2

فرزند شهید مطهری: پدرم «محی‌الدین» عصر حاضر بود

  • کد خبر : 78655
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری با بیان اینکه علوم غربی ادامه دهنده علوم اسلامی است، گفت: شهید مرتضی مطهری در عصر حاضر «محی‌الدین» بوده و بی‎گمان یکی از احیاگران اندیشه اسلامی در دنیای امروز است.

خبرگزاری فارس: فرزند شهید مطهری: پدرم «محی‌الدین» عصر حاضر بود/ علوم غربی ادامه دهنده علوم اسلامی است

مجتبی مطهری، فرزند ارشد استاد مرتضی مطهری و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی ظهر امروز در آیین هفتمین همایش سالانه اشراق اندیشه مطهر که در محل دانشکده الهیات شهید مطهری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهارداشت: با نگاهی به آثار ارزشمند استاد مطهری به این مسئله می‎رسیم که یکی از بزرگ‌ترین خدماتی که ایشان به جامعه داشتند، پیوند زدن بین علوم و هنرهایی مانند ادبیات، فرهنگ، سیاست، جامعه، تاریخ و دیگر موارد با دین بوده است.

وی ادامه داد: یکی از نقدهای روشنفکران امروزی مانند مرحوم دکتر علی شریعتی بر اسلام این است که دین اسلام یک دین و ایدئولوژی جهانی محسوب نمی‎شود و نمی‎تواند فرهنگ و تمدن تمام دنیا را زیر پوشش خود قرار دهد که این یک برداشت کاملا اشتباه است.

مطهری با اشاره به اینکه دین اسلام یکی از کامل‌ترین ادیان بوده و با توجه به پیشرفت آن در حوزه‎های مختلف می‎توان آن را با تمام فرهنگ‎ها وفق داد، تاکید کرد: در تمام تمدن و فرهنگ‎ها تفاوت‎هایی وجود دارد ولی نمی‎توان برای معیارهای انسانی مرز تعیین کرد و در کل تمام موارد انسانی در تمدن‎های مختلف یکسان است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اسلام هرگز با پیشرفت و تمدن مخالف نبوده یادآور شد: بعضی از روشنفکران امروزی جامعه اسلامی و بزرگان جامعه غربی سعی در آن دارند که دین و فرهنگ اسلامی را یک دین بسته و غیر قابل ارتقا معرفی کنند که این یک ذهنیت کاملا اشتباه بوده و اسلام از همان دوره آغازین پیروانش را به ارتباط با دیگر مذاهب و فرهنگ‎ها فرا خوانده و مصداق این سخن هم حدیث معروف پیامبر اکرم(ص) است که می‎فرماید «در طلب علم و دانش باشید، حتی اگر در چین باشد».

وی تاکید کرد: فرهنگ و سنت الهی هیچگاه قابل حذف و مردن نیست، شاید در طول زمان قسمتی از آن کم رنگ شود ولی هرگز نمی‎توان این سنت‏ها را از فرهنگ امروزی جدا کرد.

مطهری با انتقاد از برخی مورخان، توضیح داد: همه دنیا می‎داند که ایران قدیم مهد علوم، حکمت، عرفان، فرهنگ و تمدن بوده و این بر همگان واضح و آشکار است، حال پذیرفتن دین اسلام توسط این مردم و اینکه چگونه شیفته این دین شده‏اند، باید خود دلیلی بر کامل و جامع بودن این دین باشد، زیرا کامل‎ترین، آگاه‎ترین و با تمدن‎ترین مردم آن زمان با آگاهی پذیرای این مکتب شده است.

وی همچنین با انتقاد از بعضی از دولت مردان در به‎کار بردن تمدن ایرانی به جای تمدن اسلامی تاکید کرد: تمدن ایرانی بدون تمدن اسلامی معنایی نداشته و این تمدن اسلامی بود که بعد از ورود به این منطقه تمدن ایرانی را رشد داد و نباید بزرگواران سعی در رواج این برداشت غلط در جامعه را داشته باشند.

وی با بیان این جمله از استاد مطهری که «اسلام هم فرهنگ آورد و هم تمدن» توضیح داد: دین اسلام پس از ورود به ایران با توجه به خواسته‎های دینی بلافاصله به فکر این افتاد که تمدن را شکوفا کند، از اولین برنامه‎های آن رشد و توسعه علم و دانش و ارتباط برقرار کردن با دیگر بلاد سعی در شکوفایی و به روز کردن فرهنگ این کشور داشت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه علوم غربی ادامه دهنده و دنبال رو علوم اسلامی است یادآور شد: هیچ کس نمی‎تواند منکر پیشرفت و موفقیت مسلمانان در عصر‎های گذشته باشد و بی‌شک علوم روز دنیا در حال حاضر ریشه در افکار اسلامی گذشته دارد.

وی توضیح داد: همانگونه که تمدن امروزه غربی قابل نقد است، به راحتی می‎توان ادعا کرد که تمدن امروزه غربی هم در اوایل بر گرفته از تمدن اسلامی است، در غیر این صورت هرگز نمی‎توان این ادعا را داشت که تمدن غربی به یکباره و بعد از رنسانس صورت گرفته باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=78655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر