گروه : آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار خطی » بهداشت و درمان » دولت » سیاسی » ویژه
ساعت : ۱۷:۰۱
شناسه : 208598
تاریخ : ۱۹ دی ۱۳۹۵
تأمین اجتماعی به وظیفه خود عمل نکرده و نمی‌کند/ بخشی از مشکلات ناشی از هم‌لباسی‌های ماست

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی به وظیفه خود عمل نکرده است و نمی‌کند گفت: مردم حق بیمه پرداخت می‌کنند و سهم درمان را باید بیمه به حوزه درمان پرداخت کند.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم افتتاح تخت‌های ویژه در بیمارستان لقمان حکیم، اظهار داشت: یکی از برگ‌های زرین شهر تهران در حوزه خدمت به مردم و دستگیری از آنها بیمارستان لقمان است که اکنون در قلب شهر بوده و نه پایین شهر و خدمات خوبی از طریق این بیمارستان به مردم ارائه می‌شود.

وی افزود: طرح تحول سلامت اثرات آن کاملاً عیان و آشکار است اگر چه این مسأله در تهران نسبت به مناطق محروم کمتر مشاهده می‌شود و مشخص است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دوستان برای زیباسازی، تجهیز و آرامش مراجعه‌کنندگان در بیمارستان‌ها تلاش زیادی انجام داده‌اند، افزود: این مسأله‌ نیز یکی از اهداف اساسی طرح تحول سلامت بوده است همچنین کاهش پرداخت از جیب مردم، عدالت در دسترسی‌ها از اهداف طرح تحول سلامت به شمار می‌رود.

هاشمی با بیان اینکه این مسائل جزو اهداف انقلاب بوده و ما در دوران انقلاب هم آن را شنیده‌ایم و هم وعده داده‌ایم، گفت: البته در این زمینه کوتاهی کردیم و طرح را دیر شروع کردیم و به عبارتی طرح تحول سلامت با ۲۰ سال تأخیر آغاز شده است.

وی در مورد اینکه برخی می‌گویند طرح تحول سلامت ادامه می‌یابد یا خیر، افزود: اجرای این طرح وظیفه حکومت و دولت‌ها بوده است و خدا پدر آقای روحانی را بیامرزد که به این وظیفه عمل کرد و دعا می‌کنیم دولت‌ها و مجالس آینده نیز در این زمینه همکاری کنند.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در شأن انقلاب و مردم در این حوزه به مردم خدمت ارائه شود تا بیمار به غیر از دغدغه بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد.

هاشمی از ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تشکر کرد و گفت: از اینکه ایشان به این مجادله پایان داده و گفته است مشکل از طرح تحول نبوده بلکه ناشی از اجرای آن است، تشکر می‌کنیم. اگر چه ما از روز اول این موضوع را مطرح کردیم ولی دوستان و غیردوستان آدرس غلط می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی به وظیفه خود عمل نکرد و نمی‌کند، گفت: مردم حق بیمه پرداخت می‌کنند و سهم درمان را باید بیمه به حوزه درمان در آورد.

وزیر بهداشت گفت: صبر همه ما لبریز شده و این عامل سبب شده طرح تحول دچار مشکلات مالی شود که ان‌شاءالله با همت رئیس جمهور رفع خواهد شد.

هاشمی گفت: از ۸ هزار میلیارد تومان فقط یک هزار و ۲۵۰ میلیارد بدهی را به ما تحویل دادند و باید قبول کنیم که مشکل ما جدی است و مربوط به همه مردم می‌شود.

وی اضافه کرد: کمتر از یک ماه قبل در سیستان و بلوچستان تا جایی که امکان داشت به شهرهای مختلف رفتم و خجالت کشیدم که در شهرهایی همچون سراوان و خاش پزشکان پول دریافت نکرده و از آذر ماه سال پیش کارانه نگرفته‌اند.

هاشمی گفت: فکر نمی‌کنم در صنف‌های دیگر چنین باشد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر مجلس در حوزه سلامت، گفت: از برخی از این اقدامات خوشحال و برخی ناراحتم. در ارتباط با بیمه‌ها باید توجه داشته، تولی‌گری نظام سلامت نمی‌تواند چند پارچه باشد. در زندگی شخصی نیز به همین صورت است و اگر پول در جای دیگری باشد و سیاست‌گذاری و … در بخش دیگر گرفتاری درست خواهد شد. در حالی که برخی این تأکید کرده‌اند و گرفتاری درست کرده‌اند به این علت که خریدار و ارائه‌دهنده خدمت نباید یکی باشد.

وزیر بهداشت یادآور شد: از صحبت‌های مطرح شده در حضور نمایندگان ناراحتیم چرا که برخی از این مسائل احساسی بود و باید توجه داشت که نه جامعه پزشکی و نه پرستاری علاقه‌مند به چند شغل نیستند.

هاشمی اضافه کرد: البته پزشکان و پرستاران یک شغل دارند و مثل دیگران چند شغله نیستند و زمانی که یک سال و نیم پولشان دیر پرداخت می‌شود مشخص است که می‌خواهند و تمایل دارند که در بخش خصوصی فعالیت کنند تا حداقل آخر شب پولشان را بگیرند و زندگی را ادامه دهند.

فارس/وی اضافه کرد: صحبت‌هایی شد و نمایندگان اظهار داشتند پزشکان یک شغله باشند و هم‌زمان در بخش خصوصی و دولتی فعالیت نکنند آرزوی ما نیز همین است به شرطی که ابزارش باشد و عرضه و تقاضا به هم بخورد.

هاشمی با تأکید بر  اینکه ممنوعیت هم‌زمان پزشکان در بخش خصوصی و دولتی در مناطق محروم وضعیت را بدتر می‌کند، گفت: هیچ جای دنیا این چنین نیست و من اطمینان می‌دهم و قبلاً هم با صراحت گفتم که این قانون‌ها اجرایی نیست.

وزیر بهداشت أکید کرد: باید به نحوی قانون را نوشت که بتوان آن را اجرا کرد. دولت و مجلس باید کمک کنند که بیمارستان‌های آموزشی را توسعه دهیم تا فاصله بخش خصوصی و دولتی حداقل شود.

وی در پایان گفت: متأسفانه بخشی از مشکلات ایجاد شده ناشی از هم‌لباسی‌های ما است و ان‌شاءالله با وحدت بیشتر پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان، پیراپزشکان و … شاهد عزت بیشتر برای همه ایرانیان باشیم.