2

در حال بررسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری هستم

  • کد خبر : 42807
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۴

برای انتخابات آتی ریاست جمهوری هنوز تصمیم نگرفته‌ام و در حال بررسی هستم، اگر بخواهم بیایم رسماً اعلام خواهم کرد و برنامه‌هایم را هم خواهم گفت.

افق(ofoghnews.ir): محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت ویدئو کنفرانس در برنامه‌ای به همت کانون توحید لندن به سه رویداد مهم “انقلاب اسلامی ایران”، “بیداری مسلمانان منطقه در دو سال اخیر” و “جنبش ضدسرمایه داری وال استریت در آمریکا” را تحولات مهمی دانست و اظهار داشت: این تحولات در سه دهه اخیر فضای بین‌المللی را از خود متأثر کرده و می‌رود که چارچوب‌های نظام حاکم بر روابط بین‌المللی را به طور کلی تغییر دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جنس انقلاب اسلامی مردم ایران از نوع بیداری اسلامی، جنس انقلاب‌های منطقه در دو سال اخیر از نوع بیداری مسلمانان و جنس جنبش ضدسرمایه‌داری وال استریت در آمریکا از جنس بیداری انسانی است، افزود: به نظر می‌رسد که تعریف جدیدی از مفهوم «مردم» (People) در علوم سیاسی و اجتماعی در حال شکل گرفتن است چراکه در این تعریف جدید، فراتر از آنچه با عنوان «نفع شخصی» افراد در منظومه فکری لیبرال دموکراسی غرب مطرح است بر «نفع جمعی» مردم نیز توجه ویژه شده است به گونه‌ای که ارزش‌ها و اعتقادات مردم به عنوان خطوط قرمز و منافع جمع مورد احترام خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه نقطه عزیمت در دو حادثه اول در منطقه خاورمیانه «مردم سالاری و آزادی از قید دیکتاتورها» بوده در حالی که در غرب نقطه عزیمت فعالان جنبش ضرسرمایه داری وال استریت «عدالت و مبارزه با فساد سرمایه دارها» است، گفت: تمامی این اتفاقات و جنبش‌های مردمی به طور قطع برخاسته از «فطرت الهی» مردم است چراکه «عدالت و آزادی و کرامت انسانی» همان گم شده فطری مردم است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه بیداری اسلامی تازه آغاز راه است و در آینده عمق یافته و گسترش پیدا خواهد کرد درباره ماهیت جنبش موسوم به وال استریت در ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: این جنبش فعلاً در حد یک فریاد است؛ فریادی برخاسته از سال‌ها تحمل ظلم و ستم ناشی از رفتار ارباب قدرت و ثروت که به اسم دموکراسی، خواسته‌های یک اقلیت سرمایه‌دار را بر نیازها و خواسته‌های اکثریت جامعه ترجیح داده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مشکل اصلی این جنبش را نبود راهبرد عنوان کرد و افزود: جنبش ضد وال استریت می‌داند چه چیز را نمی‌خواهد اما هنوز در مورد آنچه را که می‌خواهد به جمع بندی نرسیده و آلترناتیوی پیدا نکرده است.

وی با برشمردن عناصری که حس عدالت و آزادی را در آحاد مردم ایجاد می‌کند، احترام به عقاید و ارزش‌ها را مهمترین حلقه مفقوده دو مکتب مادی لیبرالیسم و سوسیالیسم عنوان کرد و اظهار داشت: به ویژه در مکتب لیبرال دموکراسی غرب طی دوره‌های متمادی همواره به بهانه آزادی بیان به اعتقادات و ارزش‌های مرد در سراسر عالم توهین شده که نمونه بارز آن همین توهین اخیر به پیامبر اعظم اسلام (ص) است که دامنه بازتاب‌ها و واکنش‌های آن همچنان ادامه دارد و لذا لیبرالیسم و سوسیالیسم در برابر پارادایم جدیدی که شکل گرفته است رنگ خواهد باخت در واقع مفهوم جدید «مردم» را با استفاده از مبانی فکری هیچ یک از این مکاتب نمی‌توان تعبیر و تفسیر کرد.

رضایی ادامه داد: اجتماعی‌گرایی، شبکه‌ها و پیوندهای اجتماعی که در آنها منافع فرد در کنار منافع جمع معنا پیدا می‌کند در آینده مبنای روابط و تعاملات سیاسی اجتماعی خواهد بود، ساختاری که در آن اخلاق و احترام به حقوق افراد بر مبنای فطرت الهی مردم اصل است و تمامی تعاملات بر این اساس استوار خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فضای متصور در عصر آینده را فضایی متأثر از بیداری و ایستادگی در برابر ظلم و فساد عنوان کرد و اظهار داشت: عصر آینده عصری است که در آن پیوندهای اجتماعی مبتنی بر اخلاق، پیوندهای اقتصادی و روابط صرف سیاسی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد، عدالت اجتماعی نقش بیشتری در توسعه پیدا خواهد کرد، نظریه ارزش و پول بازسازی می‌شود و مصرف کننده در چرخه اقتصادی ایجاد ارزش افزوده سهیم خواهد شد؛ یعنی علم اقتصاد سیاسی بیشتر به علم اقتصاد اجتماعی تحول پیدا می‌کند.

وی در ادامه، تحولات شکل گرفته را با توجه به پتانسیل انقلاب اسلامی، نقطه آغاز این جریانات عنوان کرد و اظهار داشت: البته با وجود پیام‌های مهم هنوز نتوانسته الگوی پیشرفت و زندگی را اجرا کند که قطعاً در آینده‌ای نزدیک، این امر هم تئوریزه خواهد شد.

رضایی افزود: در جریان انقلاب‌های منطقه نباید تصور کرد که به تغییر حکومت در لیبی و مصر ماجرا پایان یافته است چرا که این ابتدای راه است و این کشورها در ادامه با چالش‌های جدی با آمریکا مواجه خواهند شد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحولات سوریه نیز اضافه کرد: الان تلاش‌های غرب در سوریه برای این است که جریان بیداری اسلامی را با سقوط دولت سوریه به سوی دموکراسی خواهی غربی هدایت کنند و به نوعی تبدیل به دموکراسی خواهی آمریکایی شود در حالی‌که گستره بیداری تا درون آمریکا نفوذ کرده و آسیب‌های درونی نظام سرمایه‌داری رخ نمایان کرده است.

وی عصر آینده را عصر بیداری، احترام به ارزش‌ها و اعتقادات مردم و نفی خشونت دانست که بنیان‌های شکل گرفته در مناسبات جهانی را بر هم خواهد زد.

*مذاکره میان ایران و ۱+۵ می‌تواند یک آغاز باشد

رضایی در پایان سخنان خود در جمع حاضرین در نشست کانون توحید لندن به پرسش‌های دانشجویان و دیگر حضار پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط ایران و غرب با توجه به اختلافات ماهوی موجود بین آنها گفت: مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ تقطه آغاز خوبی برای ایران و غرب است که می‌توان در قالب آن درباره بسیاری از مسایل مشترک صحبت کرد؛ در مذاکرات ۱+۵ می‌توان در خصوص مسائل محیط زیست و صلح و توسعه منطقه نیز مذاکره کرد.

رضایی افزود: ایران و غرب در شرایط نه جنگ و نه صلح قرار دارند، ولی رویارویی اقتصادی و سیاسی که غرب با ایران آغاز کرده می‌تواند ما را به هم نزدیک یا به درگیری بکشاند که این بستگی به مدیریت دو طرف دارد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: غرب در سالهای آینده حتما به این نتیجه خواهد رسید که باید از روش‌های فعلی در قبال ایران دست کشیده و راه دیگری را پیش گیرد.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی هم چه کسی گفته که مذاکره ایران با آمریکا یا اسرائیل حتما باید دو جانبه باشد؟ در حالی که مذاکره با ۱+۵ خود یک نقطه آغاز خوب است که اگر به نتایج خوب برسد می‌توان حتی آن را به مذاکرات تبدیل کرد؛ مهم این است که بین ما و گروه ۱+۵ نقاط مشترک پیدا شود، نقاطی که در حال حاضر کم رنگ شده است.

رضایی در پاسخ به سوال یکی دیگر از شرکت کنندگان در این کنفرانس ویدئویی گفت: ما می‌توانیم شرایط فتح خیبر و بدر را داشته باشیم و شرایط را از تهدید تحریم‌ها به فرصت پیشرفت کشور تبدیل کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: البته الآن تجارت و اقتصاد ما با تهدید و مشکل مواجه شده ولی ما می‌توانیم از این مرحله عبور کرده و فتح خیبری و بدری داشته باشیم.

*شرکت در ۲ انتخابات زیاد است؟

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما در چند انتخابات شرکت کرده و نامزد شده‌اید، افزود: تا کنون در جمهوری اسلامی بیش از ۳۰ انتخابات برگزار شده است و من تنها یک بار در انتخابات مجلس و یک بار در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شرکت کرده‌ام و در انتخابات سال ۸۴ از انتخابات کناره‌گیری کردم، رضایی این سوال را مطرح کرد که آیا شرکت در ۲ انتخابات از مجموع ۳۰ انتخابات در قیاس با دیگر کاندیداهای انتخابات متوالی زیادی است؟

رضایی افزود: اگر در سال ۸۸  هم به صحنه انتخابات آمدم به خاطر مسایلی بود که الآن نتیجه آن را می‌بینید و در مناظرات سال ۸۸ مسایلی را گفتم که مایل نبودم روی بدهد، ولی متاسفانه امروز شاهد آن هستیم.

*در حال بررسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری هستم

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: برای انتخابات آتی ریاست جمهوری هنوز تصمیم نگرفته‌ام و در حال بررسی هستم، اگر بخواهم بیایم رسماً اعلام خواهم کرد و برنامه‌هایم را هم خواهم گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزار نشدن یا تعویق انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی خاص نیز گفت: ما حتی در دوره دفاع مقدس که ۱۵ استان ایران به اشغال در آمده بود نیز انتخابات‌ها را سر وقت برگزار کرده‌ایم، لذا انتخابات آتی نیز در موقع خود برگزار خواهد شد و مشکلی وجود نخواهد داشت.

رضایی درباره ایده دولت وحدت ملی آقای هاشمی نیز گفت: من معتقد به تشکیل دولت ائتلافی هستم، دولت وحدت ملی بیشتر برای محل‌هایی کاربرد و مصداق دارد که گروه‌ها درگیر جنگ شده باشند و به نظر من در کشور ما ایده دولت ائتلافی کارآمد و متعهد بیشتر قابل پیاده شدن است.

*فنر ارز در رفت ولی قابل کنترل است

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره نوسانات بازار ارز و طلا نیز گفت: یک عامل این نوسانات عدم آمادگی دولتمردان ما بوده است، شاید شناخت و در نتیجه آمادگی نداشته‌اند اما از همین روزها شاهدیم که دولت سیاست‌هایی پیش گرفته که به سمت تثبیت قیمت ارز در حال حرکت هستیم.

وی افزود: قیمت ارز در دوره آقایان هاشمی و خاتمی افزایش هایی در حد ۲ برابر داشت ولی این افزایش در طی هشت سال به آرامی صورت گرفت؛ اما در دوره آقای احمدی‌نژاد این قیمت ثابت ماند و فشاری ایجاد شد که باعث حالتی مانند در رفتن فنر پیش بیاید؛ در حالی که قیمت ارز در ۷ سال گذشته می‌توانست آرام آرام و متناسب با تورم داخلی و خارجی انعطاف داشته باشد، به علت رعایت نکردن این موضوع و ضعف مدیریت‌ها حالت در رفتگی فنر ایجاد شد اما وضع ارز قابل کنترل است.

رضایی گفت: بنگاه‌های ما قبلاً با رقابت پذیری با کالاهای دیگر مواجه بودند حالا با تحریم هم مواجه‌اند، برای مدیریت این وضع و تبدیل تهدیدها به فرصت لازم است به سمت الگوی جدیدی از اداره و مدیریت اقتصادی کشور حرکت کنیم.

*اسرائیل حماقت کند بیش از ۱۰ هزار کشته می‌دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان درباره تهدیدات صهیونیست‌ها علیه ایران نیز خاطرنشان کرد: ما خواهان جنگ نیستیم ولی خود را برای دفاع کاملاً آماده کرده‌ایم، البته صهیونیست‌ها جرات حمله به ایران را هم ندارند و این حرف‌ها را برای کسب امتیاز از رئیس‌جمهور آینده آمریکا می‌زنند ولی اگر حمله کنند قدرت بازدارنده ایران ضربه مهلکی به آنها خواهد زد و تعداد تلفات اسرائیل از ۱۰ هزار نفر کمتر نخواهد بود؛ لذا آنها خیلی زود متوقف خواهند شد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=42807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر