2

حرکت موتور روشن و چراغ خاموش وکیل‌الدوله‌ها در مجلس

  • کد خبر : 99638
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۵:۳۶

هشدار رسانه‌های اصولگرا درباره تقلای افراطیون برای یارگیری از فراکسیون اکثریت و ایجاد فراکسیون دولتی، نقشه صاحبان پروژه را عوض کرد.برخی نمایندگان اصلاح‌طلب با کمک طیف متبوع خود در خارج از مجلس در تلاش بودند با ایجاد انشقاق در فراکسیون رهروان ولایت که دارای حدود ۲۰۰ عضو است، فراکسیونی دولتی را تحت عنوان فراکسیون اعتدال دست و پا کنند. شاکله این جریان همان طیفی هستند که در دولت قبلی مدعی عنوان «منتقد دولت» بودند اما اکنون درصدد جا انداختن رسم وکیل‌الدوله‌گی هستند. برآورد آنها این بود که بتوانند فراکسیونی بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر دست و پا کنند اما با این حال براساس آخرین خبرها اجرای این پروژه تغییر شکل داده است.

به این معنا که قرار شده به خاطر حساسیت‌هایی که راه‌اندازی آشکار فراکسیون حامی دولت در مجلس ایجاد می‌کند و موجب انسجام بیشتر در فراکسیون «رهروان» و «اصولگرا» می‌شود و از طرف دیگر نمایندگان یاد شده از چشم مردم می‌افتند، فراکسیون مذکور حالت حلقه مخفی را به خود بگیرد و به شیوه «چراغ خاموش، موتور روشن» روشن حرکت کند و در واقع یارگیری‌ها انجام شود اما اعلام علنی نگردد.
در این باره روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب (عضو فراکسیون رهروان) به فارس گفت فراکسیون موسوم به اعتدال به طور غیررسمی تشکیل شده و اولین جلسه آن در یک مراسم افطاری در ماه رمضان بوده است.

اما همزمان رمضانعلی سبحانی‌فر که از حامیان تشکیل فراکسیون مذکور بود، به تسنیم گفت، تشکیل فراکسیون اعتدال فعلاً متوقف شد.
وی گفت: در حال حاضر اسامی کسانی که خواستار تشکیل این فراکسیون بودند، در اختیار بنده است، اما پیگیری‌ها برای تشکیل فراکسیون مذکور فعلاً متوقف شده است.وی افزود: این تصمیم خود متقاضیان بود که تشکیل فراکسیون اعتدال موقتاً متوقف شود.کاظم روحانی رئیس فراکسیون رهروان و از حامیان دولت نیز در گفت‌وگو با مشرق اعلام کرد «طبق صحبتی که با دکتر روحانی شده بود، وی گفته بود که ما با تشکیل فراکسیونی به نام فراکسیون دولت موافق نیستیم و ۲ فراکسیونی که وجود دارند کار خود را انجام می‌دهند.»

در همین حال قدرت علیخانی نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم و مشاور هاشمی به «آریا» گفت: تشکیل فراکسیون اعتدال به زیان دولت است و اگر تشکیل شود میان دو قوه اختلاف ایجاد می‌شود. نباید اینگونه به مسائل دامن زد و اختلافات گذشته را تکرار کرد. قوای مقننه و مجریه باید با صمیمیت و تعامل با هم کار کنند.این نماینده مجلس هشتم در پاسخ به این سؤال که آیا فراکسیون اعتدال به نفع سه وزیر باقی مانده روحانی است، تأکید کرد: بنده معتقدم تشکیل فراکسیون اعتدال به زیان سه وزیر تمام می‌شود و تأثیر منفی خواهد داشت.
علیخانی گفت: من بعید می‌دانم کسانی که به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس هستند دوست و دلسوز دولت باشند. فراکسیون رهروان ولایت اکثریت مجلس است در واقع باید پذیرفت در کل اصلاح‌طلبان مجلس ۷ یا ۸ نفر بیشتر نیستند اما از آنجایی که برخی به دنبال خودشیرینی هستند می‌گویند باید چنین فراکسیونی راه‌اندازی کنیم در حالی که این کار آنها اگر انجام شود به زیان دولت تمام می‌شود.

همچنین داریوش قنبری دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم به آریا گفت: باید توجه داشت که تشکیل فراکسیون اعتدال نباید باعث فروپاشی فراکسیونی شود که الان با محوریت آقای لاریجانی مشغول فعالیت است و اکثریت مجلس را در اختیار دارند.وی اظهار داشت: فعالیت فراکسیون اعتدال در چارچوب فراکسیون رهروان ولایت بهتر خواهد بود زیرا فروپاشی رهروان ولایت می‌تواند موجب قدرت گرفتن افراطی‌ها و تندروهای طیف راست در مجلس شود و برخی از رهروانی‌ها نیز به آن سمت بروند.یادآور می‌شود برخی لابی‌های ناسالم، آلوده و مخفیانه در مجلس موجب رأی آوردن ناپلئونی برخی وزرای متهم به تخلفات بزرگ اقتصادی و سیاسی -‌از جمله نقش‌آفرینی در فتنه ۸۸- شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=99638

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر