2

قهرمان کشتی ایرانی که بی گناه ۱۱ سال زندان رفت!+تصویر

  • کد خبر : 88932
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۷

کشتی گیر ایرانی که به ناحق در زندان ژاپن ۱۱ سال از عمر خود را با شکنجه گذراند اتفاقات تلخ آن دوران را بازگو کرد.

 

بهروز لطفی نسب به همراه یکی از اساتید وکالت در جمع خبرنگاران حاضر شد و جزییات دستگیری خود و شکنجه های تحمل کرده در زندان را شرح  داد.

بهروز لطفی نسب بیان داشت: در ایران کشتی گیر قهاری بودم تا اینکه برای گرفتن کشتی به ژاپن سفر کرده تا علم ورزشی خود را افزایش دهم. زمانی که وارد ژاپن شدم با کسب و کار و تجارت آشنا شدم و روند سیر زندگیم در این مسیر شکل گرفت.

در این راستا به طور پیچیده به مشکلاتی با یاکوزا ژاپن برخوردم تا زمانی که در آنان با یک ترفند خاص مرا به محله  خود کشانده و با تیر اندازی قصد کشتن مرا داشتند که توسط پلیس دستگیر شدم و این آغاز ماجرای تلخ من بود.

جزییات دستگیری لطفی نسب

بهروز لطفی نسب قهرمان اسبق کشتی ایران همراه وکیل خود با حضور در در نشستی خبری در خصوص شکنجه اش در زندان ژاپن اظهار داشت: در زندان های ژاپن برای اتباع این کشور و اتباع دیگر کشورها هیچ امکاناتی وجود ندارد و همیشه در حال شکنجه روحی و جسمی هستند. مرا به اتهام واهی در ژاپن دستگیر کردند و به خاطر آن ۱۱ سال در زندان تحت بدترین رفتار و شکنجه ها بودم.

وی افزود: حتی ۴ بار به  جان من سوء قصد شد. یک بار دارویی که در غذای زندانیان می ریختند در غذای من بیش از هر بود و مرا تا یک قدمی مرگ برد. یک بار نیز دستم شکست و ۴ ماه بعد مرا به بیمارستان بردند. در این مدت هیچ وکیلی را در اختیار من قرار ندادند و جلسات دادگاه ۲۶ جلسه به طول انجامید.

وی در خصوص علت دستگیری اش نیز گفت: مرا در جریان درگیری یاکوزاها به اتهام نداشتن پاسپورت دستگیر  کردند اما وقتی برای پیدا کردن کارت اقامتم به خانه ام رفتم مدعی شدند در آنجا مواد مخدر کشف کرده اند. این در حالی است که آدرسی که آنها رفته بودند محل اقامت من نبود. همچنین در مدتی که در زندان بودم هرچه برای خانواده ام نامه می نوشتم نامه به دست آنها نمی رسید اما از سوی دیگر افراد ناشناس به جای پدرم برای من نامه می فرستادند. حدود ۵ سال و نیم طول کشید تا حکم دادگاه علیه من قطعی شود.

۲۵ خرداد محاکمه دولت ژاپن در تهران

در ادامه “دکتر مرتضی نجفی اسفاد”، “وکیل کشتی گیر ایرانی” به تشریح روند قضائی رسیدگی به این پرونده پرداخت و گفت: همان طور که آقای لطفی نسب اظهار کردند وی به عنوان یک تبعه خارجی وارد ژاپن شده و در کار تجارت فرش مشغول به فعالیت شده بود که این حادثه تلخ برای وی رخ داد.  حدود ۴ سال قبل وی با مراجعه به بنده درخواست کمک کرد که من با توجه به احساس مسئولیتی که می کردم پیگیری موضوع را آغاز کردم. در این مدت هر جا  فرصت پیدا می کردم در کلاس های دانشگاه جلسات با کارشناسان و حقوقدانان این پرونده را مطرح و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دادم. برای محققان بسیار جالب بود که یک ایرانی دچار چنین ظلمی به این شکل قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس قوانین اولین جایی که می توان در آنجا شکایت مطرح و صلاحیت رسیدگی دارد کشور ژاپن است. موکلم برای طرح شکایت در محاکم ژاپن تلاش زیادی را انجام داد اما به نتیجه ای نرسید به همین خاطر فرصت اولیه را به این ترتیب از دست داد. دومین مرجعی که می توان در آن شکایت مطرح کرد مراجع بین المللی است که شورای حقوق بشر از جمله آن می باشد. کشور ژاپن عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل می باشد به همین خاطر این شکایت در آن جا قابل طرح است.  به دلیل اینکه ساپورت های مالی صورت نگرفت و دولت ایران نیز در این زمینه اقدام لازم را انجام نداد در این حوزه هنوز وارد نشدیم.

این حقوقدان ادامه داد: یک صندوق بین المللی مربوط به سازمان ملل وجود دارد که در رابطه با قربانیان خشونت می باشد که در سال ۱۰ میلیون دلار بودجه در اختیار این صندوق قرار می گیرد تا قربانیان خشونت را تحت پوشش قرار دهد در حالی که در مدت ۱۱ سال موکلم تحت شکنجه های شدید روحی  و جسمی قرار داشت باید بیش از  این ۱۰ میلیون دلار بودجه سالانه را به عنوان خسارت به وی پرداخت کرد. بهروز لطفی نسب یک قهرمان است که توانسته این شرایط را تحمل کند، او به دلیل اینکه قهرمان کشتی بوده در برابر این سختی ها قدرت مقاومت داشته است.

نجفی اسفاد خاطرنشان کرد: ما تلاش های خود را بر روی محاکم قضائی ایران متمرکز کردیم. دستگاه قضائی ایران می تواند علیه دولت های خارجی دعوی مدنی مطرح کند، البته آیین نامه ها کمی دست ما را بسته است که در این حوزه وزارت خارجه دخیل می باشد. همراه موکلم با وزارت امور خارجه وارد صحبت شده تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم که سرانجام وزارت خارجه قانع شد و با طی شدن پروسه قضائی موضوع به سفارت ژاپن ابلاغ شد. شعبه ۵۵ مجتمع قضائی شهید بهشتی به دعاوی بین المللی رسیدگی می کند که در مرحله اول دادخواست  بدون ابلاغیه و زمان تشکیل دادگاه به سفارت ژاپن ابلاغ شد. با تمهیدات صورت گرفته و کمک مسئولان قوه قضائیه این موضوع دوباره با ضمیمه قانونی به سفرات ژاپن ارسال شد و قرار است ۲۶ خرداد به این شکایت رسیدگی شود.

وکیل قهرمان کشتی ایران ادامه داد: طرح دعوی علیه دولتی دیگر قضیه ای مرسوم نیست و این موضوع در آمریکا رایج است. در آخرین رایی که از سوی آمریکا علیه ایران صادر شده در پرونده ای مربوط به خاورمیانه با شکایت آمریکا حکم به توقیف سفارت ایران در کانادا داده شده است. محل وقوع جرم جایی دیگر است و به نظر قاضی دولتی دیگر محکوم می شود، حال محل تامین رای کشوری دیگر شده است که این موضوع جای سوال دارد. شکایتی که ما در شعبه ۵۵ مطرح کردیم برای دومین بار شکایت علیه دولتی دیگر است، شکایت اول مربوط به دعوا بر سر کشتی بود که ثبت قبرس شده و با پرچم ایران تردد می کرد. ما به دنبال آن هستیم تا فرصتی مناسب را برای دولت فراهم کنیم در حالی که دولت های غربی تلاش می کنند ایران را متهم به نقض حقوق بشر کنند می توان با استناد به این پرونده اقدامات موثری را انجام داد. در قانون اساسی ژاپن در اصول ۱۱، ۱۴، ۱۷ و ۱۸ حقوق شهروندی به رسمیت شناخته شده است حال در این کشور علیه یک شهروند ایرانی نقض حقوق بشر صورت گرفته است. مردم ژاپن بسیار مودب و محترم هستند و جای تعجب است چرا دولت ژاپن این مساله را جدی نگرفته است.

این وکیل دادگستری افزود: بنا بر گفته آقای لطفی نسب افراد دیگری نیز در ژاپن مشکل مشابه او را دارند حال ایران می تواند از این موقعیت استفاده بهینه را بکند. برخی نهادهای دولتی از جمله بخشهایی از قوه قضائیه و دولت در این رابطه کمک های محدودی را انجام دادند که از آنها تشکر می کنیم ولی ما تلاش می کنیم تا حق از دست رفته تبعه ایرانی به او باز گردد.

وی با اشاره به جلسه با مسئولان سفارت ژاپن خاطرنشان کرد: چندی قبل از سفارت ژاپن دعوت شده و همراه موکلم به آنجا رفتیم. در یک جلسه دو ساعته با یکی از مقامات سفارت مطالب حقوقی را مطرح کرده که این مقام دولت ژاپن قول هایی را به بنده داند که ما یک برگ از دادخواست و کتاب چاپ شده درباره سرگذشت آقای لطفی نسب را به او دادیم. یکی از اساتید ژاپن هم این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

نجفی اسفاد درباره حضور نماینده دولت ژاپن در این دادگاه نیز اظهار داشت: از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم اما وقتی احضاریه ای ارسال می شود دعوی دعوا خودش را ملزم می بیند در جلسه حاضر شود تا از منافع خود دفاع کند. حال اگر نماینده ای از دولت ژاپن در این جلسه شرکت نکند این نظر به ذهن می رسد که آنها دفاعی ندارند. در این پرونده ما با دیپلماسی قضائی و سیاسی روبرو هستیم که هر دو را فعال نگه داشته ایم. دولت ژاپن تلاش زیادی می کند که عضو شورای امنیت شود که در این پرونده می توان کارنامه بد دولت ژاپن در حوزه حقوق بشر را رسانه ای کرد.

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=88932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر