشمن ایستادند و مردانه جنگیدند و هم‌اکنون ما بازماندگان و وارثان خون شهدا هستیم چرا که رزمندگان مرگ را به تمسخر گرفتند و در وصایای خود ما را توصیه به حفظ حریم و مرزهای ولایت کردند.

اسماعیلی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتکاری به خرج داده و به مناسبت دهه کرامت و هفته دفاع مقدس، جشنواره بین‌المللی «امام رضا(ع)» را برگزار و «بنیاد فرهنگی-هنری» امام رضا(ع) را برگزار می‌کنند.

وی افزود: کتاب یک خوراک معنوی به شمار می‌رود و مقام معظم رهبری نیز به امر کتاب و کتابخوانی نیز توجهات و سفارشات بسیاری داشته‌اند و در سال ۸۹ درباره کتاب فرمان دوازده ماده‌ای را بیان کرده‌اند که وظیفه و تکلیف ما در این راستا سنگین شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پرچمداری تفکر و احکام اسلامی در کتاب است یعنی کتاب یک دروازه‌ای گسترده به سوی دانش و معرفت جهان است که کتابی پرمحتوا یکی از بهترین ابزارهای کمال بشری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: برای یک ملت واقعا یک خسارت است که افراد آن جامعه با کتاب سرو کار نداشته باشند، همچنین باید ما این رسالت را به خوبی انجام دهیم تا کتاب در سبد کالای زندگی و سرلوحه مردم قرار گیرد.

اسماعیلی با اشاره به سرانه مطالعه کتاب، بیان کرد: سرانه مطالعه کتاب در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار کم است، یعنی در سال ۹۰ حدود ۶۹هزار کتاب در ۱۴۰میلیون تیراژ منتشر شد که در ۶ماهه اول امسال که حدود ۶۱میلیون تیراژ کتاب منتشر شده است در مقایسه با سال ۸۹، حدود ۶درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با کتاب باید مأنوس باشیم، عنوان کرد: هدف‌گذاری ما باید به تولید کتاب پرمحتوا، فاخر و ارزشمند باشد. کتابهایی که مسیر جامعه را عوض کنند چرا که هیچ چیزی جای کتاب را پر نخواهد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: کتاب جایگاه ویژه و خاصی دارد به نوعی باید در کشور به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازیم، چرا که یک ملت پیشرو، با سواد و با فرهنگ هستیم و ناچاراً باید اطلاعات و معلومات خود را ارتقاء داده و گوشه‌ای از وقت خود را به مطالعه مفید اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: مطالعه مفید باید مورد ترویج و تشویق قرار گیرد، یعنی هرچه کتاب پرمحتواتر باشد میزان تأثیرگذاری آن در عمق وجود انسان بیشتر خواهد بود.

به گفته اسماعیلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از امر نشر کتاب در کشور و نهضت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی حمایت جدی می‌کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه تلاش دارد تا برای افزایش سطح بینش و آگاهی جامعه به حمایت مادی و معنوی نهضت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازد.

وی در پایان بیان کرد: برپایی کتاب سال، جلال آل احمد و پروین اعتصامی در جهت ترویج و تکریم جایگاه کتاب در کشور برپا می‌شود قطعاً وزارت ارشاد از این جایگاه حمایت جدی می‌کند.

* امیرخانی: ارشاد در فرصت کم به شفاف سازی در حمایت‌های خود از اهالی قلم بپردازند

رضا امیرخانی نویسنده کتاب قیدار در بیست و یکمین کتاب فصل پس از اخذ هدیه خود بیان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت کمی دارد تا به تعهدات خود عمل کند چرا که وعده‌هایی که این وزارتخانه می‌دهد تحقق آن در زمان اندک غیرممکن است.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی از تعهدات مطلوب و هزینه‌ کمی برای ارسال داشته باشند و برخی دیگر مطلوب و در حال انجام نباشد اما باید گفت وزارت ارشاد باید به شفاف سازی بپردازد.

امیرخانی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در ممیزی، داوری و در حمایت به شفافیت سازی بپردازد چرا که هر قدم رفتن به سمت شفافیت عکس دو قدم دور شدن از فساد محتمل است که ارشاد در زمان ممکن انجام دهد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=41881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر