4

رئیس‌جمهورگفت:نباید فضای اقتصاد را امنیتی کرد

  • کد خبر : 53370
  • ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶

تورم امری ساختاری است و ما همواره با این امر روبرو هستیم اما تورم ناشی از هدفمندی بسیار پایین تر از آمارهایی است که برخی مدعی آن بودند.

رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم با شاراه به اینکه قانون هدفمندی تاکنون ۱۱ بار اصلاح شده است، گفت: قانون نمی تواند جزئیات اجرا را هم تعیین کند و ناظر نباید در اجرا دخالت کند و تنها کار نظارت را انجام دهد و مرزبندی ها هم باید مشخص شود.

دقایقی پیش، گفتگوی زنده تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد از شبکه اول سیما آغاز شد.

بر اساس این گزارش رئیس‌جمهور در این گفتگوی زنده تلویزیونی قرار است به مناسبت دومین سالروز اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، گزارشی از روند اجرایی این طرح ارائه کرده و درباره مسایل روز کشور بویژه موضوعات اقتصادی با مردم گفتگو کند.
شرح آنلاین این گفتگو به شرح زیر است:
– بدلیل اجرای بخشی از طرح ما نباید انتظار داشته باشیم به تمامی اهداف برسیم.
– با توجه به اجرای تنها ۳۰ درصد هدفمندی، تولیدات ما رشد مثبتی داشت و اظهاراتی مبنی بر تضعیف تولید درست نیست.
– کنترل مصرف انرژی هدف دوم اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بود که در سال ۹۰ مصف خانگی و تجاری برق و گاز کاهش داشته که در بخش صنعت این مصرف افزایش داشته است. مصرف بنزین، گازوئیل و … کنترل شده است.
– هدف سوم ما از هدفمندسازی یارانه‌ها اجرای عدالت بود که تمامی ارقام نشان می دهد که قدرت خرید افزایش یافته که این امر برای روستاییان بهتر بود.
– نسبت درآمد ۱۰ درصد ثروتمند به ۱۰ درصد پایین به ۱۷/۱۰ در شهری کاهش یافته است.
– تورم امری ساختاری است و ما همواره با این امر روبرو هستیم اما تورم ناشی از هدفمندی بسیار پایین تر از آمارهایی است که برخی مدعی آن بودند.
– تا الان نرخ تورم ۱/۲۶ است که عمده آن بعلت نرخ ارز است و دولت درحال مدیریت شرایط است تا تغییر نرخ ارز تاثیر بسزایی نگذارد که تا کنون موفق بودیم.
– دشمن هم اعلام کرده که تحریم های شدید و هوشمند صورت داده اند که هدف آنها یعنی از هم گسیختگی را بدنبال نداشت و ما توانستیم آن را کنترل کنیم این درحالیست که به مردم هم فشار آمد اما برنامه هایی برای عبور از این امر داریم.
– بخش مهم تورم امروز بعلت ارز و بخش عمده دیگر به سیستم بانکی و مدیریت اقتصادی است که معوقات بانکی از این موارد است که خارج از دولت تصمیم گرفتن باز پس دادن معوقات تا ۵ سال به تعویق بیافتد که ایجاد مشکل کرده است.
– قانون  هدفمندسازی یارانه‌ها ۱۱ بار تا کنون اصلاح شده که مناسب نبود که البته ما عمده افراد را مقصر نکردیم چراکه این طرح مخالفین بسیاری داشت و برخی افراد با دادن اطلاعات غلط، ایجاد مشکل کردند.
– قانون نمی تواند جزئیات اجرا را هم تعیین کند و ناظر نباید در اجرا دخالت کند و تنها کار نظارت را انجام دهد و مرزبندی ها هم باید مشخص شود.
– برخی منتقدان دولت درباره عدم حمایت از تولید هنگامیکه در جایگاه تصمیم گیری رسیدند، حمایت های دولت را کاهش دادند.
دولت به معوقات اعتقاد ندارد، اگر کسی این معوقات را در تولید صرف کردند حمایت می کنیم اما بخشی از معوقات دست افرادی است که پول دریافت کرده و واردات انجام داده است و دولت داشت در این زمینه کارهایی را انجام دهند اما فشارها افزایش یافت و نگداشتند.
– بحث معوقات بانکی در حوزه اجرا است و شورای نگهبان باید این مرزبندی را مراقبت کند و اگر قانون ریز شود، قانون نیست و آیین نامه است و مدیریت اقتصد باید متمرکز باشد.
– در فضای عمومی اقتصاد امنیت لازم است که ثبات قوانین  از این دست که دولت کارهایی را در این زمینه انجام داده است، اما بخشی دیگر امنیت است که این تصور بوجود نیاید که اگر کسی پیشرفت کند با او برخورد می شود. امنیت باید بوجود بیاید.
– باید اگر اتفاقی افتاد دایره را وسیع نکرده و نباید فضای اقتصاد را امنیتی کرد، برای مثال نباید بگوییم اختلاس شد، یک تخلف بانکی بود و باید با همان متخلفان برخورد کرد و نباید به هرکس مارک زد.
– اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها چگونه با افزایش نرخ ارز مرتبط است؟دلیل منطقی و اقتصادی بین این دو وجود ندارد و نرخ ارز به میزان آن در بازار و نحوه عرضه ارتباط دارد. با آمار بازی هرکسی خواسته خود را اعلام می کند و این درحالیست که ما می خواهیم مسائل اقتصاو دی را حل کنیم.
– با اجرای ۱۰۰ درصدی هدفمندی مشکلی ایجاد نمی کند و توان و ظرفیت مردم بسیار بالا است و ما دیدیم مردم چقدر همکاری کردند.
– ما در حال تثبیت نرخ ارز و کاهش قیمت آن هستیم و امسال ۵۰ میلیارد درآمد ارزی از صادرات غیرنفتی می رسیم.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر