3

هاشمی : مردم حرف روحانی”بد دهان ” را نمی شنوند

  • کد خبر : 5271
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۹:۱۰

هم مسؤولان و هم طلاب مدارس و موسسه های علمی روحانیت بدانند اگر مدرسه ای از محتوای علمی و اخلاقی خوبی برخوردار نشود هر چقدر هم بخواهیم آن را سرپا نگه بداریم نمی شود طلبه اگر کم اطلاع باشد به جایی نمی رسد وقتی هم که بخواهد در جامعه معروف هم بشود، اگر مایه علمی […]

  • هم مسؤولان و هم طلاب مدارس و موسسه های علمی روحانیت بدانند اگر مدرسه ای از محتوای علمی و اخلاقی خوبی برخوردار نشود هر چقدر هم بخواهیم آن را سرپا نگه بداریم نمی شود
  • طلبه اگر کم اطلاع باشد به جایی نمی رسد وقتی هم که بخواهد در جامعه معروف هم بشود، اگر مایه علمی و اخلاقی نداشته باشد در بین مردم به چیز معروف خواهد شد؟
  • مردم حرف را از همه جا می توانند بشنوند ولی وقتی با یک روحانی مواجه می شوند، انتظار دارند که او را در سایه پیغمبر و بزرگان اسلام ببینند در اخلاقش، در کلامش ؛ در رفتارش و برخوردش ؛ اگر غیر از این باشد، بهتر است آدم روحانی نباشد، می شود یک کاسب باشد و یا شغل های دیگر داشت این دیگر مضر نیست و بالاخره آدمی است که دیگر توقعی از او نیست روحانی باید این چیزها را حتمآ داشته باشد

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی ۲۴ سال قبل تاکید کرد :  ” مردم حرف را از همه جا می توانند بشنوند ولی وقتی با یک روحانی مواجه می شوند، انتظار دارند که او را در سایه پیغمبر و بزرگان اسلام ببینند در اخلاقش، در کلامش ؛ در رفتارش و برخوردش ؛ اگر غیر از این باشد، بهتر است آدم روحانی نباشد، می شود یک کاسب باشد و یا شغل های دیگر داشت این دیگر مضر نیست و بالاخره آدمی است که دیگر توقعی از او نیست. روحانی باید این چیزها را حتمآ داشته باشد”

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ نایب رئیس وقت مجلس خبرگان رهبری و ریاست وقت مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع در سال ۱۳۶۶ در جمع دانشجویان و طلبه‌های حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی ضمن اشاره به نقش روحانیت مترقی و مبارز در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد :  ” طلبه اگر کم اطلاع باشد به جایی نمی رسد. وقتی که بخواهد در جامعه معروف هم بشود، اگر مایه اخلاقی و علمی  نداشته باشد، مردم مراجعه می کنند و از طلبه توقع دارند که مشکلاتشان را حل کند و جواب سؤال ها و مسائلشان را بگیرد و معضلات فکریشان را حل کنند، وقتی که نتواند حل بکند ممکن است که آدم خوبی هم باشد، اما ارزش یک مرشد و راهنمای خوب را ندارد “

گزیده این سخنرانی بدین شرح است :

 

* شهید شاه آبادی  حق زیادی به گردن ما و مردم و انقلاب دارند و تقریبآ تمام جوانیشان را در راه انقلاب صرف کردند و من از شهود این حقیقت هستم و می دانم که ایشان از جوانی در میدان مبارزه بودند و تا آخرین روزی هم که ایشان حیات داشتند، در همان صراط مستقیمی که انتخاب کرده بودند، باقی ماندند.

* ایشان کسی هستند که در تهران در نزد عامه مردم و در سراسر دنیای اسلام و در میان خواص به عنوان سند و حجتی برای مسلمین مشخص بودند. حضرت امام – که حرفهایشان برای ما حجت نیرومندی است – بارها و بارها اعجاب خود را از خصوصیات روحی این بزرگوار گفتهاند و ما میدانیم که تأثیر انفاسی حضرت امام در تکوین شخصیت مرحوم شاه آبادی مؤثر بوده است .

*  هم مسؤولان مدرسه و هم طلاب مدرسه. اگر مدرسهای از محتوای علمی و اخلاقی خوبی برخوردار نشود، هر چه بخواهیم آن را سرپا نگه بداریم نمیشود. در تهران ما خیلی مدرسه داریم، آقایانی که جوان هستند شاید خیلی ندانند، در محلههای قدیم هر جا که میرفتیم از مدارس قدیم هم بود ولی خوب پیش از انقلاب ما میدیدیم که یا اتاقهایش انبار بود و یا محصلین و دانشجویان آنجا را اشغال کرده بودند. فقط دو سه مدرسه بود که در تهران خوب کار میکردند ولی اعتبار و عظمت مدرسه فیضیه دنیا را پر کرده است و سمبل تحصیلات علوم دینی است برای اینکه مدرسه فیضیه در این مدتی که در خدمت اسلام بوده، محتوای تحصیلی و اخلاقی شاگردهایش نوعآ خوب بوده است.

*  طلبه اگر کم اطلاع باشد به جایی نمیرسد. وقتی که بخواهد در جامعه معروف هم بشود، اگر مایه اخلاقی و علمی کافی نداشته باشد، مردم مراجعه میکنند و از طلبه توقع دارند که مشکلاتشان را حل کند و جواب سؤالها و مسائلشان را بگیرد و معضلات فکریشان را حل کنند، وقتی که نتواند حل بکند ممکن است که آدم خوبی هم باشد، اما ارزش یک مرشد و راهنمای خوب را ندارد؛ فقط مرد خوبی و خانم خوبی است و اگر با سواد هم باشد اما متدین نباشد و اخلاق خوبی نداشته باشد و به وظایف اسلامیاش هم خوب عمل نکند باز هم ارزش ندارد.

* مردم حرف را از همه جا میتوانند بشنوند، چه زن و یا چه مرد وقتی با یک روحانی مواجه میشوند، انتظار دارند که او را در سایه پیغمبر و بزرگان اسلام ببینند. در اخلاقش، کلامش ؛ رفتارش و برخوردش و آثار آنها، چیزهایی را ببینند که به آنها عشق میورزند. اگر غیر از این باشد، بهتر است آدم روحانی نباشد، میشود یک کاسب باشد و یا شغلهای علمی دیگر هم داشت و دیگر مضر نیست و بالاخره آدمی است که دیگر توقعی از او نیست. روحانی باید این چیزها را حتمآ داشته باشد.

*  ما انقلاب را بدون شک تا حدود زیادی در سایه روحانیت مبارز و مترقی داریم. اگر نبود این قشر عظیم طلاب، و خطبا که در این ده، پانزده سال، از چهل و یک تا پنجاه و هفت، ائمه جماعات که حسابی کشور را پوشش دادند نبود، قشری که در همه جا حاضر شد و سینه سپر کرد و با ستم پهلوی مبارزه کرد، مردم این جوری به صحنه نمیآمدند. پانزده خرداد یک تکانی به این حرکت وارد کرد. در سال چهل و دو ادامه کار طلاب باعث شد که مردم آن چنان در این ده پانزده سال پخته شدند که در سال پنجاه و هفت وقتی که حادثه میدان شهدا اتفاق افتاد، یک شوک نبود، بلکه برای توسعه میدان مبارزه تحریک بزرگی بود.

در حالی که اینها در این ده، پانزده ساله ساخته شده بودند و این کار طلبهها بود. طلبههای جوان در حوزه قم هم آن چنان مؤثر بودند که کسانی که میخواستند کوتاه بیایند، جرأت نمیکردند و یا سکوت میکردند و الان هم طلبهها در استحکام این انقلاب خیلی مؤثر هستند.

در جبهه، آنها وقتی که یک عمامه سیاه یا سفیدی را میبینند که روی لباس بسیجی گذاشته و با اسلحهای در دست در جلوی آنها و با آنها میجنگند، با خیال راحت میجنگند.

* در لبنان الان آنچه که این حرکت را متحول نگه میدارد، حضور روحانیتی است که لبنان دارد، حوزههای علمیهای که از زمان علمای قرن گذشته تا امروز بوده و علمایی که در لبنان بودهاند و طلبهایی که تربیت کردهاند. شما در تاریخ آینده در وضع موجود بسیار میتوانید مؤثر باشید.

* ما دعا میکنیم که شما موفق باشید و از آقایانی که زحمت میکشند و این کار را اداره میکنند و از علمایی که در آنجا تدریس میکنند و از شما که در سنین جوانی به این راه آمدهاید و راه خوبی را انتخاب کردهاید تشکر میکنیم و برای موفقیت همه شما دعا میکنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5271

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر