گروه : آخرین اخبار » آموزش و پرورش » اقتصاد کلان و بودجه » اقتصادی
ساعت : ۱۷:۵۳
شناسه : 219848
تاریخ : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
رونمایی از اولین واگن باری لبه بلند گروه صنعتی پلور سبز با حضور مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیر عامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در مراسم رونمایی از نخستین واگن باری گروه صنعتی پلور سبز، این شرکت را نمونه اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، مراسم رونمایی از اولین واگن باری لبه بلند با آلیاژ خاص گروه صنعتی پلور سبز در شهرستان زرند روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ با حضور مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، قائم مقام و معاونان موسسه، مدیر عامل گروه صنعتی پلور سبز، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان، امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولان شهرستان زرند برگزار شد.
مدیر عامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن بازدید از کارخانه واگن سازی گروه صنعتی پلور سبز در آیین رونمایی این واگن گفت: شرکت پلور سبز می تواند سرمشق و نمونه خوبی برای سایر شرکت ها در زمینه تولید ملی و اشتغال برای جوانان کشور باشد.
مهندس مهدی نیکدل با بیان اینکه گروه صنعتی پلورسبز که کارخانه آن در شهرستان زرند کرمان واقع شده است متعلق به فرهنگیان عضو موسسه است تصریح کرد: دارایی معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان در شرکت‌هایی مانند پلور سبز سرمایه گذاری شده و محفوظ است و کسی نمی تواند آن را اختلاس کند.
مدیر عامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: ۹۵ درصد دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان در شرکت هایی مانند پلور سبز سرمایه گذاری شده و سهام شرکت های صندوق در بانک سرمایه کمتر از ۵ درصد دارایی های صندوق است. لذا فرهنگیان نگران سرمایه خود نزد موسسه نباشند زیرا به احدی اجازه دست درازی به سرمایه آنان را نمی‌دهیم.
وی ضمن تشکر از امام جمعه محترم، فرماندار محترم و سایر مقامات محترم شهرستان زرند، و همچنین تشکر ویژه از مهندس مجتبی گلشنی مدیر عامل گروه صنعتی پلور سبز و کارگران و مهندسان این شرکت گفت: بیش از ۹۰ درصد نیروی این شرکت بومی هستند و این به معنی اشتغال زایی برای صدها نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم است.
مهندس نیکدل تصریح کرد: جای تقدیر دارد که مدیران و کارگران گروه صنعتی پلور سبز به توسعه بازار و محصول فکر کرده اند و بیکار ننشسته اند و دنبال راه های جدید کسب درآمد و نوآوری هستند. ما صنعتگران معتقدیم که توسعه در ذات صنعت است و صنعتگر بدون اندیشیدن به توسعه صنعت خود می میرد. تاکید می کنم اگر شرکت به توسعه و محصول بعدی و افزایش کیفیت فکر نکند حتما به قهقرا خواهد رفت.
وی ضمن ابراز خرسندی از توجه عمومی به صنعت و تولید و اشتغال گفت: بالاخره فهمیدیم که راه نجات کشور در تولید و اشتغال است نه در واردات. همان طور که خارجی ها از بازارشان به هر طریق ممکن حفاظت و حمایت می کنند و اجازه نمی دهند ما در بازار آنها وارد شویم ما چرا اجازه بدهیم آنها در بازار ما وارد شوند.
مهندس نیکدل با اشاره به لزوم قطع اتکای کشور به درآمدهای نفتی تصریح کرد: خدا کند یک روزی درآمد نفت به صفر برسد که عده ای به اتکاء درآمد نفت صد دلاری و بالاتر دروازه های کشور را به سوی واردات باز کنند. زیرا واگن هایی را که می توانند در داخل تولید کنند از خارج وارد نکنند و اگر قرار است محصولات دسته دوم خارجی وارد کنیم همان بهتر که خودمان در داخل بسازیم.
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطرح شدن موضوع صندوق در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ تاسیس شده است و کل مبلغی که از ابتدای تاسیس موسسه از حقوق فرهنگیان عضو موسسه کسر و به صندوق واریز شده است ۱۴۳۴ میلیارد تومان است و دولت محترم هم در طی ۴ دوره مبلغ ۶۳۵ میلیارد تومان واریزکرده است که نیمی از آن بصورت نقدی و نیمی دیگر در قالب کارخانجات بوده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه همانگونه که مستحضرید سهم دولت که در برنامه های دوم، سوم و چهارم توسعه تنفیذ شده بود و دولت را موظف کرده بود تا همه ساله معادل سهم واریزی اعضا به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کند در برنامه پنجم توسعه در زمان وزارت آقای حاجی بابایی تنفیذ نشد و دولت هیچ سهمی پرداخت نکرد و حتی جزء دیون خود به فرهنگیان هم قبول ندارد.
مدیرعامل موسسه با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش های فراوان سهم دولت دوباره در برنامه ششم توسعه دیده شد گفت: بنابراین فرهنگیان معادل سهمی که هر ماه به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان می پردازند درآمد خواهند داشت زیرا دولت نیز معادل آن را برای آن در نظر می گیرد.
مهندس نیکدل همچنین سود حاصل از سرمایه گذاری موسسه را از ابتدا تاکنون ۴۰۷۴ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در کل جمع واریزی فرهنگیان عضو و سهم دولت و سود حاصل از آن معادل ۶۱۴۳ میلیارد تومان است که ۱۵۲۳ میلیارد تومان آن به بازنشستگانی که از عضویت موسسه خارج شده اند پرداخت شده و مانده ارزش دفتری سهم الشرکه اعضا در حال حاضر ۴۶۲۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: این دارایی در شرکت پتروفرهنگ، ساختمانی معلم، تامین مسکن، ایران ارقام، بیمه معلم، ماشین سازی ارک، آلوپن، تجهیزات مدارس ایران، شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی، شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان و چندین شرکت دیگر سرمایه گذاری شده و محفوظ است.
مهندس نیکدل تصریح کرد: شرکت های زیرمجموعه موسسه از سال ۸۴ به بعد که بانک سرمایه تاسیس شد هر یک ۵ درصد و کمتر از آن سهام بانک سرمایه را خریداری کردند و در کل حدود ۴۶ درصد سهام بانک را دارند و رابطه این شرکت ها با بانک سرمایه هم رابطه سهامدار با بنگاه اقتصادی است. سهامدار در بنگاه اقتصادی معادل سهمی که دارد مسئولیت دارد. کل سهام ما در بانک سرمایه ۲۱۸ میلیارد تومان است بنابراین صندوق ذخیره فرهنگیان بطور مستقیم در بانک سرمایه سهامی ندارد.
به گفته وی فرهنگیان در بانک سرمایه پس اندازی نداشتند زیرا وجوه فرهنگیان به بانک سرمایه نمی رود بلکه به صندذوق ذخیره واریز می شود و در شرکت های مختلف سرمایه گذاری می شود.
مهندس نیکدل با اشاره به وضعیت تسهیلات بانک سرمایه گفت: در بانک سرمایه مثل همه بانک های دیگر کشور یک عده آدم های ذی نفوذ وام دریافت کردند و وام وثیقه کافی نداده بودند و یا به دلیل شرایط رکود کشور نتوانستند وام خود را بازپرداخت کنند. بنابراین همانطور که رئیس جمهور مطرح نمودند معوقات بانکی معوقات لاوصول و یا مشکوک الوصول است ولی اختلاس نیست.
وی با اشاره به اعدادی که درباره تسهیلات بانک سرمایه اعلام می کنند تصریح کرد: ما چون مدیر بانک نیستیم نمی دانیم چه مبلغی است زیرا سیستم قضایی و نظارتی باید عدد و مبلغ آن را بیان کنند.
مدیرعامل موسسه ضمن تاکید بر بی ارتباط لودن تسهیلات بانک سرمایه با فرهنگیان گفت: خوب پول های تسهیلات از کجا آمده است؟ منابع بانکی است وجوهی است که مردم سپرده کردند و بانک مرکزی هم تضمین کرده است. با این حال اگر این پول ها به بانک برگردد یک ریال آن به فرهنگیان تعلق ندارد که به فرهنگیان عودت کنند. بنابراین از این ۸۰۰۰ میلیارد عنوان شده در رسانه ها یک ریالش متعلق به فرهنگیان نبوده است که به آنان برگردد. بنابراین اگر کسی عنوان می کند که این ۸۰۰۰ میلیارد از صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته از اساس غلط است.
وی با اشاره به افراد حاضر در رونمایی از محصول جدید گروه صنعتی پلور سبز گفت: چون شما همه خانواده فرهنگی دارید خواهش من از شما این است که به عنوان سفیر عمل کنید و به آنان بگویید که اصلا نگران وجوه پرداختی خود در صندوق ذخیره نباشند وجوه پرداختی آنان در صندوق تبدیل به صنعت شده است و عمده آن در صنایعی مانند پلور سبز است.
مهندس گلشنی مدیرعامل گروه صنعتی پلور سبز نیز درباره محصول جدید این شرکت گفت: در واگن های باری این شرکت از ورق با استحکام بالا برای بدنه واگن ها استفاده شده و این استحکام بالا باعث می شود قطر یا ضخامت ورق را نازک تر انتخاب کنیم در نتیجه وزن کل واگن دو تن از واگن های مشابه کمتر شده است در نتیجه می تواند دو تن بار بیشتر حمل کند. بنابراین واگن باری ما می تواند ۶۹ تن بار جابه جاکند در حالی که در موارد مشابه دیگر ۶۷ تن بار جابه جا می شود.
وی یکی دیگر از ویژگی های واگن این شرکت را استحکام و دوام آن اعلام کرد و تصریح کرد: علاوه بر آن به دلیل استحکام بالای بدنه طول عمر خود بدنه هم افزایش پیدا می کند. به طور نمونه موارد روسی واگن های باری ۳ تا ۵ سال یکبار باید بدنه آن عوض شود. در سایر واگن های تولید ایرانی، تعویض بدنه بین ۸ تا ۱۰ سال است اما این ورقی که در این واگن استفاده کرده ایم بیش از ۱۵ سال عمر دارد و تعویض بدنه تا ۱۵ سال نیاز نیست.
گلشنی افزود: به نوعی صرفه جویی در منابع ملی هم است به گونه ای که وقتی که عمر ورق دو برابر بیشتر دوام دارد، درنتیجه منابع ملی کشور کمتر استفاده می شود.
لازم به ذکر است گروه صنعتی پلور سبز به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان واگن مسافری در ایران در روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ تعداد ۸ دستگاه واگن مسافری درجه یک را تحویل شرکت حمل و نقل ریلی رجا داد و اینک با استراتژی توسعه محصول، اقدام به تولید محصول جدید – واگن باری – با فناوری بالا کرده است.
واگن مسافربری گروه صنعتی پلور سبز از به روزترین واگن های حال حاضر در خطوط ریلی ایران با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است. عزم راسخ مجموعه پلور سبز گواه آن است که با حمایت و توجه به بخش تولید و صنایع داخلی می‏توان علاوه بر عمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با تحقق شعار سال ۱۳۹۶ (اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید) گام های موثری درجهت رشد و شکوفایی ایران اسلامی برداشت.