گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » اقتصادی » دولت » راه و ساختمان » سیاسی » ویژه
ساعت : ۱۳:۵۱
شناسه : 204583
تاریخ : ۲۱ آبان ۱۳۹۵
آخوندی:عده ای فکر می کنند اگر نقطه ای منطقه آزاد شود بهشت می شود!

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد ناموفق مناطق آزاد گفت: تجربه مناطق آزاد در ایران می گوید این مناطق دروازه ورود کالا های بی کیفیت هستند.

آخوندی:عده ای فکر می کنند اگر نقطه ای منطقه آزاد شود بهشت می شود!

به گزارش عصرهامون، عباس آخوندی وزیر راه در حاشیه نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استانداری سیستان و بلوچستان مخالفت خود با انتقاد از عملکرد مناطق آزاد گفت: اگر هدف ما توسعه صنعتی است باید دنبال مناطق ویژه اقتصادی برویم من دیده ام در مجلس و دیگر حوزه ها همه به دنبال مناطق آزاد می روند.
وی افزود: تجربه مناطق آزاد در ایران می گوید این مناطق دروازه ورود کالا های بی کیفیت هستند اما برخلاف مناطق آزاد، منطقه ویژه اقتصادی مکانی برای تولید است.
وزیر راه و شهر سازی در ادامه گفت: عده ای فکر می کنند اگر نقطه ای منطقه آزاد از فردا بهشت می شود، انفاقا نه تنها اینگونه نیست بلکه این مناطق به دوازه ورود کالاهای بنجل تبدیل می شود.
وی به عقبه مناطق آزاد در ایران اشاره کرد و گفت: اگر به پیشینه سی ساله مناطق آزاد در ایران نگاه کنیم به جز کیش که بیشتر جنبه گردشگردی دارد مابقی مناطق آزاد در زمینه تولید هیچ توفیقی به دست نیاورند و امروز به دروازه واردات کالا تبدیل شده اند.
وی افزود: در چابهار نیاز به یک منطقه ویژه اقتصادی محسوس است تا بتواند تولید را در این منطقه ایجاد پایه ریزی کند.
پیشتر و ۱۹ تیر امسال در مراسم روز صنعت بود که نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از واردات‌محور شدن مناطق آزاد اظهار کرد: مناطق آزاد یکی از گلوگاه‌های واردات و قاچاق است. این‌که مردم کالایی را به عنوان سوغاتی از این مناطق وارد کنند، مساله‌ای نیست اما وقتی برخی افراد نیسان را پر می‌کنند و تریلی‌های مملو از کالا را روانه سرزمین اصلی می‌کنند، دیگر روشن است که هدف واردات و به عبارت دیگر قاچاق کالاست. هر روز از صفحات روزنامه‌ها تبلیغات خرید املاک تجاری در مناطق آزاد دیده می‌شود که نشان می‌دهد خبری از تولید در آن مناطق نیست.