4

تلاش آمریکا برای برکناری قذافی از قدرت

  • کد خبر : 8848
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۶:۳۳

تازه ترین خبرها از سفر دیپلمات های ارشد آمریکایی به چند کشور آفریقایی برای تحت فشار قراردادن معمر قذافی حاکم لیبی برای واگذاری قدرت،‌ حکایت دارد. تایید خبر پیشروی انقلابیون به سوی طرابلس سیاستمدار لیبیایی ضمن تایید خبر پیشروی انقلابیون به سوی طرابلس پایتخت این کشور از اهالی شهر” زلیتن ” درشرق طرابلس خواست به […]

تازه ترین خبرها از سفر دیپلمات های ارشد آمریکایی به چند کشور آفریقایی برای تحت فشار قراردادن معمر قذافی حاکم لیبی برای واگذاری قدرت،‌ حکایت دارد.

تایید خبر پیشروی انقلابیون به سوی طرابلس
سیاستمدار لیبیایی ضمن تایید خبر پیشروی انقلابیون به سوی طرابلس پایتخت این کشور از اهالی شهر” زلیتن ” درشرق طرابلس خواست به انقلابیون بپیوندند.
پایگاه خبری افق به نقل از العالم، “ادریس ادبیش” سیاستمدار لیبیاییی اعلام کرد، اگر چه پیشروی انقلابیون به علت تمایل آنها برای وارد کردن کمترین خسارت به غیر نظامیان به کندی صورت می گیرد، درگیری ها در حال حاضر در مرکز شهر زلیتن در شرق طرابلس صورت می گیرد و انقلابیون در حال پیشروی به سوی پایتخت هستند.
ادبیش افزود، نیروهای قذافی در درگیری با انقلابیون از گلوله های توپ، خمپاره و موشک های گراد استفاده می کنند که در بیشتر مواقع به مراکز غیر نظامی برخورد می کند.
سیاستمدار لیبیایی با اعلام اینکه از مردم زلیتن انتظار می رود با انقلابیون بیشتر همکاری کنند ، خبرهای رسانه های گروهی رژیم قذافی مبنی بر اینکه در حملات نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خسارات زیادی به غیر نظامیان وارد شده است ، تکذیب کرد.
ادبیش با اشاره به کشته شدن بیش از ۳۰ هزار لیبیایی از آغاز اعتراض های مردمی گفت، قذافی هیچ اهمیتی برای جان غیر نظامیان قائل نیست وبرای حفظ قدرت حاضر است شش میلیون لیبیایی را قربانی کند .
این فعال لیبیایی با تاکید بر اینکه برای پوشش خبری حوادث لیبی باید رسانه های عربی و بین المللی بی طرف حضور داشته باشند گفت، قذافی برای تحریک افکار عمومی ضد ناتو ، به جهانیان دروغ می گوید.

تلاش آمریکا برای برکناری قذافی از قدرت
دیپلمات های ارشد آمریکایی برای تحت فشار قراردادن معمر قذافی حاکم لیبی برای واگذاری قدرت ،‌ به چند کشور آفریقایی سفر کردند .
خبرگزاری فرانسه، مارک تونر از سخنگویان وزارت خارجه واشنگتن گفت :‌ جین کرتز ، سفیر سابق آمریکا در لیبی و دونالد یاماماتو ، یکی از معاونین وزارت خارجه دولت آمریکا ،‌  وارد آدیس آبابا ، پایتخت اتیوپی و مقر اتحادیه آفریقا شدند .
تونر افزود : دیپلمات های آمریکایی به منظور دیدار با مقامات کشورهای عضو اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا به سر می برند تا درباره بحران در لیبی و لزوم چشم پوشیدن قذافی از قدرت مذاکره کنند .
مارک تونر همچنین گفت : دو دیپلمات ارشد آمریکایی با محمود جبریل ، رییس شورای ملی انتقالی لیبی که در حال حاضر در اتیوپی بسر می برد ، دیدار کردند .
تونر مدعی شد ،‌ طرفین ، گفت و گو های سازنده ای را در خصوص اوضاع جاری لیبی برگزار کرده و براهمیت اعمال فشار بین المللی بر قذافی توافق کردند .

اخراج دو دیپلمات باقی مانده لیبی از دانمارک
دولت دانمارک ، آخرین دیپلمات های لیبی را در چارچوب حمایت از انقلابیون این کشور ، از کپنهاگ اخراج کرد.
خبرگـزاری آلمان، “لنه اسپرسن” وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرد دو دیپلمات لیبی به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شدند و از آنان خواسته شده است خاک دانمارک را ترک کنند.
لنه اسپرسن تصریح کرد : دو دیپلمات لیبی پنج روز مهلت دارند تا خاک دانمارک را ترک کنند. وزارت امور خارجه دانمارک ماه می گذشته یک دیپلمات لیبیایی را اخراج کرد اما به دو دیپلمات دیگر لیبی اجازه داد همچنان در دانمارک بمانند ، با این شرط که آنان ارتباط خود را با رژیم معمر قذافی دیکتاتور لیبی قطع و حمایت خود را از شورای ملی انتقالی اعلام کنند.
وزیر امور خارجه دانمارک همچنین تاکید کرد : دیپلمات های لیبی ارتباط خود را با رژیم قذافی قطع نکردند ، بنابراین از آنان خواسته شده است تا خاک دانمارک را ترک کنند.

آمریکا مسئولیت سفارت لیبی را در واشنگتن به شورای ملی انتقالی واگذار کرد
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد ، آمریکا به شورای ملی انتقالی ، نهاد سیاسی انقلابیون لیبی اجازه داد سفارت لیبی را در واشنگتن بازگشایی کند .
خبرگزاری فرانسه ، ‌ویکتوریا نولاند ، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت : این واگذاری در پی امضای اسنادی بین آمریکا و شورای ملی انتقالی در هفته گذشته انجام گرفت .
آمریکا اواسط ژوییه شورای ملی انتقالی را به عنوان تشکیلات دولتی قانونی لیبی به رسمیت شناخت .
علی اوجالی سفیر لیبی در آمریکا ماه فوریه در اعتراض به معمر قذافی ، دیکتاتورلیبی استعفا کرد .
آمریکا دهم مارس تعطیلی سفارت لیبی را در واشنگتن اعلام کرد .

رژیم قذافی عامل ترور عبد الفتاح یونس
رییس دفتر سیاسی اتحاد انقلابیون لیبی ، رژیم معمر قذافی را عامل ترور عضو ارشد نظامی این شورا دانست .
پایگاه خبری افق  به نقل از العالم، “عبدالرحمن ذبیانی” با اشاره به ترور عبد الفتاح یونس تصریح کرد ، توجه به اوضاع لیبی نشان می دهد قذافی و رژیم وی تنها طرفی هستند که از قتل فرمانده نظامی انقلابیون سود می برند .
ذبیانی با بیان اینکه انقلابیون لیبی ارتباطی با ترور عبدالفتاح یونس نداشته اند ، خاطرنشان کرد ، قذافی با از دست دادن تمامی برگ های برنده خود اکنون به فتنه افکنی و ایجاد اختلاف در جبهه نیروهای انقلابی روی آورده است .
رییس دفتر سیاسی اتحاد انقلابیون لیبی در ادامه بر ایجاد ثبات سیاسی در جبهه انقلابیون و روابط نیروهای انقلابی با یکدیگر تاکید کرد.
ذبیانی ترور عبدالفتاح یونس را نخستین آزمایش دشواری دانست که انقلاب این کشور با آن مواجه شده است و ملت لیبی نیز در این آزمایش پیروز شده اند .
عبدالفتاح یونس وزیر کشور سابق لیبی بود که در حمایت از انقلابیون این کشوراز مقام خود استعفا کرد و به صف انقلابیون پیوست. وی پنج شنبه گذشته در شرایط مرموزی کشته شد .

لازم به ذکر است که مردم لیبی از ۱۷ فوریه علیه رژیم معمر قذافی قیام کرده اند و درگیری های مسلحانه انقلابیون با نیروهای قذافی تاکنون بیش از ۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8848

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر