2

جراحی نقص مادرزادی مری با تکنیک ابداعی محققان ایرانی

  • کد خبر : 84014
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۲

گروه جراحان اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ابداع روشی جدید در مداخلات جراحی توراکوسکوپی آترزی مری و معرفی این روش به سایر جراحان نقاط مختلف دنیا شدند.

 

دکتر مهران هیرادفر، رئیس بخش فوق تخصصی جراحی اطفال بیمارستان دکتر شیخ از مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از دو سال گذشته گروه جراحی کودکان دانشگاه موفق به استفاده از روشهای پیشرفته توراکوسکوپی در انجام عمل‌های نوزادان شدند و در این زمینه به دستاوردهای مهمی دست پیدا کردند، اظهار کرد: به تازگی با ابداع روش جدید در انجام جراحی اترزی مری به روش توراکوسکوپی و تائید و انتشار مقاله آن در ژورنال تخصصی جراحی اطفال آمریکا منتشر شده در مارس ۲۰۱۳ ، این روش ابداعی به تمامی جراحان سراسر جهان معرفی شد.

 

وی با اشاره به اینکه اترزی مری نوعی نقص مادرزادی است که تداوم مری در قفسه سینه وجود نداشته و قسمتی از مری به تراشه (مجرای تنفسی) ارتباط دارد، خاطرنشان کرد:‌ در این روش بدون بازکردن وسیع قفسه صدری و از طریق ایجاد چهار سوراخ چهار و سه میلی متری در قفسه صدری، دو سر مری نوزاد که از هم جداست، پیوند می‌شود.

 

دانشیار گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاهش زمان عمل، افزایش ضریب اطمینان، جلوگیری از ایجاد چسبندگی، کاهش زمان بستری، بازگشت سریع بیمار به شرایط عادی زندگی و کاهش آسیبهای ناشی از عمل‌های جراحی تهاجمی را از مزایای این روش درمانی برشمرد و تصریح کرد:‌ تا کنون ۳۰ نوزاد با استفاده از این روش ابداعی در بیمارستان دکتر شیخ با موفقیت مورد عمل قرار گرفته‌اند.

 

هیرادفر میزان شیوع این بیماری در نوزادان را یک نفر در هر ۲۵۰۰ تا سه هزار بیمار اعلام کرد و گفت: سالانه ۳۰ تا ۴۵ نوزاد مبتلا به این نقیصه مادرزادی در استان خراسان رضوی متولد می‌شوند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ناتوانی در بلع در نخستین وعده تغذیه با شیر مادر، وارد شدن شیر در مجرای تنفسی، آبریزش از دهان و کبودی در زمان خوردن شیر را از جمله علائم این بیماری برشمرد و گفت: در صورت درمان نشدن به موقع این بیماری نوزاد در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد.

 

هیرادفر جراحی فتق ران، عدم نزول بیضه، عمل جراحی برگشت مواد غذایی از معده به مری و حذف توده‌های شکمی را از دیگر اعمالی برشمرد که در حال حاضر توسط پزشکان متخصص و فوق متخصص بیمارستان کودکان دکتر شیخ به روش کم تهاجمی انجام می‌گیرد.

 

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات جراحی کودکان ایران، بیمارستان دکتر شیخ مشهد تنها مرکز انجام عمل‌های آترزی مری به روش توراکوسکوپی در کشور به شمار می‌رود.

 

دکتر خالق نژاد طبری، رئیس مرکز تحقیقات جراحی کودکان ایران در این خصوص اظهار کرد:‌ عمل آترزی مری به روش توراکوسکوپی به دلیل نقص مادرزادی در مجرای گوارشی و تنفسی نوزادان صورت می‌گیرد، توسط دکتر مهران هیراد فرد و گروهش در مرکز فوق تخصصی کودکان دکتر شیخ به عنوان تنها مرکز کشوری با موفقیت انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=84014

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر