گروه : آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار خطی » قضائی و انتظامی
ساعت : ۲۰:۵۱
شناسه : 204506
تاریخ : ۲۰ آبان ۱۳۹۵
آزادی حدود ۳۹۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد/ گذشت ۱۱۲ میلیارد تومانی شکات و طلبکاران

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: در ۶ ماه نخست امسال حدود ۳ هزار و ۹۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شدند.

خبرگزاری فارس: آزادی حدود 3900 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد/ گذشت 112 میلیارد تومانی شکات و طلبکاران

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید اسدالله جولایی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، به تاریخچه تأسیس ستاد دیه اشاره کرد و اظهار داشت: ستاد دیه در سال ۶۹ توسط شهید والامقام لاجوردی در راستای آزادی‌سازی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومیت مالی تأسیس شد.

وی با بیان اینکه تا کسی درد نکشد نمی‎تواند درک کند که صاحب درد چه مشقت‎هایی را تحمل می‎کند، توضیح داد: شهید لاجوردی با اخلاص این کار را شروع کرد و چون خودش شکنجه‌ها و حبس‌های طولانی ساواک را تجربه کرده بود به خوبی می‌دانست که زندان جای انسان‎های خوب نیست.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه شهید لاجوردی نمی‎توانست حضور زندانیانی که به علت دیه و مهریه در زندان به سر می‎بردند را تحمل کند، ادامه داد: وی با کمک خیرین و اصناف در اتاق بازرگانی و تشکیل ستاد دیه، توانست امر مورد نظر خود را محقق کند.

جولایی با بیان اینکه این ستاد هم اکنون در مراکز استان‌ها دارای شعبه است و به عنوان یک مؤسسه خیریه مردمی فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در بحث ستاد دیه کشور مهم‌ترین نگاه بحث پیشگیری از وقوع جرائم و غیرکلاهبرداری است.

مردم و خیرین ستون‎های اصلی ستاد دیه

وی علت اصلی موفقیت این نهاد را مردمی بودن آن دانست و اضافه کرد: مردم و خیرین ستون‎های اصلی این نهاد را تشکیل می‎دهند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور اعلام کرد: کار در ستادهای دیه سراسر کشور افتخار و برای رضای خداوند صورت می‌گیرد چرا که تاکنون کسی دستمزدی برای این خدمت نگرفته است.

جولایی شناسایی، بررسی و تحقیق در مورد زندانیان جرائم غیر عمد را از رسالت‎های این ستاد دانست  و اعلام کرد: پیشگیری، اصلاح، اجرای قانون، آموزش و تأمین منابع مالی در دستور کار ستاد دیه قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: در سال‎جاری بیست و نهمین جشن گلریزان در ۲۸۷ نقطه در سراسر کشور با هدف آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و با هماهنگی ستاد دیه و همراهی خیرین برگزار شد.

آزادی ۳ هزار و ۸۵۸ از سوی ستاد دیه

مدیرعامل ستاد دیه کشور از آزادی ۳ هزار و ۸۵۸ مددجوی نیازمند از سوی ستاد دیه در شش ماه نخست امسال خبر داد و توضیح داد: از این تعداد ۵۹۲ نفر زندانی دیه، ۲ هزار و ۲۲۸ نفر بدهی مالی، ۸۴۳ نفر مهریه و ۱۹۵ نفر نفقه بودند.

جولایی مجموع مبلغ بدهی این محکومان غیرعمد را ۲۹۶ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: با تلاش کمیته‌های صلح و سازش ستاد دیه و همکاری مددکاران زندان‌های سراسر کشور، ۱۱۲ میلیارد تومان این مبلغ از سوی شکات و طلبکاران گذشت شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال گذشته ۸ هزار و ۵۶۵ زندانی جرایم غیرعمد در سطح کشور با مبلغ بدهی ۷۲۲ میلیارد تومان آزاد شدند که از این تعداد هزار و ۸۶۶ نفر بدهکار دیه، ۴هزار و ۵۳۶ نفر بدهکار مالی، هزار و ۷۷۵ نفر بدهکار مهریه و ۳۹۸ نفر بدهکار نفقه بودند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه یکی از کارهای ماندگار ستاد دیه کشور در راستای کاهش زندانیان غیرعمد تشکیل کمیته حقوقی مردمی، پیگیری و تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث بود.

بازنگری اساسنامه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه

جولایی با اعلام این مطلب که اساسنامه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند بازنگری شده است، بیان داشت: بر طبق این اساسنامه کوتاه‌ترین راه برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد پیموده خواهد شد.

وی یادآور شد: اساسنامه جدید به تصویب رسیده و تمام نمایندگی‌های استانی موظف‏‎اند بر اساس اساسنامه جدید مراحل شناسایی و خدمت‌رسانی به مددجویان جرایم غیرعمد را پیگیری کنند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور از آزادسازی ۹۷ هزار و ۷۰۰ زندانی از بدو تأسیس ستاد (سال۱۳۶۹) تا پایان شهریورماه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر به آموزه‌های دینی خود رجوع و از آنها پیروی کنیم دچار مشکلات کنونی نخواهیم شد.

لزوم ارائه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در مدارس و دانشگاه‎ها

جولایی تصریح کرد: در راستای کاهش زندانیان جرائم غیرعمد و رسالت ستاد دیه مبنی بر پیشگیری در بحث آموزش قوی نیستیم لذا باید در مدارس و دانشگاه‎ها رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی آموزش داده شود.

وی همچنین متذکر شد: بخش دیگری از جرایم زندانیان ناشی از بی‌توجهی به آنچه است که شرع در مورد مهریه و احترام به جایگاه خانواده مطرح کرده است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه پر رنگ کردن جنبه‌های مادی ازدواج باعث بروز مشکلات بسیاری شده است، متذکر شد: باید به مهریه‎ها سنگین توجه و راهی برای آن بیاندیشیم.