2

“ادعای ضد و نقیض امریکا درباره آخرین وضعیت بن لادن”

  • کد خبر : 8735
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۸:۴۰

“ادعای ضد و نقیض امریکا درباره بن لادن” مصاحبه پرس تی‌وی با فینیان کانینگام از اعضای گلوبال ریسرچ در بلفاست در مرگ‌بارترین حادثه از زمان حمله امریکا به افغانستان در حدود ۱۰ سال پیش، دست‌کم ۳۱ نیروی ویژه امریکایی بر اثر سقوط بالگرد کشته شده‌اند. شبه نظامیان طالبان یک بالگرد امریکایی را روز شنبه (۱۵ […]

“ادعای ضد و نقیض امریکا درباره بن لادن”
مصاحبه پرس تی‌وی با فینیان کانینگام از اعضای گلوبال ریسرچ در بلفاست

در مرگ‌بارترین حادثه از زمان حمله امریکا به افغانستان در حدود ۱۰ سال پیش، دست‌کم ۳۱ نیروی ویژه امریکایی بر اثر سقوط بالگرد کشته شده‌اند.

شبه نظامیان طالبان یک بالگرد امریکایی را روز شنبه (۱۵ مرداد) هدف قرار داد که در این حمله ۳۱ نظامی امریکایی کشته شدند. ۲۵ تن از این نظامیان، از کماندوهای امریکایی بودند.

فینیان کانینگام از اعضای گلوبال ریسرچ در بلفاست در گفت‌وگو با پرس تی‌وی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

پرس تی‌وی: “مردان مرده، حرف نمی‌زنند” این نام مقاله شماست. شما در این مقاله تلاش کردید تا بگویید که امریکا نیروهای خود را که ممکن بود درباره عملیات کشتن بن لادن شهادت دهند، از بین برده است. چگونه این بحث را ثابت می‌کنید؟

کانینگام: خب، مسلما پاسخی برای آن ندارم اما معتقدم تلاش داشتم در این مقاله سوال‌هایی درباره کل عملیات کشتن بن لادن طرح کنم.

این تنها یک نقطه تاریک دیگر در بحث و ادعای مقامات واشنگتن درباره کشتن بن لادن در تاریخ دوم می است. داستان آن‌ها، ماهیت مرگ بن لادن، مکان جسد وی و مدارک حواشی آن، پر از ابهام و موارد ضد و نقیض است.

همچنین اخیرا تلویزیون پاکستان گزارش‌هایی درباره اظهارات مردم منطقه درباره اتفاقات منطقه ایبت آباد پخش کرد که این مسئله کاملا در تضاد با اظهارات واشنگتن است.

مردم می‌گویند، یکی از سه بالگرد امریکا منفجر شد که در این حادثه همه سرنشینان آن کشته شدند. بنابراین به گفته ساکنان منطقه ایبت آباد چگونه می‌توان جسد بن لادن را به دریا انداخت در صورتی که بالگرد حامل آن منفجر شده باشد؟

به نظر من همه داستان واشنگتن درباره این موضوع مشکوک است. موارد ضد و نقیض بسیاری در آن به چشم می‌خورد. افرادی که می‌توانند پرده از این مسئله بردارند، همان افرادی هستند که در این عملیات حضور داشتند؛ تیمی از شش تفنگ‌دار دریایی امریکا و همه این افراد شنبه گذشته در حمله موشکی به بالگردی در افغانستان کشته شدند.

این مسائل این سوال را مطرح می‌کند که آیا واشنگتن چیزی را پنهان می‌کند، آیا آن‌ها تلاش دارند تا مسائلی را درباره ترور بن لادن در ماه می مخفی کنند زیرا منابع آگاه زیادی معتقدند که بن لادن ۱۰ سال پیش به خاطر ناراحتی کلیه مرده است.

همه این داستان از نظر من و دیگر افراد بی اعتبار است. این گونه به نظر می‌آید که واشنگتن در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر حقایق و یا از بین بردن مدارک و شواهد حوادث مربوط به ماه می در ایبت آباد پاکستان است.

پرس تی‌وی: بیایید فرض کنیم که حرف شما درست از آب در بیاید. این که دولت امریکا به نیروهایش پشت کرده، بر روی روحیه سربازان امریکایی چه تاثیری خواهد داشت؟

کانینگهام: تاثیر ویرانگری خواهد داشت. جنگ افغانستان همچون فرورفتن در باتلاق است. تنها در سال جاری ۲۷۴ نیروی امریکایی کشته شدند و این در حالی‌است که تنها نیمی از سال را پشت سر گذاشته‌ایم. ماموریت در افغانستان در حال تبدیل‌شدن به جنگی بی‌پایان و بی‌امان بدون داشتن هدفی مشخص است.

اگر دولت امریکا درست می‌گوید که بن‌لادن را کشته‌اند، خب او دلیل رفتن به افغانستان بود؛ و اگر آن‌ها آدم مورد نظرشان را کشته‌اند، یعنی تروریست شماره یک مورد نظرشان، پس چرا هنوز در افغانستان هستند؟

به نظر من این ماموریت کاملا مبهم شده و اهداف آن مشخص نیستند. هیچ هدفی برای عملیات در نقاط مختلف وجود ندارد بنابراین مطمئن هستم برای شمار زیادی از سربازان و نیروهای امریکایی که شاهد کشته‌شدن همرزمانشان هستند و آن هم برای هیچ دلیلی برای این جنگ خونبار، این تجربه‌ای بسیار دردناک و آزاردهنده است.

پرس تی‌وی: دلیل نخستی که برای حمله امریکا به افغانستان مطرح شد، شکست طالبان بود. برخی گزارش‌ها درباره روانه‌شدن پول و تسلیحات پنتاگون به انبارهای طالبان و یا گفت‌وگوهای محرمانه با این شبه‌نظامیان منتشر شده است. این مسائل در درازمدت چه تاثیری بر ماموریت در افغانستان داشته‌اند.

کانینگهام: اگر به ریشه و پیشینه طالبان در افغانستان نگاه کنیم، می‌بینیم که آن‌ها به دست و با کمک امریکایی‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس برای مقابله با شوروی، در افغانستان جان گرفتند.

بنابراین حرف‌هایی که درباره کمک‌های تسلیحاتی، مالی و غیره زده می‌شود غیرعادی نیستند. طالبان ۳۰-۴۰ سال پیش سربازان پیاده‌نظام امریکا بودند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر