2

بریتانیا بالاترین میزان زندانیان رادر اروپای غربی به خود اختصاص می‌دهد

  • کد خبر : 8324
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۴:۵۸

حقوق بشر از موضوعات بسیار حساس و مورد توجه افکار عمومی در جهان محسوب می شود، به‌گونه‌ای که حجم عظیمی از اخبار رسانه های گوناگون دنیا روی موضوع حقوق بشر و حواشی آن متمرکز است. طی سال های اخیر نیز یکی از حربه های اصلی دولت های غربی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران در […]

حقوق بشر از موضوعات بسیار حساس و مورد توجه افکار عمومی در جهان محسوب می شود، به‌گونه‌ای که حجم عظیمی از اخبار رسانه های گوناگون دنیا روی موضوع حقوق بشر و حواشی آن متمرکز است. طی سال های اخیر نیز یکی از حربه های اصلی دولت های غربی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی و افکار عمومی دنیا محسوب می شود، این درحالی است که هیچ سخنی درباره ابعاد گسترده نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف ذکر نمی شود.

انگلیس از جمله کشورهای غربی است که ادعا می‌کند در تنظیم سیاست خارجی خود موضوع حقوق بشر را به طور خاص مورد توجه قرار داده و این مقوله را در مناسبات خود با سایر کشورها به عنوان یک ملاحظه اصلی در نظر می‌گیرد. بر این اساس، انگلیس گزارش هایی را در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف منتشر می‌کند.

از جمله در اوایل فروردین ماه ۱۳۹۰، وزارت خارجه این کشور گزارشی را در مورد شرایط حقوق بشر در برخی کشورها منتشر کرد و در آن مدعی وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران شد. این در حالی است که واقعیات موجود در هر دو عرصه سیاست داخلی و خارجی انگلیس مؤید موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی این کشور است.
همین مسئله بهانه ای شد تا خبرگزاری فارس نسبت به انتشار سلسله مطالبی درباره نقض فاحش حقوق بشر در انگلستان به عنوان یکی از کشورهای مدعی حقوق بشر اقدام کند.
این مطالب به همت مرکز پژوهش های مجلس و با اتکا به منابع مستند غربی درباره نقض حقوق بشر و ابعاد آن تهیه شده است که قسمت بیستم آن تقدیم می گردد.

*میزان خودکشی در زندان‌های بریتانیا نزدیک به ۳۳ بار بیشتر از حد معمولی است

طبق گزارش‌ گاردین، حدود ۶۰۰ مرگ در زندان در انگلیس و ولز در ۲۰۰۷ رخ داده است که یک سوم آنها ناشی از خودکشی بوده است. مدافعان اصلاح زندان‌ها رشد ازدیاد جمعیت زندان‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
طبق گزارش عفو بین‌الملل ۵۲۳ مرگ در زندان در ۲۰۰۶- ۲۰۰۷ وجود داشته است. اما این نمودار شامل مرگ‌ها و خودکشی‌ها در زندان پلیس نمی‌شود. در پایان ۲۰۰۵ تعداد ۷۸ خودکشی در بازداشتگاه‌ها ثبت شده است.
در آوریل یک خبر تلویزیونی کریستوفر آلدر را در حالی نشان می‌داد که خودش را در حالی که دستبند داشت در کف ایستگاه پلیس کوئینز گارونز در سال ۱۹۹۸ خفه می‌کرد. در دسامبر چهار نفر از پنج افسر پلیسی که در مرگ او دست داشتند به دلایل ناتندرستی بازنشسته شدند. در پایان سال ۲۰۰۴ پرونده آلدر هنوز از سوی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات پلیسی در جریان بود. خانواده آلدر بررسی مستقل و علنی پرونده را خواستار بودند.
تحقیقی که از سوی “انجمن جلوگیری از مرگ در زندان‌ها ” انجام شد، دریافت که سالیانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ مرگ در زندان‌ها رخ می‌دهد که برخی از آنها قابل جلوگیری است.
میزان خودکشی در زندان‌های بریتانیا نزدیک به ۳۳ بار بیشتر از حد معمولی است. خودکشی فقط یک درصد مرگ‌ها را در افراد بالای ۱۵ سال در بریتانیا شامل می‌شود.

*تعداد مرگ در زندان های بریتانیا فوق العاده بالا است

جان وادهام، رئیس انجمن جلوگیری از مرگ در زندان‌ها گفته است:تعداد مرگ‌ها در زندان نشانه یک جامعه متمدن است. فکر می‌کنم این میزان خیلی بالاست، باید آن را کاهش دهیم.
کمیته مشترک پارلمان درباره حقوق بشر از وزارت کشور و وزارت بهداشت خواسته است تا هیئتی را برای نظارت بر مرگ‌ها در انواع زندان‌های دولتی، از جمله بیمارستان‌های روانی بگمارند. هدف این هیئت باید گسترش اطلاعات و عمل برای جلوگیری از مرگ در زندان باشد.
ژولیست لیون مدیر بنیاد اصلاح زندان‌ها از رشد تعداد خودکشی‌ها در همه مکان‌های بازداشت در سال گذشته به دلیل ازدحام جمعیت انتقاد کرده است او گفته است: ازدحام جمعیت افسران زندان را از نظارت دقیق به زندانیان آسیب پذیر باز می‌دارد. اداره زندان‌ها نهایت سعی خود را می‌کند تا خطر را کاهش داده و به نحو بهتری به افراد آسیب پذیر واکنش نشان دهد. اما سطح ازدحام جمعیت اینک به جایی رسیده است که بسیاری از این تلاش‌ها کاملا بی‌نتیجه مانده‌اند.

*رشد حیرت‌آوری در خودکشی در زندان‌های بریتانیا به دلیل ازدحام جمعیت وجود دارد

کاردینال کورمک مورفی اوکانور، رئیس کلیسای کاتولیک در انگلیس و ولز میگوید:
رشد حیرت‌آوری در خودکشی در زندان‌ها به دلیل ازدحام جمعیت وجود دارد سیستم در اثر ازدحام جمعیت، تا نقطه شکستن کشیده می‌شود. بحران ازدیاد جمعیت به طور مکرر در بولتن‌های خبری ما تیتر می‌شود. بحران باعث رشدی حیرت‌آور در خودکشی‌ در زندان‌ها می‌شود.
پائولین کمبل که دخترش سارا در زندان مرده است به بی‌بی‌سی گفت زندان‌ها مملو از زندانی بودند مملو از آدم‌های آسیب‌پذیری که نیاز به مراقبت داشتند نه مجازات.
او ادامه داد: از زندان‌ها به عنوان سطل آشغال‌هایی استفاده می شود که بیماران روانی، معتادان به الکل و مواد مخدر، بی‌خانمان‌ها و نظایر آن در آنها نگهداری می‌شود.
و با وجود چنین درصد بالایی از زندانیان که از مشکلات روانی در رنجند، وقوع این مرگ‌های غم انگیز اجتناب ناپذیر است مگر اینکه که اراده‌ای برای جلوگیری از وقوع این حوادث وجود داشته باشد.
مادر جوان‌ترین بچه‌ای که در زندان‌ بریتانیا مرد دولت را به کم کاری در مراقبت از زندانیان آسیب پذیر متهم کرد.

*بریتانیا بالاترین میزان زندانیان رادر اروپای غربی به خود اختصاص می‌دهد

جالب توجه است که رشد ۵۰ درصد جمعیت زندانیان در دهه گذشته باعث شده است تا بریتانیا بالاترین میزان زندانیان رادر اروپای غربی به خود اختصاص می‌دهد. رشد شتابان جمعیت زندانیان ناشی از ترکیب حکم‌های حبس مکرر و بلندمدت‌تر است.
کمیسر حقوق بشر شورای اروپا در گزارش‌ خود درباره بریتانیا به این نتیجه رسید که بزرگترین مشکل سیستم زندان‌ها، جمعیت بیش از حد آنهاست. کمیسیون همچنین اشاره کرد که در برخی از زندان‌های پرجمعیت‌تر، وضعیت تا حدی وخیم است که در نتیجه، معیارهای بین‌المللی رعایت نمی‌شود.
او به دولت پیشنهاد کرد که مشکل ازدحام جمعیت را از طریق تسهیلات بازداشتی جدید و توجه بیشتر به حکم‌های جایگزینی و نظارت بدون بازداشت در دوره قبل از دادگاه حل کند و به منظور کاهش از میزان خودکشی‌ها در زندان‌ها حمایت‌های روانی بیشتری انجام دهد.

* بریتانیا در زمره کشورهایی است که بالاترین میزان بازداشت‌ شده‌های کودکان و نوجوانان در اروپای غربی را دارند

کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، در گزارش خود درباره بریتانیا، همچنین تاکید کرد که بریتانیا در زمره کشورهایی است که بالاترین میزان بازداشت‌ شده‌های کودکان و نوجوانان در اروپای غربی را دارند. تعداد مجرمان جوان و کودک و نوجوان در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ به طور چشمگیری افزایش یافته است. تعداد زندانیان ۱۵ تا ۱۷ ساله در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۵ ، ۱٫۶۷۵ نفر بود که در سال ۱۹۹۷ در همان روز به ۲٫۴۷۹ نفر افزایش یافته بود. در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۴ جدول متقابل در عدد ۲٫۱۶۹ ایستاد.
چندین رقم بزرگی از زندانیان جوان و کودک و نوجوان، خود مسئله است. بازداشت مجرمان جوان بویژه کودک و نوجوان باید به عنوان چاره آخر دیده شود و برای کوتاهترین زمان ممکن مورد استفاده قرار گیرد. باید توجه داشت که تقریبا ۸۰ درصد افرادی که در سنین پایین حکم زندان دریافت می‌کنند در عرض دو سال پس از آزادی از زندان دوباره در دادگاه حاضر می‌شوند.
کمیسر همچنین نگرانی‌اش را نسبت به تعقیب قضایی کودکان و نوجوانان ابراز داشته و می‌گوید: نگرانی من بیشتر به خاطر تعقیب قضایی کودکان در دادگاه‌های معمولی بزرگسالان است. البته واقعیت این است که دادگاه معمولی بزرگسالان جایی برای محاکمه کودکان ندارند.

* سن جرم و جنایت در حال پایین آمدن است

طبق جداولی که بر اساس قانون آزادی اطلاعات، در سال ۲۰۰۶ منتشر شد حدود ۳۰۰۰ جرم از جمله سرقت، مزاحمت،‌زخمی کردن و جرائم جنسی از سوی کودکانی به وقوع پیوسته است که به دلیل سن کمشان امکان تعقیب قضایی آنها وجود نداشت. ۶۶ کودک زیر ۱۰ سال مرتکب ۶۶ جرم جنسی شده بودند.
جداولی که نشاندهنده وقوع جرم ۱۳۰۰ حادثه جنایی آتش سوزی و آسیب رسانی توسط کودکان زیر ۱۰ سال در انگلیس و ولز بود. سه بحث را راجع به اینکه آیا سن مسئولیت جنایی باید پایین آورده شود یا نه باز کردند.
دیوید دیویس وزیر کشور در سایه گفت: مدارک جدید نشان می‌دهند که سن جرم و جنایت در حال پایین آمدن است. او گفت این موضوع تنها این نکته را به وضوح می‌رساند که برخی از سوال‌های اساسی در مورد جامعه آشفته بریتانیا در خانه و مدرسه استارت می‌خورد.

* بریتانیا برای چه زندانی کردن غیرضروری کودکان و نوجوانان را مجاز می‌دارد؟

پرفسور جپ ای دوک، رئیس کمیته سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان در کنفرانس ائتلاف سازمان‌های کودکان در لندن گفت: برای جبران وضعیت اسفبار کودکان در زندان نیاز به اقدامات فوری است بریتانیا برای چه زندانی کردن غیرضروری کودکان و نوجوانان را مجاز می‌دارد؟
او در گزارش خود همچنین از دستمزد پایین کارگران نوجوان، کناره‌گیری حقوق از کودکان پناه‌جو و سیستم تبعیضی که شانس زندانی شدن نوجوانان سیاه پوست را در دانشگاه سه برابر بیشتر از سایرین می‌کند، انتقاد کرد.
او همچنین گفت: بریتانیا در آینده در سال ۲۰۰۹ مورد بازرسی کمیته تحت اداره من قرار خواهد گرفت. اما این زمان برای منتظر ماندن در مورد کودکانی که حقوق انسانی‌شان هر روز نقض می‌شود، بسیار طولانی است.
ادامه دارد..
لطفا برای دیدن شماره های قبل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
http://search.farsnews.com/DoSearch.aspx?location=title&query=%D9%86%D9%82%D8%B6+%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82+%D8%A8%D8%B4%D8%B1+%D8%AF%D8%B1+%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D9%8A%D8%B3&SearchSubmit=%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88&s3=y&s2=y&s6=y&s1=y&s4=y&s7=y&s15=y&s13=y&s14=y&s11=y&s21=y&s30=y&s22=y&s32=y&date=dateS&dateFrom=89%2F06%2F01&dateTo=90%2F05%2F15

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر