گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » انتخابات » سیاسی » ویژه » ویژه انتخابات
ساعت : ۰:۰۹
شناسه : 220089
تاریخ : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
اگر کالا در داخل ارزان تولید شود دیگر شاهد کالای قاچاق نخواهیم بود

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،‌ گفت: اگر کالا در داخل ارزان تولید شود دیگر شاهد کالای قاچاق نخواهیم بود.

 

به گزارش افق نیوز، حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره زنده تلویزیونی، اظهار داشت: در مسأله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما باید این باشد که ما باید به ریشه‌های مسأله بپردازیم و چرا اصلاً قاچاق به وجود می‌آید، ما اگر بتوانیم کیفیت تولید داخل را بالا ببریم و بتوانیم با قیمت ارزان کالا تولید کنیم دیگر قاچاقی نخواهد آمد. هم اکنون در دنیا دیگر کالای قاچاق معنا ندارد. قاچاق در جهان به معنای قاچاق اسلحه، مواد مخدر یا انسان و قاچاق کالا به این صورت که گفته می‌شود در جهان نداریم.

وی در ادامه افزود: ما باید در کشور رقابت آزاد ایجاد کنیم و برای اینکه این مهم تحقق یابد باید به بخش خصوصی مهلت دهیم نه اینکه خصولتی‌ها بیایند و همه فضا را بگیرند،‌همچنین گروه‌هایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند نگذارند رقابت آزاد ایجاد شود، با رقابت آزاد است که ما می‌توانیم کالای خوب تولید کنیم و جلوی قاچاق را از ریشه بگیریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: روستاهای مرزی ما باید تبدیل به مراکز تولیدکننده شوند همچنین استان‌های مرزی نیز باید به استان‌های صادرکننده تبدیل شوند و اگر این محقق شود جلوی بسیاری از کالاهای قاچاق گرفته خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ما باید شفاف‌سازی کنیم،‌گفت: ما باید به رسانه‌ها اجازه دهیم حرف بزنند اگر رسانه‌ای حرفی زد و گفت چرا فساد در املاک نجومی به وجود آمده و این املاک به چه کسانی داده شد فوری نرویم او را دستگیر کنیم و آزادش بگذاریم تا حرفش را بزند تا بدین وسیله جلوی مفاسد گرفته شود.

وی تأکید کرد: ما باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم تا همه چیز شفاف و جلوی قاچاق گرفته شود.

*این دولت بازار صادرات را با برجام باز کرد

روحانی خطاب به میرسلیم،‌ گفت: مسأله صادرات مسأله بسیار مهمی است و این دولت افتخارش این است که بازار صادرات را با برجام باز کرد، پتروشیمی ما که در انبارها مانده بود و نمی‌توانست صادر شود، صادر شد همچنین میعانات ما که ماه‌ها بر روی آب‌ها باقی مانده بود صادر شد، نفت خامی که آقای میرسلیم اشاره کرد این صادرات نفت خام بر اساس قانون مجلس و چارچوب سیاست‌های کلی است و از ایشان متعجبم.

وی ادامه داد: ما منبع‌های مشترک داریم، در پارس جنوبی علاوه بر گاز نفت هم داریم که برای اولین بار امسال شروع کردیم به استخراج نفت خام که ایشان می‌گویند ما این را استخراج نکنیم و بگذاریم قطری‌ها استخراج کنند همچنین ما در غرب کارون امروز ۳۰۰ هزار بشکه می‌توانیم نفت صادر کنیم که قبلا حدود ۵۰ یا ۶۰ هزار بشکه بود لذا این مسیر را باید تا ۷۰۰ هزار بشکه ادامه دهیم، ایشان می‌گویند در غرب کارون نفت استخراج نکنیم تا عراقی‌ها ببرند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: قدرت اقتصادی ما در دنیای امروز یک بخشی از آن به خاطر حضور ما در بازار نفت است. یکی از افتخارات ما این است که در دیپلماسی نفتی و در اوپک توانستیم حق خودمان را پس بگیریم و بدین ترتیب بازار خودمان را پس بگیریم، بازار ما را عربستان استفاده می‌کرد و ما این بازار را از عربستان در اوپک پس گرفتیم و همه کشورها تولید نفتشان را کاهش دادند به جز ایران که تولید نفت خودش را افزایش داد اما اکنون میعانات ما از این به بعد در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش خواهد شد و ما دیگر نیازی نیست که میعانات در سال‌های بعد صادر کنیم.

روحانی در پاسخ به این سؤال که مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند به تولید،‌خدمات و مسکن و ازدواج جوانان و غیره دارید؟، گفت: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند، تصمیم ما در حوزه عمرانی این است که این بودجه را با همکاری و تقویت بانک‌ها بتوانیم افزایش دهیم، با همکاری هم بتوانیم طرح‌های عمرانی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، برخی از مؤسسات غیرمجاز در دولت قبل به وجود آمدند که بخشی از وقت ما را در دولت یازدهم همین‌ها گرفت که چگونه اصلاح کنیم و چگونه پول‌ها را برگردانیم و چه اقداماتی را انجام دهیم کار زیادی که برای همین بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی یعنی میزان می‌شود که تلاش زیادی شد تا ما بتوانیم آن مشکلات را حل کنیم، برای اینکه بانک‌های ما تقویت شوند تقریباً سرمایه بانک‌های دولتی را دو برابر کردیم برای اینکه بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: بانک‌ها را اولاً ما برای تولید نیاز داریم و در سال ۹۵ نیز به ۲۴ هزار واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شد که این تسهیلات باعث شد که این بنگاه‌های کوچک و متوسط که برخی از آنها تعطیل شده بود و یا بخشی از آنها از نصف توان بهره‌مند بودند امروز به طور کامل فعال شوند.

روحانی با بیان اینکه ما از طریق بانک‌ها می‌توانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم، گفت: ما  اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی و معیشت مردم درست شود و فقر ریشه‌کن شود و اقتصاد ما به عنوان قدرت بزرگ ملی ظهور پیدا کند یکی از راه‌هایش تقویت بانک‌ها و گرفتن اعتبارات از بانک‌های مختلف است. امروز خوشحالم که بگویم ما با یکی از بانک‌های خارجی برای ۱۰ میلیارد دلار به منظور سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم لذا اگر می‌خواهیم کشور را به رونق برسانیم باید از سرمایه داخلی و خارجی استفاده کنیم و اتفاقاً برای تحول در زندگی مردم هم نیاز داریم صادرات را افزایش دهیم.

*در طرح تحول سلامت داریم یارانه پرداخت می‌کنیم

وی گفت: دوستان ما مرتب می‌گویند ما به مردم برای شغل پول می‌دهیم و یا برای یارانه به مردم پول می‌دهیم و نمی‌ گویند این پول را از کجا می‌آورند آیا از بانک مرکزی می‌گیریم و پرداخت می‌کنیم و این به معنای این است که از یک جیب مردم می‌گیریم و به آن جیب مردم می‌گذاریم یعنی تورم ۵۰ و ۷۰ درصد، لذا ما این پول را از کجا می‌خواهیم بیاوریم چرا نمی‌گویند منابع آن کجا است و از کجا به دست می‌آید، اکنون ۷۰ میلیارد منابع یارانه ما است که طبق قانون مجلس دارد به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود و اکنون مردم ما یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت؟

روحاین ادامه داد: ما در طرح تحول سلامت داریم یارانه پرداخت می‌کنیم و همچنین برنامه ما برای شغل روستایی در دولت بعد این است که به هر روستایی که برای اشتغال خود سرمایه بیاورد ما بتوانیم دو برابر آن از طریق بانک‌ها به او تسهیلات پرداخت کنیم تا شغل روستایی راه بیفتد.

روحانی تأکید کرد: آقای رئیسی تاکنون چند بار گفته‌اند که خوب است بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره شود، ما با خود آقای رئیسی مذاکره کنیم چرا که همه آن افراد دولت قبل اکنون در ستاد ایشان هستند و همه آنها هم برای ایشان برنامه می‌نویسند. عیبی ندارد ما حاضریم با آقای رئیسی نسبت به همه مسائل موضوعی کشور گذشته و آینده مذاکره بگذاریم با حضور همه خبرنگاران تا موضوعات روشن شود.

وی افزود: ایشان درباره گذشته تأکید داشتند مگر شما آن زمان در قوه قضاییه نبودید و در دولت قبل؟ چطور رسیدگی نکردید؟ چطور ۳٫۶ میلیارد دلار پول مردم ایران را آمریکایی‌ها توانستند ضبط کنند در حالی که در سال ۸۶ الی ۸۷ ما ۱۰ ماه فرصت داشتیم که تمام این پول و اوراق را برگردانیم،‌قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی و شما که در بازرسی کل کشور بودید چه کار کردید؟ در آن دولت که نفت به یک آدم فاسد داده شد شما چه کار کردید؟

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اضافه کرد: در همین تأمین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما در آنجا بود و بسیاری از مفاسد نفتی از همان تأمین اجتماعی شروع شد و اکنون ۳٫۸ میلیارد دلار پول مردم ایران معلوم نیست کجاست و با امضای چه کسانی اینها داده شد، برخی از‌ آنها را آقای رئیسی کاملاً می‌شناسد به هر حال ایشان در قوه قضاییه و سازمان بازرسی بودند چطور اینها در دولت قبل رسیدگی نشد؟ مگر دولت قبل سازمان بازرسی و قوه قضاییه نداشته، چطور اکنون کوچک تخلفی رخ می‌دهد سخنگوی قوه قضاییه فوری می‌آید می‌گوید که البته کار خوبی هم می‌کند و اگر عادلانه باشد بسیار خوب است. این سخنگوی قوه قضاییه در دولت قبل کجا بود در شرایطی که برای مردم پیش آمد؟

وی تأکید کرد: اینکه دارو در خیابان نبود و مردم برای تهیه آن صف بسته بودند و اینکه در بیمارستان‌ها وسایل جراحی و سوزن جراحی نبود شماها مگر آن زمان مسئول نبودید و نظارت نمی‌کردید؟ چرا نیامدید به مردم بگویید و اعلام کنید و اکنون دارید این صحبت‌ها را می‌کنید.

روحانی با بیان اینکه در سخنانتان می‌گویید به آینده حواله می‌دهیم،‌ تأکید کرد: مگر کشاورزی در آینده خوب می‌شود؟ ما در زمینه گندم دو سال است که خودکفا شده‌ایم و مگر می‌شود آن را به آینده حواله داد. ما ۲۱ میلیون تن مواد غذایی‌مان در این دولت افزایش یافت مگر می‌شود آن را به آینده حواله داد. کشاورزان ما پول گندم را در سال جاری ۱۷ برابر سال ۹۱ پرداخت کردند مگر ما این کار را حواله به آینده می‌توانیم بدهیم، نه این طور نیست البته نمی‌توانیم بگوییم وضع کشاورزان بدون نقض و اشکال است لذا باید اشکالات رفع شود و مسائل را بیشتر رفع کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در گذشته حدود ۱۵٫۱ درصد میزان معوقات بانکی بوده که امروز این معوقات حدود به ۱۰ درصد رسیده است ما توانسته‌ایم بانک‌ها را در مسیر درست قرار دهیم،‌ نظارتی که امروز بر بانک‌ها می‌شود اصلاً با دولت قبل قابل مقایسه نیست، خود آقای قالیباف می‌داند در بانک خودشان نظارت بانک مرکزی ما امروز خیلی بهتر از سال‌های قبل شده البته کمک کردیم و مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده همچنین دستور رهبری بوده و همه هم کمک کرده‌اند. در سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کردیم و ۱۷ هزار میلیارد تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کردیم و به طور کلی ۴۳ درصد بیشتر تسهیلات پرداخت شد.

وی گفت: لذا ما نباید غیراخلاقی حرف بزنیم،‌ آقای قالیباف چرا غیراخلاقی و کلام غیراخلاقی به کار می‌برید شما که به این نیاز ندارید شما در طول این ۴ سال با همه امکاناتتان علیه این دولت کار کردید و هر روز تخریب کردید،‌ شما و دوستانتان در شمال تهران ساختمان‌های مجلل گرفتید، شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید،‌ در روزنامه‌های خودتان تمام تیترها علیه دولت بوده و اکنون دیگر بیش از این نیازی به تخریب نیست، هم اکنون شبانه دوستان شما سی‌دی و جزوه پخش می‌کنند که البته فکر می‌کنم نیازی به این حرف‌ها نباشد شما به اندازه کافی تخریب کرده‌اید و مردم در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت تصمیم خودشان را اعلام خواهند کرد.

روحانی خطاب به هاشمی‌طبا، اظهار داشت: یکی از راه‌های رونق تولید سرمایه‌گذاری است البته ما در مسأله فناوری هم باید بسیار کار کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت بسیار موفق بوده و ۳۰۰ شرکت در این زمینه به خوبی دارند فعالیت می‌کنند و راه دوم سرمایه است،‌ ما با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمدمان در سال جاری ۲۰ میلیارد اضافه می‌شود و تصمیم ما بر این است که این ۲۰ میلیارد دلاری که از پول نفت و میعانات اضافه می‌شود را چون به هر حال فروش ما دو برابر نسبت به گذشته شده است از این ۲۰ میلیارد دلار می‌خواهیم ۱۵ میلیارد آن را با همکاری بانک‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و این اشتغال که می‌گوییم می‌خواهیم درست کنیم باید راه‌حل آن را پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: راه‌حل ما برای اشتغال این است و در برنامه دولت دوازدهم هم به تفسیر آورده‌ایم که از این ۲۰ میلیارد درآمدی که خواهیم داشت ۱۵ میلیارد آن را برای توسعه و سرمایه‌گذاری با همکاری بانک‌ها، خواهیم گذاشت و ۳ تا ۵ میلیارد هم برای حمایت از محرومین و قشرهای آسیب‌پذیر می‌گذاریم و اکنون لایحه ۱٫۵ میلیاردی هم به مجلس برده‌ایم برای توسعه اشتغال و این کار را ادامه می‌دهیم تا روستاییان و مناطق محروم ما بتوانند با پولی که می‌آورند و دو برابر آن پول که دولت می‌دهد بتوانیم مشاغل برای آنها را ایجاد کنیم.

*یک عده‌ای به دنبال بازگشت به ۴ سال قبل هستند

روحانی خطاب به رئیسی، گفت: بسیار مهم است که مردم بدانند یک عده‌ای به دنبال بازگشت به ۴ سال قبل هستند و خیلی روشن دارند می‌گویند که همانطور که آن دولت پول پخش می‌کرد ما هم بیشتر می‌خواهیم پول پخش کنیم این مسیرش کاملاً روشن است. آن زمان ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌توانستند برای یارانه پرداخت کنند که ۴۲ هزار میلیارد تومان دادند و تخلف کردند و پرونده‌هایشان هم موجود است و امروز هم ۷۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد که می‌توان همه اینها را به پول تبدیل کرد و به مردم داد و بهداشت و درمان را به شرایط سابق برگردانیم و گازرسانی به روستاها را متوقف کنیم، یارانه مربوط به کشاورزان را متوقف کنیم و این کارها را می‌شود کرد لذا ما معتقدیم یارانه‌ای که فعلاً وجود دارد ادامه پیدا می‌کند همین یارانه‌ای که وجود دارد برنامه ما این نیست که این یارانه را بخواهیم قطع کنیم، برخی ستادهای انتخاباتی که تبلیغ می‌کنند نادرست می‌گویند.

وی افزود: برنامه یارانه تنها کافی نیست بلکه ما به دنبال نظام تأمین اجتماعی جامع هستیم که در برنامه دولت دوازدهم آورده‌ایم؛ قدم اول این است که مستمری افراد کم درآمد را ۳ برابر کردیم و از همین حالا هم پرداخت‌ها را شروع کردیم.

وی ادامه داد: قدم دوم این است که افرادی که کف درآمدی‌شان در حد فقر مطلق است همه آنها در یک سایتی نام‌نویسی کنند و به همه آنها حقوقی در حداقل زندگی پرداخت شود. افرادی که در کشور ناتوان از کار هستند باید غذا، مسکن و ضروریتشان را تأمین کنیم و افرادی که اشتغال ندارند باید برایشان شغل درست کنیم و افرادی که شغل دارند اما حقوقشان کم است باید حقوقشان را اضافه کنیم کما اینکه حداقل حقوق را بالای یک میلیون و صد هزار تومان بردیم و حداقل حقوق بازنشستگان را هم افزایش دادیم و به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رساندیم.

روحانی در پاسخ به قالیباف: سوالم این است راجع به رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می کند معنی اش رشد ۲۶ درصدی است؛ در هیچ کجای دنیا سابقه چنین رشدی را سراغ نداریم؛ وی بگوید در کدام کشور چنین بوده است.

وی اظهار داشت: ایشان می گویند پتروشیمی راه می اندازند و مشکل اشتغال را حل می کنند، ما امروز ۵۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می کنیم. کجاست این اشتغال؟ شغل مستقیم و غیرمتسقیم که پتروشیمی در دنیا ایجاد می کند ۱۵ هزار نفر است؛ در ایران ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است.

وی افزود: رشد از طریق بهره‌وری و اشتغال است و باید بگویند چه مقدار ایجاد می کنند؛ در این دولت برای اولین بار بعد از سند چشم انداز به رشد بالای ۸ درصد رسیدیم.

سوال:فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست اگر رئیس جمهور شدید چه برنامه‌ای برای مدیریت و مهار این موضوع دارید؟

روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم به نکته‌ای که برادرم آقای رئیسی اشاره کردند پاسخ می‌دهم، ایشان می‌گوید من چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح به استان‌ها رفته‌ام، بعد می‌گوید چرا رفتید مصوبات گذراندید، ما مصوبه را ۴ سال پیش گذراندیم و ۴ سال هم کار کردیم و در این سفرها رفتیم و افتتاح کردیم و شما از افتتاح ناراحت هستید.

وی تأکید کرد: شما می‌گویید چرا ما قانون را اجرا کردیم، در ماه‌های اولیه ۹۶ و می‌گویید این کار برای انتخابات است در حالی که ما این قانون را در شهریور پارسال نوشتیم و دی ماه تقدیم مجلس کردیم و مجلس هم تصویب کرد و ما هم آیین‌نامه آن را نوشتیم و تصویب کردیم و موظفیم به اجرای آن، شما ظاهراً با مسائل قانونی آشنا نیستید با اینکه ادعا دارید یک مقداری هم حقوق خواندید.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: شما هنوز هم یک قاضی هستید، شما این گونه به مردم تهمت می‌زنید؟ شما می‌خواهید رئیس جمهوری شوید که از حقوق ملت ایران دفاع کنید؟ شما چرا اتهام می‌زنید بدون دلیل و دادگاه، بنده با هیچ کس عهد اخوت ندارم و هر کسی در هر کجا تخلف کرده باید با ا شد مجازات با او برخورد شود و هیچ کس مانع این کار نشده، شما دارید کارهای انتخاباتی می‌کنید، آقای رئیسی اگر شما با فساد مخالفید در آن پرونده ۱۲ هزار میلیاردی که یک سمتش آن قاضی بود که میلیاردها تخلف کرده و عزل شد و یک سمت هم همکار شما در آن جای محترم بود که الان فرار کرده و یک سمت آن نیز آن مقام ولتی بود که الان در ستاد شما است.اگر شما واقعا با فساد مخالفید چرا فساد روشن پرونده‌ای که شما از آن مطلع هستید چرا پس از همان اشخاص استفاده می‌کنید. من نمی‌خواستم اینها را بگویم اما شما آغاز کردید لازم بود این نکات را بگویم.

روحانی درباره موضوع نقدینگی گفت: در مسأله نقدینگی مهمترین مسأله موضوع تورم است که باید مراقبت کنیم تورم افزایش نیابد.

روحانی در سخنان جمع‌بندی خود اظهار داشت: بنده برخی از نکات را مایل نیستم مطرح کنم اما خب مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم من اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتند منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که موقع انتخابات نباید از این موضوع هیچ کس مطلع شود و من اگر آن مردانگی را نکرده بودم شما الان اینجا ننشسته بودید. آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله کردن بودن، شما هر وقت به دبیرخانه می‌آمدی می‌گفتی بگذارید من این دانشجویان را ظرف دو سال لوله می‌کنم، من اگر جلوی شما نایستاده بودیم همه دانشگاه‌های ما الان پر لوله بودند، آقای قالیباف شما نمی‌خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت کنید و بگویید، ما که همه  اموال خود را به قوه قضاییه داده‌ایم، شما می‌بایستی طبق قانون لیست اموالت را به قوه قضاییه می‌دادی چرا نداده‌ای؟ الان آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.

وی تأکید کرد: بنده اگر در تهران هر زمانی یک خانه اگر بیشتر داشتم مال شما و اکنون هم اگر یک خانه بیشتر دارم مال شما و اگر جایی تخلف شده شما بروید شکایت کنید و دنبال کنید و آن زمینی را شما می‌دانید که چه بوده و خبر دارید و الان دارید به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنید، شما اگر برای زمین خیلی ناراحت هستید به طرقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما آنجا چه کار کرده‌اند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نکته‌ای هم بنده برای آقای رئیسی دارم، آقای رئیسی شما راجع به بنده هر چه می‌خواهید بگویید هر تهمتی هم می‌خواهید بزنید آزادید به هر حال شما قاضی هستید و دست شما باز است و همه کار می‌توانید بکنید، دادستان روحانیت هم هستید می‌توانید همه علما را دستگیر کنید و باید پرسید که علما چه از شما کشیده‌اند اما یک چیز از شما تقاضا دارم خواهش می‌‌کنم امام رضا (ع) را برای مردم بگذارید، امام رضا (ع) تو را به خدا جناحی نکنید، امام رضا (ع) را حزبی نکنید امام رضا افتخار همه ایرانیان است، امام رضا افتخار همه شیعیان و مسلمانان است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید اینها را بگذارید برای بعد از انتخابات، اکنون جلویشان را بگیرید.

روحانی ادامه داد: آقای رئیسی آنهایی که با اتوبوس از شهرها برای شما جمعیت می‌آورند بپرس، این نهادهای به اصطلاح انقلابی و امنیتی که این آدمها را می‌آورند بپرسید که پولش را از کجا می‌آورند و دارند از پول بیت‌المال این کارها را می‌کنند، شما که قاضی هستید باید برخورد کنید و چرا برخورد نمی‌کنید.

وی خطاب به ملت ایران، گفت: مردم عزیز ایران ما با یکدیگر ۴ سال پیش عهدی بستیم، با هم در آن عهد جلو رفتیم، ما در برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم و تحریم را شکاندیم، ما آن بهانه‌ای که می‌توانست هر روز برای ما جنگ درست کند یعنی PMD که بهانه جنگ بود آن بهانه را از بین بردیم.

*عهد بستیم که از رکود خارج شده و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم  

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد: بنده اکنون به ملت ایران می‌ گویم که آمادگی دارم در ۴ سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این ۴ سال برداشم مابقی تحریم‌های ملت ایران را هم به خوبی و با قدرت بردارم و عزت و منفعت ایران را به ملت ایران برگردانم.

روحانی افزود، ملت ایران ما با یکدیگر عهد بستیم که از رکود خارج شده و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد، ما با یکدیگر تعهد کردیم که بتوانیم تورم را کاهش داده و تک رقمی کنیم که این کار را انجام دادیم.

وی خطاب به کشاورزان،‌گفت: کشاورزان ایران ما با یکدیگر تعهد کرده بودیم در گندم خودکفا شویم که شدیم، ۲۱ میلیون تن مواد غذایی اضافی را شما تولید کردید و ما به این عهد و راهمان ادامه می‌دهیم، ما آب‌های مرزی را به سرزمینمان برگرداندیم و امسال پاییز مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد،ما برای کنترل آب‌های مرزی و نجات کشور از خشکسالی با هم قدم برمی‌داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: مردم ما با یکدیگر توانستیم کاری کنیم که جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم اگر کار دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود و یک طوفان می‌تواند ۱۴ میلیون نفر از مردم را در غرب کشور تحت تأثیر قرار دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم بنده به شما وعده دادم که به ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا توجه بیشتر کنم که در این دولت مطالبات باقیمانده خانواده‌های ایثارگران از سال ۷۶ تا ۹۴ را پرداخت کردیم.

وی در خاتمه گفت: با ملت ایران این جمله را می‌گویم که عهد من با شما راستگویی، صداقت و کار با یکدیگر است.