2

محورهای نهادینه‏سازى فرهنگ حجاب و عفاف + تصویر

  • کد خبر : 7564
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۵

در راستاى نهادینه‏سازى فرهنگ حجاب و عفاف، توجه به محورهاى زیر قابل تأمل است: ۱. آموزش حجاب در مدارس ——————————- مدارس، مراکز تعلیم و تربیت و تزکیه‏اند. آموزش عملى احکام دینى، بخشى از وظایف معلم و دانش‏آموز را تشکیل مى‏دهد. توصیه بدون تعلیم و تربیت، پوشش دینى را به دستور خشک و تحمیلى مبدل مى‏سازد، […]

بایسته‏ها و راه‏کارهاى ترویج فرهنگ حجاب

در راستاى نهادینه‏سازى فرهنگ حجاب و عفاف، توجه به محورهاى زیر قابل تأمل است:

۱. آموزش حجاب در مدارس
——————————-
مدارس، مراکز تعلیم و تربیت و تزکیه‏اند. آموزش عملى احکام دینى، بخشى از وظایف معلم و دانش‏آموز را تشکیل مى‏دهد. توصیه بدون تعلیم و تربیت، پوشش دینى را به دستور خشک و تحمیلى مبدل مى‏سازد، ولى توصیه همراه با معرفت، پذیرش آن را آسان مى‏کند. معرفت به حجاب، ضامن اجرا و دوام آن است. آن‏گاه که پوشش دینى در محیط‏هاى اجتماعى و پس از پایان تحصیلات، به شکل فرهنگ پذیرفته شده درآید، رسمیت عملى پیدا مى‏کند.

۲. تشویق
————
این اصل در تربیت آدمى، کاربرد فراوان دارد. ماهیت تشویق‏ها متفاوت است و مى‏تواند بار عاطفى، مالى، تشریفاتى، شغلى، سیاسى، علمى و امثال آن داشته باشد که در ترویج فرهنگ حجاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر فردى نیازمند نوعى تشویق نباشد، باید از نوع دیگر بهره بگیریم. احترام لازم و محسوس مردم به بانوان با حیا و باحجاب جامعه سبب ترویج فرهنگ حجاب خواهد شد. همان‏طور که برخورد منفى با زنان بى‏حجاب نیز مى‏تواند عاملى بازدارنده به حساب آید با این شرط که حد و اندازه آن را باید رعایت کرد تا به لجاجت نیانجامد.

۳. فعالیت‏هاى علمى، فرهنگى و هنرى
———————————————
انتشار نشریه و کتاب، تشکیل میزگردهاى ادبى، فراخوانى مقاله، تعیین موضوع حجاب براى انشا و پرسش مهر، به‏کارگیرى هنرهاى تصویرى، مسابقات فرهنگى و مانند آن آثار مثبتى دارند. تولید برنامه‏ها و فیلم‏هاى مفید و آموزشى نیز در رادیو و تلویزیون اثرى فراگیر دارد. رعایت کامل پوشش دینى بانوانى که در فیلم‏هاى سینمایى و تلویزیونى بازى مى‏کنند یا عکسى که با پوشش اسلامى در صفحات مطبوعات به چاپ مى‏رسد، آثار مثبتى دارد، چنان‏که پوشش‏هاى غیر شرعى نیز آثار زیان‏بار و گسترده‏اى بر فرهنگ جامعه مى‏گذارد. اساسا حضور زنان پوشیده در صحنه‏هاى مختلف جامعه، آثار مثبت و چشم‏گیرى در همگانى کردن فرهنگ حجاب اسلامى در جامعه دارد. پخش آیات، روایات و کلمات حکمت‏آمیز و تصاویر الهام بخش درباره حجاب در محیط‏هاى عمومى، تابلوهاى شهرى و محیط‏هاى مناسب دیگر نیز به تقویت این فرهنگ خواهد انجامید.

۴. تقویت فرهنگ غیرت
————————–
بى‏تردید، زنان با هر تفکر و عقیده‏اى، به نظر و سلیقه همسران خود در انتخاب‏هاى خویش از جمله لباس و وضع ظاهرى توجه مى‏کنند. ازاین‏رو، غیرت‏مندى مردان در نوع پوشش آن نقش بسزایى دارد. با توجه به این واقعیت، ترویج فرهنگ غیرت در میان مردان به ترویج و تحقق پوشش دینى در جامعه کمک مى‏کند. خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید: “یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نارا وَقُودُها النّاسُ وَ الْحِجارَهُ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خود و خانواده خویش را از آتش دوزخى که هیزمش از مردم و سنگ خاراست، حفظ کنید. ” (تحریم: ۶) پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلممى‏فرماید: “خداوند، بینى هریک از مؤمنانى را که غیرت نمى‏ورزند، به خاک مى‏مالد. “۱ ایشان در سخنى دیگر، غیرت را از ایمان مى‏داند.۲

۵. نظارت بر رسانه‏هاى جمعى
———————————-
رسانه‏ها به‏ویژه صدا و سیما در ساختار فرهنگ اجتماعى مردم نقش مهمى دارند و مى‏توانند با نوع برنامه‏هاى خود، آنان را به فساد یا صلاح بکشانند. کمترین تسامح در اعطاى امتیاز کار فرهنگى جهت راه‏اندازى مؤسسه‏هاى هنرى، نمایش تئاتر و فیلم و انتشار روزنامه، مجله و کتاب، به نفوذ فرهنگ بیگانه و ابتذال اخلاقى مى‏انجامد. شرط پوشش دینى در تهیه و خرید فیلم‏ها و برنامه‏هاى تلویزیونى، ضرورتى انکارناپذیر است. حتى نمایش دختر بچه‏ها با وضع نامتناسب از سیماى جمهورى اسلامى، بدآموزى فرهنگى دارد.
برخى والدین فکر مى‏کنند دیدن صحنه‏هاى آن‏چنانى در فرزندانشان تأثیرى ندارد یا چون آن را درک نمى‏کنند، مسئله را جدى نمى‏گیرند. این توهمى بیش نیست. آنها این مسئله را خوب درک مى‏کنند و از آن تأثیر مى‏پذیرند. این صحنه‏ها بر روحشان تأثیر منفى مى‏گذارد و در بزرگ‏سالى ظهور مى‏یابد.

۶. فعالیت قواى سه‏گانه
—————————-
تصویب قوانین جامع و دقیق در این زمینه در مجلس شوراى اسلامى و عمل کردن بدون تساهل و تسامح قوه قضاییه به قوانین یاد شده سبب مى‏شود فرهنگ حجاب ترویج یابد. قوه قضاییه سهمى مهم در حفظ سلامت جامعه دارد و اوضاع اخلاقى جامعه، کارنامه گویاى این دستگاه است. نظارت جدى و دل‏سوزانه مسئولان دولتى بر محیط‏هاى تحت نظارت آنها نیز از جمله عوامل ترویج حجاب و پیش‏گیرى از بدحجابى در ادارات دولتى است.

۷. احیاى امر به معروف و نهى از منکر
——————————————
پس از تقویت ریشه‏هاى حجاب، شناخت معروف و اجراى امر به معروف و نهى از منکر تأثیر بسزایى در کنترل اجتماعى دارد. امر و نهى دینى، تکلیف عمومى است. زن، ناموس جامعه اسلامى است و همه باید در حفظ این گوهر الهى بکوشند. جامعه دینى، هیچ‏گونه تساهل و تسامحى را در این راستا برنمى‏تابد. بى‏اعتنایى در این راه پسندیده نیست، ولى وسواس و بدگمانى هم کارساز نخواهد بود. مبناى طهارت و تقوا، تربیت و ایمان است. اگر فقط ترس پشتوانه پرهیز باشد، در جایى که چنین ترسى نیست، شخص از ارتکاب محرمات پروا نخواهد داشت. پى‏آمد چنین فضایى، ایجاد نفاق و دورنگى و دوگانگى در معاشرت و پوشش و رفتار خواهد بود.

۸. معرفى پوشش‏هاى متناسب
————————————
یکى دیگر از عوامل فهم، تعریف درست از پوشش متناسب با سن و شرایط کارى بانوان است. الگویى که با رعایت معیارهاى شرعى، آزادى عمل بیشترى را براى زنان مسلمان فراهم آورد. افزون بر این، با معرفى الگوى پوشش و تنوع دادن در آن، مى‏توان تا حدود زیادى به نیازهاى بانوان پاسخ داد.

۹. تقویت باورهاى دینى با احیاى فرهنگ ناب اسلامى
————————————————————
اگر زنى داراى باورى قوى باشد شالوده شخصیتى او نیز بر اساس همین باور شکل مى‏گیرد؛ چنان که حضرت على علیه‏السلام مى‏فرمایند: “أَلْمَرْءُ بِإِیمانِهِ. ” یعنى: شخصیت انسان در گرو باورهاى اوست.۳
آن حضرت در جاى دیگر مى‏فرمایند: “وَ الْمُؤْمِنُ بِعَمَلِهِ. ” یعنى: و ایمان انسان در عمل او جلوه‏گر است.۴
بنابراین، باید با تقویت پایه‏هاى دینى و باورهاى اعتقادى، وسیله اعمال صالح را در زنان فراهم آوریم و این مسئولیت بیش از همه بر عهده متولیان مذهبى و فرهنگى جامعه است.

۱۰. باطن‏گرایى و سیرت‏گرایى به جاى صورت‏گرایى
———————————————————
فراخوانى زن مسلمان به ارزشهاى اصیل دینى و فراهم نمودن تمهیدات لازم براى تقویت عملى و پرورش روح ایمان و تعهد وى، نقش مهمى در این زمینه دارد. آنچه در اسلام ارزش دارد شخصیت وجودى و عظمت روح بلند انسان است و تن و نماى فیزیکى انسان منزلت والایى ندارد. حضرت مسیح علیه‏السلام مى‏فرماید:
یعنى: بحق براى شما مى‏گویم: تن چه سودى دارد در صورتى که ظاهرش درست باشد و درونش تباه. بدنهاى شما چه سودتان دهد که خوشتان دارد و دلهایتان تباه باشد و سودى نبرید که پوست خود را پاک نگاه دارید و دلهاى شما چرکین باشد.۵
متأسفانه برخى از زنان در شرایط کنونى، حتى پوشش را نیز براى خودنمایى برمى‏گزینند. سخن تأمل‏برانگیز حضرت على علیه‏السلام در این مورد، کاملاً گویاست:
تَظْهَرُ فِى اخِرِ الزَّمانِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنْهِ نَسْوَهٌ کاسِیاتٌ عارِیاتٌ مُتَبَرِّجاتٌ مِنَ الدِّینِ خارِجاتٌ وَ فِى الْفِتَنِ داخِلاتٌ وَ لِلشَّهَواتِ مائِلاتٌ وَ إِلَى اللَّذّاتِ مُسْرِعاتٌ مُسْتَحِلاّتٌ لِلْمُحَرَّماتِ وَ فِى جَهَنَّمَ خالِداتٌ.
یعنى: در آخرالزمان که بدترین زمانهاست، ظاهر مى‏شوند زنان پوشیده‏اى که برهنه‏اند (لباس دارند اما تنگ، کوتاه، نازک و بدن‏نما مى‏باشد) و از خانه با خودآرایى بیرون مى‏آیند، اینان از دین خارجند و در فتنه‏ها داخل و به سوى شهوات تمایل دارند و به سوى لذات نفسانى در شتابند و حرامها را حلال مى‏دانند و در دوزخ به عذاب ابدى گرفتار مى‏آیند.۶

۱۱. معرفى و شناساندن الگوهاى زن مسلمان
—————————————————-
انسان فطرتا الگوگزین و اسوه‏پذیر است و دوست دارد ارزشهاى باورمند خود را در چهره‏هاى مجسم دیده و همانندسازى کند. با وجود این امروزه زن مسلمان، آنچنان که باید با شخصیت‏هاى بزرگ تاریخ اسلام آشنا نشده تا دریابد که آنان چگونه با حضور توأم با وقار و متانت در جامعه اسلامى، شرافت و منزلت انسانى خویش را حفظ نمودند.
زن مسلمان با شناخت شیوه رفتارى زهراى مرضیه علیهاالسلام و زینب کبرى و الگوبردارى از آن، بازیچه هوسها قرار نمى‏گیرد و عامل فسادگسترى نمى‏شود و به حیات طیبه و پاکیزه مى‏رسد:
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُو?مِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاهً طَیبَهً وَ لَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یعْمَلُونَ.۷
یعنى: هر کس از مرد و زن که ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، به او حیات پاکیزه مى‏بخشیم و پاداش آنها را بهتر از اعمالى که انجام داده‏اند، خواهیم داد.
خداوند در این آیه، پاداش و ثواب را در برابر عمل صالح دانسته است؛ یعنى ملاک برترى، زن یا مرد بودن نیست، بلکه هر انسان مؤمنى که عمل صالحى انجام دهد، به او پاداش داده مى‏شود و فرقى هم بین زن و مرد نیست. البته کسانى که دستورها و قوانین الهى را سرلوحه زندگى خود قرار مى‏دهند در قرآن و احادیث از آنان، به نیکى یاد شده است.۸
در این میان، پیروى از اسوه‏ها تأثیر بسزایى در رشد و تکامل آدمى دارد و چه اسوه‏اى بهتر از کسى که پیامبر گرامى اسلام درباره او مى‏فرماید: “اِنَّ اللّهَ تَعالى لَیغْضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَهَ وَ یرْضى لِرَضاها. “۹ یعنى: خداوند با غضب فاطمه علیهاالسلام غضبناک مى‏شود و با رضایت او راضى مى‏شود.
حضرت امام خمینى رحمه‏الله در خصوص جامعیت حضرت زهرا علیهاالسلام و الگو قرار دادن این بانوى فرشته خو مى‏فرماید:
تمام ابعادى که براى زن متصوّر است و براى یک انسان متصور است، در فاطمه زهرا علیهاالسلام جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولى نبوده است؛ یک زن روحانى، یک زن ملکوتى، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام مشخّصه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان، این زن معمولى نیست؛ این موجود ملکوتى است که در عالم، به صورت انسان ظاهر شده است بلکه موجود الهى جبروتى، در صورت یک زن ظاهر شده است. زنى که تمام خاصّه‏هاى انبیا در او است. زنى که اگر مرد بود، نبى بود. زنى که اگر مرد بود، به جاى رسول‏الله بود.۱۰
جلوه‏هاى ملکوتى، جلوه‏هاى الهى، جلوه‏هاى جبروتى، جلوه‏هاى مُلکى و ناسوتى هم در این موجود مجتمع است.۱۱
استاد شهید مرتضى مطهرى نیز در تبیین عظمت و جامعیت حضرت زهرا علیهاالسلام مى‏نویسد:
در تاریخ اسلام، زنان قدیسه و عالى قدر فراوانند. کمتر مردى است به پایه خدیجه برسد و هیچ مردى جز پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و على علیه‏السلام به پایه حضرت زهرا علیهاالسلام نمى‏رسد. حضرت زهرا علیهاالسلام بر فرزندان خود که امامند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیاء برترى دارد.۱۲
در مقایسه‏اى کوتاه بین اسلام و سایر مذاهب و مکاتب درمى‏یابیم که زن در اسلام، ارزش و منزلت والایى دارد. حضرت امام رحمه‏الله در این باره مى‏فرماید:
آن قدر که اسلام به زن خدمت کرده است، خدا مى‏داند که به مرد خدمت نکرده است.۱۳
اگر خداوند این اندازه براى زنان ارزش قائل است براى آن است که صلاح و فساد کشور بستگى به صلاح و فساد خانواده دارد. اگر کانون خانواده، یک محیط آرام و دور از اضطراب و دلهره باشد، زمینه براى رشد و تربیت آینده‏سازان فراهم مى‏آید و مسائلى چون طلاق، جار و جنجال، اضطراب و بیمارى‏هاى عصبى و روانى کاهش مى‏یابد. البته زنان به دو دسته صالح و ناصالح تقسیم مى‏شوند که بین این دو دسته از جهت ارزش و منزلت، فاصله بسیار است؛ چنان که امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: “لَیسَ لِلْمَرْأَهِ خَطَرٌ لالِصالِحَتِهِنَّ وَ لالِطالِحَتِهِنَّ فَأَمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ خَطَرُها الذَّهَبُ وَ الفِضَّهَ هِىَ خَیرٌ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّهِ وَ أَمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَیسَ خَطَرُها التُّرابَ التُّرابُ خَیرٌ مِنْها “.۱۴
یعنى: براى زن، ارزش و هماوردى نیست؛ نه براى صالح آنها و نه براى ناصالح آنان. زن خوب ارزشش، با طلا و نقره برابرى نمى‏کند بلکه بهتر از طلا و نقره است اما زن بد، خاک نیز قیمت و بهاى او نیست بلکه خاک بهتر از اوست.

۱۲. توجه دادن به مسئولیت انسان در برابر اعمال خویش
————————————————————–
توجیهات غیروجیهى که از برخى بانوان غیرمتدین شنیده مى‏شود (مانند: دلم مى‏خواهد؛ آزادم؛ ربطى به دیگران ندارد) مردود است؛ زیرا در هیچ جاى دنیا انجام هر کارى بر اساس خواهشهاى نفسانى پذیرفته نیست. از آن گذشته، اگر جوان هرزه و لاابالى در برابر زنان همین حرف را بزند، در سایه آزادى این افراد، چه وضعیتى براى اینگونه از بانوان پیش خواهد آمد؟! توجیه “ربطى به دیگران ندارد. ” هم با فلسفه وجوب امر به معروف و نهى از منکر نمى‏سازد؛ زیرا اگر یک یا چند عنصر مخرب به پیکره نظام اسلامى آسیب وارد کنند، وظیفه همگان است تا از سرایت آن آسیب، به جامعه پیشگیرى کنند و او را ارشاد و راهنمایى و در صورت عدم پذیرش تنبیه نمایند.
توجیهات دیگرى چون “این آقا مثل برادرم است. ” یا “انسان باید دلش پاک باشد. ” نیز پذیرفتنى نیست؛زیرا در عین‏این‏که در یک جامعه اسلامى افراد خواهران و برادران دینى هستند اما باید مسائل مربوط به محرم و نامحرم رعایت شود. رعایت نکردن این امور، آسیب‏هاى جدى به همراه خواهد داشت.
همچنین این توجیه که “این لباسها را به بازار نیاورند تا ما هم نخریم. ” نیز نادرست است؛ زیرا صرف وجود این اجناس در بازار، از انسان سلب اختیار نمى‏کند؛ به علاوه، بسیارى از اشیاى نامناسب دیگر هم در بازار موجود است که انسان نباید آنها را خریدارى نماید.
تفکر “در جوانى مدپرستى و در پیرى خداپرستى ” هم بطلانش روشن است؛ زیرا خویشتن‏دارى انسان از گناهان، در جوانى اجر و پاداش بیشترى دارد. از آن گذشته، چه تضمینى وجود دارد که فرصت توبه به انسان دست دهد. این توجیهات یاد شده از منظر عقل و شرع پذیرفته نیست.
خداوند در کتاب هدایت مى‏فرماید:
وَ لا یؤذَنُ لَهُمْ فَیعْتَذِرُونَ.۱۵
یعنى: در روز قیامت به آنها اجازه داده نمى‏شود تا عذر و بهانه بیاورند.
در آن روز بر دهانها مهر زده مى‏شود، اعضا و جوارح سخن مى‏گویند۱۶ و تمام اعمال آدمى ثبت و ضبط مى‏شود. خداوند مى‏فرماید:
إِنّا کُنّا نَسْتَنْسِخُ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.۱۷
یعنى: بدرستى که ما تمام رفتار و کردار شما را نسخه‏بردارى مى‏کردیم.
وقتى انسان، اعمال و رفتار خود را مانند فیلم حاضر ببیند، نمى‏تواند آن را انکار کند و شرمنده کردار و گفتار خویش خواهد بود. خداوند درباره مشاهده اعمال انسان در روز جزا مى‏فرماید:
یوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَینَها وَ بَینَهُ أَمَداً بَعِیداً.۱۸
یعنى: در روز قیامت هر کس آنچه از کار نیک انجام داده حاضر مى‏بیند و فرد گنهکار دوست دارد میان او و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانى زیادى باشد.
گنهکاران با دیدن کارنامه اعمال خود مات و متحیر مى‏مانند و مى‏گویند:
یا وَیلَتَنا ما لِهذَا الْکِتابِ لا یغادِرُ صَغِیرَهً وَ لا کَبِیرَهً إِلاّ أَحْصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا یظْلِمُ رَبُّکَ أَحَداً.۱۹
یعنى: “اى واى بر ما! این چه کتابى است که هیچ عمل کوچک و بزرگى نیست، مگر این که آن را شماره کرده است. ” و همه اعمال خود را حاضر مى‏بینند و پروردگارت به احدى ظلم نمى‏کند.

۱۳. بازنمایى مصونیت‏ها و فواید حجاب
——————————————-
با بررسى آثار تمدنهاى مختلف در مى‏یابیم که حجاب از آداب و رسوم دیرینه تمدنهاى بشرى بوده است. نقوشى که از نیاکان به جا مانده، از احترام به حجاب در بیشتر قومها و ملّت‏ها حکایت مى‏کند:
در نقشهایى که از ایران باستان بر جاى مانده، هیچ صورت زنى دیده نمى‏شود و ناامنى از ایشان نیز به نظر نمى‏رسد.۲۰
قرآن، به زنان مؤمن مى‏آموزد که با پیروى از حکم پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله پوشش‏هاى بلند (مانند چادر) بر خویش افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند: “یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لأَِزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُو?مِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ “۲۱
از مجموع آیات و روایات اسلامى برمى‏آید که زن باید خود را از نامحرم پوشیده دارد و از هرگونه رفتار و سخن و لباسى که نظر نامحرم را جلب کند، بپرهیزد تا کسانى که در قلبشان طمع وجود دارد، به او تمایل پیدا نکنند. امام باقر علیه‏السلام در هشدارى مى‏فرماید: سخن گفتن با زن نامحرم، از دام‏هاى شیطان است.۲۲
حجاب، سدّى در برابر امیال هوس‏بازان است و باعث روآورى جوانان به ازدواج مى‏شود؛ چنان که بى‏حجابى و بى‏عفتى مى‏تواند سبب گریز جوانان از ازدواج گردد.
حجاب موجب خشنودى خداوند است؛ زیرا زن، با حجاب، جلال خود را حفظ مى‏کند و به راستى جمال و جلال زن در حجاب اوست. حجاب وسیله‏اى براى گسستن بندهاى اسارت نفس و رهایى از آن است؛ حجاب نشانگر حیا و پاکى روح و روان زنان است و استقلال فرهنگى و دینى یک جامعه را به نمایش مى‏گذارد و ایمان و اعتقاد زن را به خداوند نشان مى‏دهد.
زن با حجاب، در تیررس هواهاى نفسانى ناپاکان نیست؛ در نتیجه محبوب است و محبوب مى‏ماند. زنان با حجاب چون مرواریدى در صدف عفافند که با ارزشند و گران‏بها. کوتاه سخن این که زنان با حجاب تنها بنده خداوند و سبب عزّت و سرافرازى خود و خانواده‏شان مى‏باشند.
با این وصف، در عصرى قرار گرفته‏ایم که در کلام غربیان، عصر برهنگى و آزادى جنسى نام گرفته است. غربیان و غرب‏باوران، بى‏حجابى را جزئى از حقوق آزادى زنان، به حساب مى‏آورند. به همین جهت، سخن از حجاب براى آنان ناخوشایند و گاه به مثابه افسانه‏اى متعلق به زمانهاى گذشته است.
به راستى کدامین راه براى زنان عزّت‏آفرین و شخصیت‏آور است: آیا اگر زنان مانند عروسکى بزک شده به جامعه بیایند و مردان هرزه به آنان چشم بدوزند و حرمت آنان را پایین آورند و زنان درگیر مسابقه خودنمایى شوند، شخصیت آنان حفظ مى‏شود یا این که حرمت و احترام خود را در محیط خانواده حفظ کنند؟

پی نوشت
______________________________________________________________________________
۱ . وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۰۹.
۲ . همان.
۳ . آمدى، پیشین، ج ۱، ص ۶۲.
۴ . همان، ص ۶۱.
۵ . ابن شعبه حرّانى، تحف العقول، ص ۵۴۸.
۶ . محمد بن حسن حرّ عاملى، پیشین، ص ۱۹.
۷ . سوره نحل: ۹۷.
۸ . ر.ک: احزاب: ۳۵؛ حجرات: ۱۳؛ روم: ۲۱؛ قصص: ۷؛ آل‏عمران: ۴۵؛ تحریم: ۱۱.
۹ . محمد محمدى رى‏شهرى، میزان‏الحکمه، ج ۴، ص ۹۴.
۱۰ . زن از دیدگاه امام خمینى رحمه‏الله، ص ۸۸.
۱۱ . همان، ص ۹۱.
۱۲ . مرتضى مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۱۵۰.
۱۳ . زن از دیدگاه امام خمینى رحمه‏الله، ص ۵.
۱۴ . محمد بن حسن حرّ عاملى، همان، ج ۲۰، ص ۳۳.
۱۵ . مرسلات: ۳۶.
۱۶ . یس: ۶۵.
۱۷ . جاثیه: ۲۹.
۱۸ . آل‏عمران: ۳۰.
۱۹ . کهف: ۴۹.
۲۰ . ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱، ص ۵۵۲.
۲۱ . احزاب: ۵۹.
۲۲ . محمد بن حسن حرّ عاملى، همان، ج ۱۴، ص ۱۳۳.

منبع : کتاب “مروارید عفاف ” عصر امروز

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7564

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر