گروه : آخرین اخبار » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل
ساعت : ۲۰:۰۰
شناسه : 208484
تاریخ : ۱۷ دی ۱۳۹۵
بزرگ‌شو دونالد، تو دیگر رئیس جمهور هستی!

“جو بایدن” معاون باراک اوباما در واکنش به انتقادات اخیر دونالد ترامپ به مقامات اطلاعاتی آمریکا، وی را خطاب قرار داده و گفت: بزرگ شو ترامپ!

بزرگ‌شو دونالد، تو دیگر رئیس جمهور هستی!
به گزارش فرارو، پس از آنکه ترامپ در صفحه توئیتر خود رهبر دموکرات های سنا را “دلقک” خطاب کرد، بایدن نیز در واکنش به این موضع ترامپ، روز پنجشنبه در یکی از برنامه‌های زنده شبکه ‌پی‌بی‌اس وقتی مجری برنامه با خواندن این توئیت و توئیت انتقادی دیگر درباره عدم عدم همکاری اوباما برای انتقال قدرت، نظر او را جویا شد، کلام مجری را قطع کرد و گفت: “بزرگ شو دونالد. بزرگ شو. دیگر وقت آن است که بالغ شوی. تو رئیس‌جمهور هستی. تو باید کار بکنی.”
جو بایدن در ادامه انتقاد از حرّاف بودن ترامپ و انتقاد وی از اعمال دولت در حالی که خود هیچ سابقه‌ای در اجراء ندارد، گفت:”نشان بده چه چیزی در چنته داری. می‌خواهی لایحه پیشنهاد بدهی. ما می‌خواهیم در این باره با تو مناظره کنیم. بگذار مردم تصمیم بگیرند.”
بایدن در ادامه گفت حالا که ترامپ به روز تحلیف و در دست گرفتن زمام امور نزدیک‌تر می‌شود، مسائل برای مردم روشن‌تر خواهد شد زیرا ترامپ این روزها دیگر باید در خصوص مسائل جزئی‌تر و نه مسائل کلی، با افکار عمومی پاسخگو باشد.
بایدن البته پیش از این هم سابقه تاختن بر مواضع ترامپ و حتی آرزو کرده بود به دوران مدرسه باز گردد و او را در آنجا مورد ضرب و شتم قرار دهد.
طی روزهای اخیر ترامپ بارها به مقامات اطلاعاتی آمریکا به دلیل تأخیر در ارائه گزارش در مورد بررسی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا انتقاد کرده و گفته بود: “عجیب است که آن را به تأخیر می‌اندازند، شاید مقامات اطلاعاتی زمان بیشتری نیاز دارند تا در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا پرونده سازی کنند”.
جو بایدن به این انتقادات ترامپ نیز واکنش نشان داده و گفت: “برای ترامپ خطرناک است که به آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بدبین باشد”.
بایدن همچنین گفت: “اگر رئیس جمهور به دستگاه‌های متعدد اطلاعاتی از سازمان اطلاعات دفاعی گرفته تا سازمان اطلاعات مرکزی ایمان نداشته باشد، و آماده نباشد به آنها گوش کند، کاملا نشانه بی فکری است. این فکر که اطلاعات شما از اطلاعات جامعه اطلاعاتی بیشتر است مثل این است که بگویید من از استاد فیزیکم بیشتر فیزیک می‌دانم. کتاب را نخوانده‌ام اما می‌دانم که بیشتر می‌دانم!”
با این حال بایدن در ادامه ترامپ را “مردی خوب” توصیف کرد.
او گفت که گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که ابعاد مداخله روسیه در دوره منتهی به انتخابات را تشریح می‌کند خوانده است.
ترامپ قرار است امروز در جریان این گزارش قرار گیرد و یک نسخه غیرمحرمانه آن هفته آینده در اختیار عموم گذاشته خواهد شد.
بایدن گفت که این گزارش آشکارا جزییاتی “دارد درباره اینکه روس‌ها در راستای یک سیاست برای تاثیرگذاری بر انتخابات تلاش کردند.”
او گفت که هک ایمیل‌ها بخشی از یک عملیات حساب شده برای تضعیف هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ، در انتخابات بود.
یکی از کسانی که هک شد جان پودستا، مدیر کمپین خانم کلینتون بود. همچنین دفاتر کمیته ملی حزب دموکرات هدف حملات مشابه قرار گرفت؛ این اسناد بعدا توسط سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شد.
جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، روز پنجشنبه در یک کمیته سنای آمریکا گفت که آمریکا تاکنون با حمله‌ای مانند اقدام روسیه و با هدف مداخله در انتخابات این کشور، مواجه نشده بود.
کلپر تلاش‌های روسیه را “عملیاتی چند بعدی” توصیف کرد و گفت شامل “پروپاگاندای کلاسیک، پخش اطلاعات غلط و اخبار جعلی بوده است.”
جیمز کلاپر با اشاره به اینکه که رهبر روسیه دستور هک ایمیل‌های حزب دموکرات را داده بود گفت که انگیزه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در این گزارش ارائه خواهد شد. در همین حال روسیه به شدت این اتهامات را رد می کند.