2

سلطان قابوس حامل چه پیامی برای تهران است!

  • کد خبر : 97847
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰

بدنبال سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران برای دومین بار در چهار سال گدشته افکار عمومی ذهن خود را با نکته ای مشغول کرده که شاید از نظر روانی برایش خیلی مهم و جذاب باشد.

همزمان با اعلام این سفر درمیان مردم موضوع پیام این سفر بیشتر و مهمتر از خود این سفر صدا کرده است وبه بیان دیگر بسیاری در فضای رسانه ای و تحلیلی برای سلطان قابوس فکرهایی کرده اند که شاید خودش هم نداند که چه انتظاری از او می رود.

به باور برخی در این سفر سلطان ۷۳ ساله عمان حامل پیامی از سوی کاخ سفید برای دولتمردان کشورمان می باشد که این پیام در حال حاضر بدلایل مختلف حائز اهمیت اساسی است.

گذشته از موضوع مذاکره ایران و آمریکا و تاثیرات منطقه ای آن درکنار دیدگاه بازیگران ومنافع هر یک و همچنین حل برخی مسائل برجای مانده در خاورمیانه به نظر می رسد نفس هر نوع تمایل به همکاری می تواند بسیاری از معادلات جهانی را نیز تغییر دهد.
در چنین فضایی است که اهمیت این سفر دو چندان می شود و به عبارتی دیگر در صورت هر گونه تغییر و تحول در شرایط فعلی بسیاری از مسائل و مباحث دچار بازتعریف و نگاه جدید خواهد شد که اهم مسائل تحت تاثیر آن عبارت است:
تغییر در مناسبات امنیتی خاورمیانه و کلیه حواشی آن
جابجایی در ترتیبات آرایش نظامی و سیاسی قدرتها
دگرگونی در روابط منطقه ای و فرا منطقه ای
تسهیل در مدیریت جهانی انرژی و منابع تجاری

درصورتی که نکات بالا و دهها مسئله دیگر را به پرونده روابط تهران- واشنگتن مربوط بدانیم این سوال بنیادین پیش چشم ماست که با چراغ سبز طرفین چه نوع تعاملی می تواند ایران و آمریکا را در شرایط کنونی بر سر یک میز بنشاند.

برای این سوال می توان سه مدل تعامل و مذاکره را پیشنهاد کرد که : مذکراه برای مذاکره- مذاکره برای حل برخی مشکلات- مذاکره با اهداف بلند مدت است که هریک از این مدلها برای موقعیتها و مسائل مختلف بکار می آید.

با توجه به سابقه روابط ایران و آمریکا و مجموعه حوادث و اتفاقات دو کشور و مهمتر از همه برخی ملاحظات قبلی دو کشور در منطقه به نظر می رسد آنچه بیش از همه در شرایط فعلی راهگشاست موضوع تمایل طرفین برای مذاکره با هدف حل برخی از مشکلات موجود باشد که به طور حتم حتی این دایره محدود نیز می تواند به تحول در فضای بین المللی بیانجامد.

البته باید این نکته هم مورد توجه باشد که کاخ سفید در سیاستهای اعمالی خود در تلاش برای به نمایش گذاشتن منشوری ازعناصر تاثیرگذار بر تحولات می باشد بگونه ای که اگر امروز کسی را برای مذاکره و یا ارسال پیام به تهران می فرستد دیروز دیگر روی سکه سیاست خود یعنی اعزام یک ناو را به آبهای مدیترانه با هدف چانه زنی اعزام کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=97847

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر