2

معامله مخفیانه آمریکا، کانادا و فرانسه بر سر اسرای دربند طالبان

  • کد خبر : 5244
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸

یک کارشناس افغان از معامله مخفیانه آمریکا، کانادا و فرانسه بر سر اسرای دربند طالبان پرده برداشت و از آزادی ۲ گروگان در قبال ۳۰ زندانی طالبان و پرداخت پنج میلیون یورو خبر داد. “وحید مژده ” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: از مدتی بدین سو آمریکایی‏ها و رسانه‎های غربی […]

یک کارشناس افغان از معامله مخفیانه آمریکا، کانادا و فرانسه بر سر اسرای دربند طالبان پرده برداشت و از آزادی ۲ گروگان در قبال ۳۰ زندانی طالبان و پرداخت پنج میلیون یورو خبر داد.

“وحید مژده ” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: از مدتی بدین سو آمریکایی‏ها و رسانه‎های غربی چنین مطرح می‌کردند که آمریکا در “قطر ” و “آلمان ” مذاکراتی را با طالبان انجام داده است.

وی افزود: چنین تبلیغ می‌شد که این مذاکرات در مورد صلح، تفاهم با طالبان، همکاری با دولت افغانستان و یا قبول یک حکومت فدرالی که طالبان در بخشی از افغانستان بطور مستقیم حکومت کنند، بوده است اما مشخص شده محور اصلی این مذاکرات آزادی زندانیانی بوده که از سال‌ها بدین سو در بند و اسارت طالبان به سر می‎بردند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: یکی از مقامات ارشد طالبان به وی گفته با ۳ کشور، آمریکا، فرانسه و کانادا مذاکراتی در خصوص آزادی و یا تبادل اسیران نظامی این کشورها داشته‌اند.

وی گفت: با فرانسوی‌ها روی آزادی ۲ گروگان فرانسوی که حدود یک و نیم سال قبل از ولایت “کاپیسا ” در شمال کابل توسط طالبان اسیر شده بودند، مذاکره صورت گرفته است.

وحید مژده اذعان کرد: در نتیجه این مذاکرات ۳۰ تن از زندانیان طالبان که اغلب آنان فرماندهان طالبان بودند، از زندان بگرام، پلچرخی و دیگر زندان‎های افغانستان آزاد و حدود ۵ میلیون یورو نیز به طالبان پرداخت شده است.
به گفته وی، ۳ تن از افراد آزاد شده اهل منطقه “تکاب ” کاپیسا هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی افغان گفت: اکنون مذاکرات طالبان با کشور کانادا بر سر رهایی نظامیان کانادایی که در اسارت طالبان به سر می‌برند، جریان دارد و پیش شرط طالبان در این مذاکرات، آزادی زندانیان و بدست آوردن پول برای پشتیبانی شبه‌نظامیان در جنگ با خود این کشورها است.

به گفته وی، در مذاکراتی که آمریکا‌ با طالبان داشته، تقاضای اول طالبان از آمریکایی‏ها رهایی تمامی زندانیان طالبان “گوانتانامو ” بوده که تاکنون آمریکا موافقت نکرده است.

وحید مژده اظهارداشت: طالبان گفته اند که ما تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی را دستگیر کرده ایم اما پس از دستگیری، آمریکا و یا انگلیسی‌ها دست به اقداماتی زده اند که موجب شده است تا هرچه زودتر نظامی دستگیر شده را بکشیم.

وی افزود: کشورهای خارجی نمی‎خواهند که فشار سیاسی و دراز مدتی بر نظامیان آنان در زمان اسارت وارد شود.
وی به نقل از طالبان، گفت: فشار زیاد نیروهای انگلیسی به طالبان در ولایت “هلمند ” در هفته گذشته، زمانی که نخست وزیر این کشور از هلمند دیدن می‎کرد، سبب شد تا این نظامی را بکشیم.

مژده گفت: طالبان در خصوص مذکرات صلح با آمریکا زیاد خوشبین نیستند و اظهار داشته اند که آمریکا طرح خروج نیروهای خود از افغانستان را به صورت واضح بیان نکرده و تا زمانی که آخرین نظامی آمریکا از افغانستان خارج نشوند، مذاکره انجام نخواهد شد.

این کارشناس افغان در مورد این پرسش که آیا تبادل اسیران جنگی، آغاز مذاکره با طالبان و یا یکی از پیش شرط های طالبان در مورد مذاکره است، گفت: ممکن است چنین چیزی مطرح باشد، اما مذاکراتی که در قطر و آلمان انجام شده است، محور اصلی آن را تبادل اسیران تشکیل می داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5244

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر