2

ترور رفیق الحریری نخست وزیر فقید لبنان در سال ۲۰۰۵ تیری بود با چند هدف

  • کد خبر : 4637
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷

ترور رفیق الحریری نخست وزیر فقید لبنان در سال ۲۰۰۵ تیری بود با چند هدف. اقدامی کاملاً صهیونیستی غربی که قرار بود با کلید خوردن آن اتفاقاتی در لبنان سپس در منطقه بیفتد تا خاورمیانه جدیدی که کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا وعده آن را داده بود، متولد شود. کاندولیزا رایس رفت، لبنان باقی […]

ترور رفیق الحریری نخست وزیر فقید لبنان در سال ۲۰۰۵ تیری بود با چند هدف. اقدامی کاملاً صهیونیستی غربی که قرار بود با کلید خوردن آن اتفاقاتی در لبنان سپس در منطقه بیفتد تا خاورمیانه جدیدی که کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا وعده آن را داده بود، متولد شود.

کاندولیزا رایس رفت، لبنان باقی ماند و خاورمیانه جدید هم به دنیا نیامد و به گفته برخی کارشناسان مرده متولد شد تا آمریکا در این طرح خود ناکام بماند. اما غربی‌ها دست از تلاش برنداشتند.

رفیق الحریری در فوریه سال ۲۰۰۵ ترور شد. دادگاه جنایی بین‌المللی ویژه این ترور تشکیل شد. این دادگاه در سال ۲۰۰۷ به موجب مصوبه شورای امنیت (تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد) برای بررسی ترور حریری و ۲۲ نفر همراه او تشکیل شد. این دادگاه به درخواست دولت لبنان یا همان حزب‌ حاکم وقت که از متحدان آمریکا در منطقه و لبنان است، تشکیل شد و بر این اساس، آنان خواستار یافتن مسئولان ترور حریری شدند که ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در بیروت ترور شد.

در ابتدا سوریه متهم اصلی معرفی شد تا به حضور این کشور در لبنان و نزدیکی آن به حزب‌الله لبنان پایان داده شود. بر اساس شهادت دروغ، چهار نفر از افسران ارتش لبنان به اتهام دخیل بودن در موضوع ترور به زندان افتادند ولی سرانجام با رو شدن شهادت دروغ، این افسران آزاد شدند. پس از چهار سال سعد الحریری متحد آمریکا و نخست وزیر پیشین لبنان اذعان کرد که بر اساس شواهد غلط سوریه متهم شد. نوامبر سال گذشته (آذر ماه ۱۳۸۹) تیری میسان تحلیلگر و خبرنگار فرانسوی با افشای اینکه رژیم صهیونیستی با هواپبمایی بدون‌سرنشین و با موشک نخست وزیر لبنان را ترور کرد، فاش کرد که این ترور با موشک آلمانی، اجرای اسرائیل و نظارت و حمایت آمریکا انجام شد.

قرار بود رای اولیه دادگاه حریری سال گذشته منتشر شود ولی هربار به بهانه‌ای به تعویق افتاد. سرانجام این رأی پنج‌شنبه گذشته دقیقاً همزمان با تصویب بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان منتشر شد و طبق اخبار منتشر شده قبلی چهار نفر از نزدیکان به حزب‌الله را متهم کرد.

کسانی که تحولات لبنان و سوریه را دنبال می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که مناسبات این دو کشور تا چه اندازه به هم وابسته است و تحولات یکی بر دیگری تا چه حد تاثیرگذار است.

به نظر می‌رسد آمریکا و کشورهای غربی که عملاً کنترل دادگاه ترور حریری را در دست دارند، تلاش کردند همزمان با بیانیه وزارتی دولت لبنان و متهم کردن حزب‌الله، این حزب را به واکنش وادار کنند تا وضعیت لبنان از حالت آرامش خارج شود و ضمن آشفته شدن عرصه سیاسی این کشور، این وضعیت به سوریه کشیده شود تا نتیجه دلخواه از سوریه نیز به دست آید؛ زیرا طرح نظامی و آشوب مسلحانه در سوریه که از حمایت غرب برخوردار است تاکنون شکست خورده است و محافل امنیتی غربی از نتیجه دادن این طرح در سوریه ناامید شده‌اند.

نشریه فلسطینی المنار امروز (سه‌شنبه ۵ ژوئیه) به نقل از منابع دیپلمات غربی فاش کرد که نیکلا سارکوزی در نشست‌های محرمانه در خصوص سوریه اذعان کرده است که طرح غرب علیه نظام سوریه شکست خورده است و نظام این کشور سقوط نخواهد کرد و اکنون باید طوری عمل شود که حداقل اصلاحات در سوریه طبق میل کشورهای غربی انجام شود.

علاوه بر این خبرنگار المنار در آمریکا (امروز ۵ ژوئیه) به نقل از منابع مطلع خبر داد که: «دادگاه ترور حریری دهم ماه گذشته میلادی (ژوئن) از کادر اطلاعاتی آمریکا دستور گرفت که خود را برای صدور رای آماده کند». این منابع اطلاع دادند که دو معاون وزیر خارجه آمریکا در این کادر اطلاعاتی حضور دارند و این دستور پس از آن صادر شده است که آمریکا و غرب از نتیجه دادن طرح شورش مسلحانه در سوریه ناامید شده‌اند.

منابع مذکور همچنین به دادگاه جنایی بین‌المللی ویژه ترور حریری گفتند که: « هدف صدور چنین دستوری از طرف آمریکا هدف گرفتن حزب‌الله و ناامن کردن سوریه بود زیرا این دستور زمانی صادر شد که طرح تخریب در سوریه که زیر نظر سران آمریکا و برخی کشورهای خلیج فارس در حال اجرا بود شکست خورد و به زعم آنان در این مرحله، صدور کیفرخواست اولیه علیه حزب‌الله می‌تواند فتنه‌ای جدید در لبنان ایجاد کند که تاثیری منفی بر ملت و سران سوریه بگذارد.

طبق طرح غرب که برای برهم زدن ثبات سوریه در سه ماه اخیر اجرا شد و بر اثر آن تاکنون صدها سوری اعم از مردم و نیروهای امنیتی و افراد مسلح کشته شده‌اند، قرار بود با شورش مسلحانه، شهرهای مرزی سوریه در مرز لبنان، اردن، عراق و ترکیه از کنترل دمشق خارج شود ولی از آنجا که ارتش سوریه به‌خوبی و به‌موقع با این طرح مقابله کرد و از طرف دیگر جماعت معارض اخوان المسلمون سوریه از مقبولیتی درون سوریه برخوردار نبود، این طرح توطئه‌آمیز شکست خورد.

به گفته خبرنگار المنار در واشنگتن، کشورهای اروپایی از اینکه اطلاعات منابع آنان درباره میزان قوت و محبوبیت احزاب معارض سوریه که خارج از این کشور هستند، غلط از آب درآمده است و مردم سوریه علیه دولت بشار اسد قیام نکردند، به‌شدت خشمگین هستند.

از آنجا که کنترل دمشق بر شهرهای مرزی افزایش یافته است و آرامش در حال بازگشت به شهرهاست و پناه‌جویان سوری از مرز ترکیه در حال بازگشت به خانه و کاشانه خود هستند، به نظر می‌رسد که طرح توطئه‌آمیز رأی اولیه دادگاه حریری نیز نتواند حتی صحنه سیاسی لبنان را با وجود حزب‌الله، بر هم بزند چه رسد به اینکه سوریه را تحت تاثیر شدید قرار بدهد به طوری که ثبات این کشور را برهم بزند.

علاوه بر این دولت ترکیه که در سه ماه اخیر مواضعی شبیه به مواضع غربی‌ها علیه سوریه اتخاذ کرده بود، اکنون با چرخشی ملموس در موضع خود علیه سوریه، در حال بازگشت به مواضع قبلی خود در مقابل سوریه است. احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز قرار است بزودی وارد سوریه شود و پس از آن به ایران و عربستان سفر کند. این نیز عاملی دیگر است که نشان می‌دهد نظام سوریه توانسته است انسجام خود را حفظ کند و از مرحله خطر عبور کند.

سفر هیئت‌های دیپلماتیک آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و اخیراً آلمانی به سوریه و مذاکره با مقامات دمشق آن‌هم پس از ایجاد سه ماه درگیری مسلحانه علیه دمشق، خود به روشنی نشان دهنده پایداری سوریه و شکست طرح مذکور غرب علیه سوریه است.

بنابراین برای اینکه روشن شود صدور رأی دادگاه حریری تا چه اندازه می‌تواند جبران کننده شکست طرح مسلحانه غرب در سوریه باشد، باید منتظر گذشت زمان و مشاهده نحوه برخورد حزب‌الله با اقدامات غرب و متحدان آن در لبنان بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر