1

نظام ما جزو نوادر نظام‌های دنیا است

  • کد خبر : 6754
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظام ما جزو نوادر نظام‌های دنیا است که از ابتدای انقلاب، رهبر آن بر موضوع قافله علم و فرهنگ و نهادهای علمی بسیار تاکید داشته است. مخبر دزفولی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که با موضوع علم و فرهنگ، چالش‌ها و راهکارهای این موضوع برگزار شد، به ارائه […]

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظام ما جزو نوادر نظام‌های دنیا است که از ابتدای انقلاب، رهبر آن بر موضوع قافله علم و فرهنگ و نهادهای علمی بسیار تاکید داشته است.

مخبر دزفولی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که با موضوع علم و فرهنگ، چالش‌ها و راهکارهای این موضوع برگزار شد، به ارائه گزارشی از تحولات علمی بعد از انقلاب پرداخت واظهار کرد: از قوت‌های بعد از انقلاب این است که در صحنه‌های گوناگون به سمت ثبات و استقرار نظام حرکت کرده‌ایم و در کنار نظامات اداری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، سازماندهی خاص برای علم و دانش و فرهنگ اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به پیام نوروزی امام(ره) در سال ۵۹ برای شروع انقلاب فرهنگی، افزود: امام (ره) از روز اول انقلاب به دانشگاه و نهاد علم توجه ویژه داشتند و بدون تعارف نظام اسلامی از آن مقطع به صحنه‌ای استفاده از علم ورود پیدا کرد.

وی با اشاره به این‌که بنابر سخنان امام(ره) دو بال می‌ توانند انقلاب را تا آخر بیمه کنند و آن دو بال، دانشگاه و حوزه هستند، تصریح کرد: با اجرای طرح انقلاب فرهنگی، قلب بیداری جامعه با نگاه شفابخشی از تربیت انسانی جامعه به طرز موقت خارج شد تا اصلاحات لازم در آن اتفاق افتد و دوباره به پیکره اجتماع برگردد.

وی با اشاره به این‌که در دهه اول انقلاب چون بسیاری از زیرساخت‌ها علمی و فن‌آوری را از دست داده بودیم، به سازمان‌دهی این بخش پرداخته شد، افزود: طی فعالیت‌ها و سامان‌دهی زیرساختی تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بسیار افزایش یافت و همچنین امروز بیش از ۲۰۰ دانشگاه جامع و ۲ هزار مرکز آموزش‌ در کشور وجود دارد.

مخبر دزفولی با اشاره به این‌که دلیل پیشرفت‌ها در عرصه علم این بود که رهبران انقلاب از جمله امام و مقام معظم رهبری از ابتدا و همیشه نگاه دوراندیشانه و استراتژیک به عرصه علم داشته‌اند، گفت: باید شاکر باشیم که از نعمت ولایت و رهبری برخورداریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که دهه دوم انقلاب به تربیت نیرو و بحث نرم‌افزاری پرداخته شد، تصریح کرد: در دهه سوم انقلاب، سازماندهی در تولید و جهش علمی در نظر بود و بحث نقشه جامع علمی کشور توسط رهبری مطرح شد.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده در صحنه علم و فرهنگ وارد شده است، افزود: در مسیر علم و فرهنگ افت و خیز داشته‌ایم، اما به دلیل داشتن برنامه پیروزی‌های ما از موارد ناکامی بسیار بیشتر بوده است.

مخبر دزفولی همچنین تصریح کرد که شاهد افزایش هرم دانشگاهی به لحاظ تعداد تنوع، هرم دانشجویی به لحاظ کمیت و تنوع رشته و هرم پژوهشی هستیم.

وی با اشاره به این‌که در موقعیت جهانی به حد تولید علم رسیده‌ایم، افزود: هدف‌گذاری ما این است که به ۵ درصد تولید علم جهان دست یابیم.

وی در ادامه به بیان نمونه‌هایی از پیشرفت‌های کسب شده در مرز تولید علم، افزود: داشتن برنامه‌، ‌نیروی انسانی معتقد، باورمند و دارای اعتماد به نفس و پشتیبانی رهبر از جریان علمی کشور از عوامل کسب این موفقیت‌ها است و امروز ما جزو ۱۰ کشور صاحب تکنولوژی و دانش سلول‌های بنیادین در دنیا هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران امروز با داشتن افق ۱۴۰۴ و سندچشم‌انداز وارد گردونه کشورهای صاحب نقشه علمی شده است.

وی با اشاره به این‌که در سه دهه گذشته نقطه دشمنی دشمن با ما نقطه باورها و اعتقادات دینی و فرهنگی ما بوده است، افزود: طی سال‌های گذشته شاهد جنگ های گوناگون سخت‌افزاری ونرم‌افزاری بوده‌ایم.

مخبر دزفولی با بیان این‌که ادبیات سند چشم‌انداز ۲۰ ساله متناسب و در راستای مبارزه با جنگ نرم است، گفت: در جنگ نرم احتیاج است که فرهنگ را مهندسی کنیم که در این رابطه مقام معظم رهبری طرح مهندسی فرهنگی را عنوان کردند.

وی با اشاره به این‌که نقشه مهندسی فرهنگی را پایان امسال ارائه خواهیم داد، گفت: نقشه مهندسی فرهنگی مراحل پایانی خود را طی می‌کند که البته باید توجه داشته باشیم که داشتن برنامه ، ما را موفق می‌کند و نداشتن برنامه علی‌رغم همه قوت‌ها، به ما توفیق نمی‌دهد و تفکر برنامه‌ای در قالب نقشه علمی، سند چشم‌انداز و … خود را نشان داده است.

وی همچنین با اشاره به این‌که بنیاد نخبگان ضمن جنگ نرم شکل گرفته است ، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بسیار در مورد مساله نخبگان توجه و تاکید دارند و اخیرا فرموده‌اند در رابطه با نخبگان کشور سند جامع نیاز داریم و در مواجه با جنگ نرم با این نگاه موفق خواهیم شد که برنامه‌های آن نیز تا آخر شهریور مشخص خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که در پازل جنگ نرم تهدید بزرگ در استحاله فکری نسل جوان و نوجوان وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی را مامور کردند که در راستای نسل جوان و نوجوان کار کنیم و در این راستا بازی‌های یارانه‌ای طراحی شده است و بنیاد بازی‌های یارانه‌ای شکل گرفته است که حتی برخی از بازی‌ها در حال رسیدن به صحنه سودآوری است.

مخبر ادامه داد: در بخش‌های گوناگون فرهنگی و علمی ، علی‌رغم ضعف‌ها در حال استفاده از قوت‌ها هستیم و در این راستا فلسفه تعلیم و تربیت به زودی منتشر خواهد شد که در آن فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر از حلقه‌های اصلی جنگ نرم ،موضوع علوم انسانی بوده است.

وی که درنشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گفت، اظهار کرد: شاهد بودیم در جریان فتنه سال ۸۸ دشمن بسیار بر موضوع علوم انسانی تمرکز کرده بود و بنابراین از برنامه‌ها و رویکرد جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تحول در علوم انسانی و تاکید بر ارزش‌های اسلامی و جهان‌بینی اسلامی است.

وی همچنین در جواب این سوال که چرا قصد داریم با فشار بگوییم که در مساله علم پیشرفت داریم، تصریح کرد: ما بی‌فشار جلو هستیم و این قضاوت جهانی است پس ما زور نمی‌گوییم؛ چرا که هستیم و نباید تولید داشته باشیم و این قضاوت دنیا در مورد ما است و پیشرفت‌های بسیار در حوزه علم و بحث سلول‌های بنیادین و شبیه سازی و… داشته‌ایم و در برخی گرایش‌های پزشکی داروهایی تولید کرده‌ایم که فرمول آن را فقط خودمان داریم پس ما بدون فشار جلو هستیم.

مخبر دزفولی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دانشگاه آزاد و ریاست آن توضیح داد: موضوع دانشگاه آزاد به ماراتن تبدیل شده است، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی تا به حال کوتاهی نکرده است، البته قصد ما در مورد دانشگاه آزاد افراد نیستند، بلکه موضوع اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد بود تادر قالب چارچوب آموزش عالی کشور قرار گیرد.

وی افزود: نمی‌توانیم یک مجموعه داشته باشیم که خودش قانون‌گذار، ناظر و اجرا کننده باشد، پس اگر دانشگاه آزاد در چارچوب اساسنامه حرکت کند، قانون‌مند خواهد شد، اما در برخی موارد در چارچوب اساسنامه دانشگاه آزاد عمل نمی‌شود ، بنابراین در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث اساسنامه دانشگاه آزاد پیگیری و تصویب شد و امید داریم بسیاری از مشکلات دانشگاه آزاد را رفع کند که یک بخش از این اساسنامه مربوط به مدیریت است و امیدواریم به زودی شاهد تحولات محتوایی و مدیریتی باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در مورد مساله عفاف و حجاب و طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: تفکیک جنسیتی و عفاف و حجاب دو موضوع متفاوت است، بنابراین بحث تفکیک جنسیتی مورد بحث‌ ما نبوده است، بلکه رعایت شئونات اسلامی در محیط دانشگاهی را به نفع این دنیا و آن دنیای افراد می‌دانیم و تلاش داریم محیط علم محیطی منزه و پاک باشد و اشکالات آن برطرف شود .

مخبر دزفولی اضافه کرد: نباید به زور در دانشگاه دیوار کشی کنیم، بلکه می‌گوییم شئونات اسلامی که معنای آن اختلاط کمتر و حفظ حریم محیط علم است، باید رعایت شود.

وی با اشاره به این‌که ۲۱ درصد اعضای علمی را در حال حاضر خانم‌ها شکل می‌دهند، تصریح کرد: مگر می‌شود جامعه بدون حضور بانوان فعال، متمدن و انقلابی، پیشرفت کند، پس حفظ شئونات اسلامی در محیط علمی جزو لوازم پیشرفت است و و در موضوع تفکیک جنسیتی که عده‌ای عنوان می‌کنند در شورای عالی اسلامی شدن بحث نشده است و حرف‌ها این است که رعایت بنیان‌های اسلامی و ارزش‌های اسلامی در محیط‌های دانشگاهی ضروری است.

وی گفت: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب مجموعه قابل تحقق است و همگان مجموعه مصوب شورا را جامع می‌دانند، اما صحنه اجرایی بخش‌های بعدی است که ممکن است اشکالاتی درآن پیش آید و باید فکر جدی کنیم.

وی افزود: ما حتما نیاز داریم در جامعه در موارد مربوط به عفاف و حجاب کارهای اثباتی و ایجابی خوب انجام شود وما هنوز در بحث چادر و مانتوهای مناسب مشکل داریم.

مخبر دزفولی همچنین در جواب سوالی در رابطه با بازنشستگی اساتید توضیح داد: بازنشستگی مسیر طبیعی مشاغل است و مسیر بازنشستگی در تمام دنیا وجود دارد ،چون گردش نخبگان باید اتفاق بیافتد و باید فضا برای نفس کشیدن ورودی‌های جدید به دانشگاه باز شود، پس مسیر بازنشستگی مسیر سازنده‌ای برای کشور است و حتما باید درست و بدور از تندروی‌ها و برخوردهای ناسنجیده و حفظ حرمت و کرامت افراد انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در رابطه با روند تولید ، مصرف، صادرات و واردات علم در کشور گفت: باید در کارهای علمی ، چرخه علمی، فن‌آوری، نوآوری و تولید ثروت دیده شود، اما ابتدا باید به نقطه تولید علم برسیم و الان به آن نقطه رسیده‌ایم و امروز نقشه علمی و فرهنگی برای تولید علم و ثروت تعیین شده است.

مخبر دزفولی در ادامه در جواب سوالی در مورد خروجی دانشگاه که معمولا گرایشات مذهبی جوانان کاهش پیدا می‌کند، و وجود اساتید سکولار توضیح داد: استاد نقش محوری دارد ودانشگاه محل اساتید انقلابی و معتقد است پس باید آسیب‌ها و اشکالات را با کمک هم برطرف کنیم.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر