4

در اقدامی تعجب برانگیز از حضور جوانان در مساجد تاجیکستان جلوگیری می شود

  • کد خبر : 8195
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۴:۴۵

رئیس جمهوری تاجیکستان در اقدامی که برای مسلمانان این کشور بسیار تعجب برانگیز بود قانونی را تصویب کرده که براساس آن حضور جوانان برای اقامه نماز در مساجد منع شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اکبر تورادجانزودا از متألهان مسلمان تاجیکستان اظهار داشت: مقامات با تصویب چنین قانونی در طول ماه […]

رئیس جمهوری تاجیکستان در اقدامی که برای مسلمانان این کشور بسیار تعجب برانگیز بود قانونی را تصویب کرده که براساس آن حضور جوانان برای اقامه نماز در مساجد منع شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اکبر تورادجانزودا از متألهان مسلمان تاجیکستان اظهار داشت: مقامات با تصویب چنین قانونی در طول ماه رمضان و درست یک ماه پیش از بیستمین سال استقلال تاجیکستان هدیه وحشتناکی به مسلمانان داده اند.

امامعلی رحمان رئیس جمهور قزاقستان که از سال ۱۹۹۲ قدرت را در دست دارد قانون ” مسئولیت والدین” را پس از آن که به اتفاق آرا در پارلمان عالی این کشور تصویب شد امضا کرد. براساس این قانون که از پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه اجرایی شده تمام افراد زیر ۱۸ سال به استثنای کسانی که در مدارس دینی تحصیل می کنند از حضور در مساجد این کشور آسیای میانه ، کلیساها و سایر اماکن مذهبی منع شده اند.

این قانون همچنین دختران را از داشتن جواهران به جز گوشواره منع کرده و استفاده از تنباکو، رفتن به بارهای شبانه و تماشای فیلمها و خواندن مطالب با محتوای خشونت، افراط گرایی و تروریسم را برای تمام افراد زیر ۲۰ سال ممنوع کرده است.

رحمان به عنوان رئیس جمهور تاجیکستان با دولتی سکولار و مورد حمایت مسکو این اقدام را برای ریشه کن کردن بنیاد گرایی در کشور ضروری توصیف کرده و این امر را توجیهی برای تصویب این قانون می داند.

سال گذشته رحمان دانشجویان علوم دینی را از سایر کشورها به کشور خود فراخواند و پیشتر رشد روند علاقه به پوشش اسلامی را مورد انتقاد قرار داده است.

دولت تاجیکستان حتی از ائمه جماعات می خواهند خطبه هایی را ارائه دهند که دولت برای آنها تعیین می کند. دولت تاجیکستان ستادی را برای دستگیری مردانی که دارای محاسن هستند تشکیل داده است.

اکبر تورادجانزودا به تلاشهای دولت برای ممانعت از حضور جوانان در مساجد ابراز تأسف کرد و گفت: رئیس جمهور فراموش کرده است که قانون خداوند فراتر از قوانین زمینی است و نمی توان مردم را با ترس از جریمه، از ادای احترام به خداوند و اقامه نماز منع کرد.

وی در نامه ای به رئیس جمهور هشدار داده است که این ممنوعیت نتایج منفی میان مردم خواهد  داشت.

وی از تلاشهای مستمر دولت برای دورکردن اسلام از این کشور انتقاد کرد و گفت: پیش از تصویب این قانون نیز مقامات از مردم دور شده بودند و اکنون این اقدام شکافت ایجاد شده را عمیق تر می کند.

مسلمانان ۹۰ درصد جمعیت ۲/۷ میلیونی تاجیکستان را تشکیل داده اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر