گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » سینما » فرهنگی
ساعت : ۲۱:۴۱
شناسه : 205931
تاریخ : ۰۸ آذر ۱۳۹۵
هنرمندانی که افسانه بایگان را به تحسین وادار کردند

افسانه بایگان می‌گوید وقتی به افراد دارای معلولیت نزدیک می‌شوید، درمی‌یابید چقدر بی‌درد زندگی می‌کنید چرا که بخشی از آن‌ها حتی در مسائلی ساده مثل دسترسی به عابر بانک، محدودیت دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، افسانه بایگان که همراه با قطب‌الدین صادقی، لوکاس هندریک دبیک و پروفسور کمار داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان در بخش صحنه‌ای و خیابانی هستند در مورد ویژگی‌های تئاتر معلولین گفت: «چند سال قبل که اولین بار با تئاتر معلولین مواجه شدم، نمی‌دانستم شاهد چه اتفاقی خواهم بود یا با چه سطحی از نمایش روبرو می‌شوم. جالب این که با نمایش‌هایی باارزش و جذاب مواجه شدم که قابلیت مقایسه با بسیاری آثار دیگر را داشتند.»

او ادامه داد: «این تجربه برای من فوق‌العاده بود و به مفهوم معلولیت، محدودیت نیست معتقدم کرد. تئاتر به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند تا ارزش‌های والای انسانی را در درون خود بازشناسی کنند.»

بایگان تاکید کرد: «انرژی این افراد در کار و در مواجه با تماشاگر ستودنی است و کوشش آن ها برای نمایش استعداد‌شان روی صحنه، هر مخاطبی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برگزاری جشنواره تئاتر معلولان کمک می‌کند تا زمینه بروز این استعدادها فراهم شود و همزمان مشکلات و مسائل به گوش مسئولان برسد.»

بازیگر با سابقه سینمای ایران گفت: «وقتی به افراد دارای معلولیت نزدیک می‌شوید، درمی‌یابید چقدر بی‌درد زندگی می‌کنید چرا که بخشی از آن‌ها حتی در مسائلی ساده مثل دسترسی به عابر بانک، محدودیت دارند. جشنواره جدای از بستری که برای خلاقیت‌های هنری ایجاد می‌کند، موجب می‌شود همه ما توجه بیشتری به مشکلات معلولان داشته باشیم.»

عضو هیات داوران چهارمین جشنواره تئاتر معلولین، در پاسخ به این که آیا تئاتر می‌تواند نگاه ترحم‌آمیز به این افراد را تغییر دهد گفت: «درخشش معلولان روی صحنه  تئاتر، نگاه مخاطب را نسبت به آن‌ها تغییر می‌دهد. این عزیزان گاهی چنان قابلیت‌هایی از خود نشان می‌دهند که تماشاگر را به تحسین وا می‌دارد و به فکر فرو می‌برد تا به خیلی از مسائل خود و آن‌ها بیشتر بیندیشد.»

بایگان خاطرنشان کرد: «کارگردانی و کار کردن با افراد دارای معلولیت، یک تخصص است که به همراهی و صبوری نیاز دارد. تا جایی که من مطلع‌ام، سال گذشته قرار بود مربیانی برای این منظور تربیت شوند و در مناطق مختلف کشور دوره‌هایی برگزار شود تا بتوانیم به سطح کیفی بهتر و درمان موفق‌تری برسیم.»

این بازیگر با سابقه در پایان یادآور شد: «یکی از وجوه تئاتر معلولین، کاربرد درمانی آن است. وقتی این افراد به واسطه هنرشان مورد تشویق و تحسین قرار می‌گیرند، انگیزه‌‌شان برای غلبه بر مشکلات و رهایی از انزوا بیشتر می‌شود.»

چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان با شعار «جشن دوستی‌ها با احترام به تفاوت‌ها» از ۱۲ تا ۱۷ آذرماه در شهر اصفهان به دبیری فاطمه فخری برگزار می‌شود.