گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » دفاعی و امنیتی » سیاسی » ویژه
ساعت : ۲۱:۵۸
شناسه : 207200
تاریخ : ۲۶ آذر ۱۳۹۵
سردار صفوی: ساخت و سازهای اتوبان همت را می‌بینم، تنم می‌لرزد/باید آرزو کنیم در تهران زلزله نشود

مشاور فرماندهی کل قوا با اشاره به حادثه تصادف دو قطار در سمنان گفت: چرا سیستم راهبری قطار را درست نمی کنیم. چرا این دو قطار ساعت هفت تصادف می‌کنند ولی نیروهای مدادی ما بعد از ظهر می‌رسند؟ بخاطر اینکه از این علم استفاده نمی‌شود.

سردار صفوی در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: سیستم‌های ناوبری هوایی، زمینی و دریایی ما نیازمند این علم است. می‌خواهیم فرودگاه امام (ره)  قابلیت حمل و نقل شش تا ۱۰ میلیون نفر را داشته باشد که نیاز به این علم است.

به گزارش افق نیوز،  او با بیان اینکه شکل‌های تهدید در حال عوض شدن است، اظهار داشت: سطوح دسترسی تغییر کرده و از طرفی تغییر تحول در ساختارهای قدرت چه اطلاعاتی، چه فناوری و چه ثروت را شاهدیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرماندهی و کنترل دیگر واژه نظامی نیست، تصریح کرد: علم فرماندهی و کنترل نقش مهمی در هر دانش مهمی دارد. پیشرفت اطلاعات فرایند پیچیده ای دارد که این مساله کمک کرده است.

صفوی اضافه کرد: من تقاضا دارم این علم فقط در نیروهای نظامی استفاده نشود هرچند که آنها بیشترین استفاده را از آن می‌کنند ولی در صنایع مختلف، مبارزه با قاچاق، بانک، کنترل بحران و… می‌توان از این علم استفاده کرد.

او استفاده از علم فرماندهی و کنترل را مدیریت شهری برای کنترل بحران ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: من آرزو دارم سیستم فرماندهی و کنترل در تهران بکار گرفته شود. من گاهی دو تا چهار ساعت در ترافیک هستم. فکر کنیم ۱۰ سال دیگر چه می‌شود؟ اگر روزی جمعیت تهران ۲۰ میلیون نفر شود، آن روز چه می‌شود؟ من بیاد دارم فرانسوی‌ها در دهه ۵۰ به شاه گفتند اگر تهران جمعیتش به ۵ میلیون نفر برسد به مشکل برمی‌خورید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید آرزو کنیم در تهران زلزله نشود. من ساخت و سازهای اتوبان همت را می‌بینم، تنم می‌لرزد. اگر روزی زلزله بالای هفت ریشتر بیاید، آنگاه همه ساختمان‌ها و پل‌ها فرو می ریزد و لوله‌های گاز منفجر می‌شود.

صفوی صنعت نفت و پتروشیمی را از دیگر صنایعی دانست که باید از علم فرماندهی و کنترل استفاده کنند و یادآور شد: من روزی به جنوب رفته بودم. دیدم ذخایر نفت و گاز ما در بالای تپه و صنایع تبدیلی میعانی و پتروشیمی در پایین دست. اگر تنها یک موشک به این ذخایر برخورد کند آنگاه شلعه های آن همه محیط و آن صنایع تبدیلی را فرا می‌گیرد.

او با بیان اینکه ما باید کشور را علمی مدیریت می‌کنیم، ابراز داشت: ما باید علم را به ثروت کنیم. اینکه صابحنظران در برنامه ششم توسعه  وارد شوند یک قدم رو به جلو است هرچند در روزهای آخر بررسی در مجلس قرار دارد.

مشاور فرمانده کل قوا با بیان اینکه ما در صنایع مختلف مانند صنعت راه آهن عقب افتادیم، عنوان کرد: اگر راه آهن خرمشهر را به بصره وصل کنیم یعنی راه به اروپا وصل شده است. اگر راه آهن چابهار را درست کنیم یعنی بمبئی را به اروپا گره زده ایم. اگر راه آهن تایباد در خراسان را به راه هرات وصل کنیم با توجه به اینکه چینی ها در حال ساخت راه آهن در افعانستان هستند یعنی چین را به اروپا وصل کرده ایم.

منبع: انتخاب