4

هاشمی رفسنجانی:برخی ادامه حیات سیاسی خود را در ایجاد التهاب در کشور می‌بینند

  • کد خبر : 18453
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱

نمی‌توان دروغ گفت و تهمت زد و از جوانان انتظار رعایت اخلاق داشت حیات سیاسی عده ای در ایجاد تنش و التهاب است جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مظلوم است امیدوارم روزی بتوانم بی دغدغه پاسخگوی سؤالات بی‌پروای جوانان باشم تحقق محتمل پارلمانی شدن ساختار سیاسی نظام مستلزم تغییر در قانون اساسی آن هم […]

  • نمی‌توان دروغ گفت و تهمت زد و از جوانان انتظار رعایت اخلاق داشت
  • حیات سیاسی عده ای در ایجاد تنش و التهاب است
  • جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مظلوم است
  • امیدوارم روزی بتوانم بی دغدغه پاسخگوی سؤالات بی‌پروای جوانان باشم
  • تحقق محتمل پارلمانی شدن ساختار سیاسی نظام مستلزم تغییر در قانون اساسی آن هم با سازوکار خود و تغییر در جمهوریت نظام است در غیر این صورت تضعیف بخش جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد که قطعاً این مهم مدنظر رهبری نبوده است
  • بخش مهمی از سیاست‌های کلی مصوب مجمع توسط رهبری ابلاغ شده و قرار به این بوده که برنامه‌ها، سیاست‌ها، قوانین و عملکردها براساس این سیاست‌ها باشد که متأسفانه یا عمل نشده یا برعکس عمل شده است

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از عوامل و زمینه‌های ایجاد اتحاد جامعه و دوری از تفرقه و تشتت را صندوق‌های رأی خواند و تصریح کرد: راه درست این است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سیاسی آنان احترام می‌گذارند و اگر این‌گونه شود مهمترین اقدام سیاسی مقطع حساس کنونی کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور در واکنش به سؤالات متعدد آنان پیرامون مسائل و دغدغه‌های سیاسی، اجتماعی و فضای رسانه‌ای کشور، پاسخ به بسیاری از سؤالات و دغدغه‌ها را به آینده موکول کرد و با اشاره به شرایط و حساسیت مقطع کنونی حیات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی گفت: اولویت من در این مقطع این است که تا آنجا که می‌توانیم از تفرقه، طرد و عوامل کینه‌ساز خودداری کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار با اشاره به نیاز فوری و حیاتی کشور به اتحاد و همدلی میان اقشار و گروه‌های گوناگون جامعه، توطئه‌های چندجانبه و تهدیدهای قدرت‌های استکباری را جدّی خواند و تصریح کرد: در شرایط کنونی هیچ‌گونه تفرقه و درگیری را به صلاح نمی‌دانم. البته همواره در جامعه باید باب نقد سازنده باز و تحمل عقاید مخالف وجود داشته باشد، چرا که همین نقدها و نصیحت‌هاست که مسیر تکامل و آینده نظام را همچون چراغی در تاریکی روشن خواهد ساخت.
ایشان در پاسخ به سؤالی در مورد نقش و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقطع کنونی، با تشریح دلیل و نحوه شکل‌گیری این نهاد توسط حضرت امام(ره) گفت: علاوه بر وظایف سه‌گانه‌ای که در قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، این نهاد در سالیان گذشته وظیفه تدوین سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی کشور و نیز تفسیر ذیل اصل ۴۴ را نیز بر عهده داشته است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ،  افزود: بخش مهمی از سیاست‌های کلی مصوب مجمع، توسط رهبری معظم انقلاب ابلاغ شده است و قرار به این بوده که برنامه‌ها، سیاست‌ها، قوانین و عملکردها براساس این سیاست‌ها باشد که متأسفانه یا عمل نشده یا برعکس عمل شده است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را طبق قانون مسئولیت مقام معظم رهبری خواند و گفت: ایشان بنا به صلاحدید، بخش وظیفه نظارتی خود در سیاست‌های کلی را به مجمع واگذار کرده‌اند، اما به دلیل اینکه ابزار اجرایی لازم نظارت را نداشته‌ایم، متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم در این بخش موفق عمل کنیم و راضی‌کننده نیست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به دغدغه برخی حاضران در مورد منتقل نشدن تجربیات بزرگان نظام به جوانان و عدم توجه به کادرسازی برای اداره آینده کشور و نظام گفت: یکی از مراکزی که در آن از تجربیات و افکار سابقون نظام استفاده می‌شود، همین مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در واقع اعضای مجمع کپسول تجربه و اتاق فکر نظام هستند و اشراف بسیار خوبی به مسائل و مشکلات دارند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون فضای جامعه در آستانه انتخابات مجلس با تأکید بر اینکه متأسفانه برخی ادامه حیات سیاسی خود را در آغاز یا ادامه تنش و ایجاد التهاب در کشور می‌بینند، خطاب به جمع حاضر گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مظلوم و هدف تیرهای زهرآگین دشمنان است و در این شرایط نباید در داخل تنش و تفرقه ایجاد کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص پارلمانی شدن ساختار سیاسی کشور، با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت دو رکن غیرقابل تغییر نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: البته رهبری این موضوع را به آینده دور که ممکن است قابل بررسی باشد، محول کردند، چون تحقق محتمل این کار مستلزم تغییر در قانون اساسی آن هم با سازوکار خود و تغییر در جمهوریت نظام است، در غیر این صورت تضعیف بخش جمهوریت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد که قطعاً این مهم مدنظر رهبری نبوده است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در پاسخ به سؤالاتی پیرامون شرایط و فضای پیش روی انتخابات مجلس، قانون را مبنای برگزاری و نظارت بر انتخابات خواند و تأکید کرد: اگر به مُرّ قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلایق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پیش روی کشور با شفافیت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد.
ایشان  یکی از عوامل و زمینه‌های ایجاد اتحاد جامعه و دوری از تفرقه و تشتت را صندوق‌های رأی خواند و تصریح کرد: راه درست این است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سیاسی آنان احترام می‌گذارند و اگر این‌گونه شود مهمترین اقدام سیاسی مقطع حساس کنونی کشور اتفاق افتاده است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سؤال که آیا نسل جوان کشور آمادگی دریافت تجربیات مسئولان نظام را دارد یا خیر، تقیّد عملی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی و دوری از حرف و شعارزدگی را مبنای تصمیم و عمل جوانان کشور در آینده عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، حذف رذائل و حاکمیت اخلاق و ادب اسلامی و صداقت بود و ما باید همان‌گونه که به اعتقادات و عبادات اسلام اهمیت می‌دهیم، اخلاقیات اسلامی را نیز رعایت کنیم. نمی‌توان دروغ گفت و تهمت و انگ زد و از مردم به ویژه جوانان انتظار داشت که اخلاقیات را رعایت کنند. تناقض در عمل و گفتار، ریشه اعتقادات و باورهای مردم را سست و متزلزل می‌کند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جوانان و دانشجویان را سرمایه‌های حال و آینده کشور خواند و با اشاره به لزوم حضور مؤثر و تأثیرگذار جوانان در عرصه‌های تصمیم‌گیری کشور، تصریح کرد: امروزه با تحولات عمیقی که در دنیا و به‌خصوص در عرصه ارتباطات و اطلاعات اتفاق افتاده است، قطعاً جوانان بهتر از نسل گذشته می‌توانند مسائل و مشکلات را تحلیل و برای آینده نظام و انقلاب راه‌حل ارائه کنند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آرزوی قلبی خود را انتقال صحیح و تأثیرگذار تجربیات خود به نسل جوان آینده‌ساز کشور خواند و تأکید کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که بتوانم بدون دغدغه پاسخ سؤالات و پرسش‌های اذهان بی‌پروای جوانان را بدهم.
در ابتدای این دیدار که در آستانه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات برگزار شد، تعدادی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور مشکلات و مسائل موجود در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور را عنوان کردند و خواستار راهنمایی و مساعدت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای برطرف شدن مشکلات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور شدند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=18453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. این طرح یک طرح کاملا علمی و آکادمیک است که استاد امرائی در سال ۱۳۸۷ در کتاب مهندسی سیاست آ را مطرح نمودند و در طی چند نامه به مقام معظم رهبری آن را پس گبری نمودند لذا جای شک و شبهه ای در آن نیست که مقام معظم رهبری بصیرتی دبش از همه دارند و بی حکمت این طرح را علنی نکرده اند
    از سوی دیگر هم استاد امرائی در حال حاضر تنها تئوریسین متبهر کشور هستند که به سیاست اسلامی تسلط کامل دارند.
    اینکه مقام معظم رهبری خواستار این امر هستند بی شک بدون حضور نخبگان واقعی و لخصوص شخص استاد امرائی که مبدع این طرح هستند امکان پذیر نیست.این امر باعث می شود که برداشت های اشتباه از این امر مانع به ثمر رسیدن طرح نشود.
    امر وبی فقیه پذیرفتنی است و باید سلمنا گفت.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر