گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » دولت » سیاسی » فرهنگی » کتاب و ادبیات
ساعت : ۲۲:۳۹
شناسه : 203592
تاریخ : ۰۶ آبان ۱۳۹۵
به احدی اجازه‌ نمی‌دهیم حرف خود را به ما تحمیل کند/ دلیل عدم حمله به ایران توانمندی رزمی و دفاعی کشورمان است

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه دلیل عدم حمله به ایران توانمندی نظامی بسیج و سپاه است، گفت: به احدی اجازه نمی‌دهیم که حرف خود را به ما تحمیل کرده و برای ایران تصمیم بگیرد.

کتاب تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه نوشته سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان بعد از ظهر امروز در سالن سیروس صابر کرج به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز رونمایی شد.

عراقچی در بخشی از این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: امروز یکی از مهمترین دلایل اقتدار ایران اسلامی، توانمندی و قدرت علمی کشور است و غربی‌ها نیز به این قدرت اعتراف دارند.

وی تصریح کرد: توانمندی علمی ایران در حوزه‌های مختلف به جهانیان ثابت شده و به عنوان نمونه اگر دانشمندان جوان کشورمان به ویژه شهدای هسته‌ای، به دانش بومی و صلح‌آمیز هسته‌ای دست پیدا نمی‌کردند،‌ غربی‌ها هیچ زمانی حاضر به مذاکره با ما نمی‌شدند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: غربی‌ها وقتی مطمئن شدند که قدرت و توان علمی ایران مهارناشدنی است، چاره‌ای به غیر مذاکره با ایران و دست‌یابی به یک تفاهم کلی نداشتند.

عراقچی بیان داشت: اما دست‌یابی به توسعه و پیشرفت علمی، خود دلایلی دارد و اگر فضای امن، امنیت و آرامش حاکم بر کشور نبود، جوانان ما نمی‌توانستند در دانشگاه‌ها تحصیل کرده و علوم مختلف را فراگیرند.

وی افزود: ما این امنیت و آرامش را مدیون شهدا و ایثارگران هستیم که با خون خود عزت و افتخار ملت ایران را تضمین کردند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای نمونه‌ای کم نظیر در تاریخ ایران اسلامی است و ما افتخارات زیادی در این مذاکرات کسب کردیم و توانستیم شش قدرت بزرگ دنیا که سال‌ها در برابر حقوق اصلی ایران ایستاده بودند را متقاعد به پذیرش حق ایران کنیم.

عراقچی گفت: این شش کشور خودشان با هم اختلاف نظرهایی داشته و دارند، اما تنها در مورد ایران و فعالیت‌های هسته‌ای ما با هم هم صدا و متحد بودند و یک حرف واحد را بیان می‌کردند، آنها فقط می‌گفتند که باید آب سنگین اراک تعطیل شود و دستاوردهای هسته‌ای ایران به طور کامل حذف شود، اما مذاکره‌کنندگان ایران حتی یک لحظه هم از حق مسلم ملت عقب‌نشینی نکردند، به عنوان نمونه غربی‌ها تاکید داشتند که به هیچ عنوان نباید غنی‌سازی کنید، اما ما تاکید داشتیم که باید غنی‌سازی در ایران انجام شود.

وی تاکید کرد: غربی‌ها مدام ما را تهدید می‌کردند و سخن از گزینه‌های روی میز می‌زدند، اما تیم مذاکره‌کننده حاضر به حتی یک لحظه تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای نبود و در نهایت این خون شهدای هسته‌ای بود که به ثمر نشست و توانستیم از حق ملت ایران به خوبی دفاع کنیم.

معاون وزیر خارجه افزود: ما به احدی اجازه نمی‌دهیم که حرف خود را به ملت ایران تحمیل کرده و برای ایران تصمیم بگیرد و هر چه تهدیدها و تحریم‌ها بیشتر می‌شد، ما مصمم‌تر می‌شدیم و در نهایت مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند.

عراقچی گفت: باید واقعیت‌ها را بپذیریم، امروز غرب فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته و فعالیت آب سنگین اراک با تغییراتی ادامه دارد و حتی به کشورهای دیگر پیشنهاد همکاری می‌دهیم و اینها نتیجه مذاکرات و آمدن غربی‌ها به پای میز مذاکره است.

وی اظهار داشت: حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا مذاکره‌کنندگان به تنهایی غربی‌ها را به پای میز مذاکره آوردند و یا دلایل دیگری هم مطرح بوده است، به طور قطع این ملت ایران بودند که با ایثار و استقامت خود آنها را مجبور به پذیرش حقوق مسلم کشور کرده و غربی‌ها چاره‌ای به غیر از مذاکره نداشتند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: غربی‌ها می‌توانستند با چهار تا موشک تاسیسات هسته‌ای ما را از بین ببرند و نطنز و فردو را بمباران کنند، اما چرا این کار را نکردند، چرا فقط تهدید کردند و وقتی ما گفتیم به هیچ حرفی از طرف آنها توجه نمی‌کنیم، به جای عملی کردن تهدیدها، به میز مذاکره بازگشتند.

عراقچی بیان داشت: به طور قطع دلیل اصلی عدم حمله نظامی به ایران، توانمندی رزمی و دفاعی ایران به ویژه در سپاه و بسیج است و آنها می‌دانستند که با کوچک‌ترین اشتباه آسیب بزرگ و سختی از سوی ما متحمل می‌شوند.

وی افزود: توان دفاعی ما به اندازه‌ای است که احدی جرات و جسارت حمله به ایران اسلامی را ندارد، ما در این زمینه مدیون شهدا و ایثارگران هستیم. ما دیپلمات‌ها در مذاکرات از این قدرت استفاده کرده و تا آخر پای حقوق ملت ایران ایستادیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت هوشیاری در برابر تفکرات حامی تروریسم پرداخت و گفت: تروریسم خطر بزرگی برای تمام بشریت است و کسانی که قربانی تروریست‌ها بوده‌اند، بیشتر از دیگران این اهمیت را درک می‌کنند. به عنوان نمونه هیچ کس به اندازه ملت ایران از این تروریست‌ها متنفر نیست و از آنها آسیب ندیده است.

عراقچی تاکید کرد: در حال حاضر صهیونیست‌ها بزرگ‌ترین تروریست‌های جهان هستند و باید کشورهای تروریست‌ها را بشناسیم، در حال حاضر تروریسم مدرن توسط گروهک‌های تروریستی چون القاعده پدید آمده و داعش مظهر آن است، این تروریست‌ها از لحاظ تفکری به شدت عقب‌مانده هستند، اما از نظر دسترسی به ابزار نوین و تکنولوژی روز به شدت پیشرفته هستند.

وی اظهار داشت: تروریست‌ها با استفاده از فضای مجازی و سایبری توطئه‌های خود را دنبال می‌کنند و تا زمانی که تروریست‌های جدید را به درستی نشناسیم، نمی‌توانیم با آنها مقابله کنیم، به عنوان نمونه به تازگی جهان متوجه دلیل اینکه داعشی‌ها از جنایات خود فیلم‌ گرفته و در فضای مجازی منتشر می‌کردند، آگاه شده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: آنها از این طریق به عضو‌گیری پرداخته و تشکیلات خود را گسترش دادند، لذا لازم است در شرایط امروز ترورسیم نوین و مدرن را به درستی شناخته و با آنها مقابله کنیم.