گروه : آخرین اخبار » دفاعی و امنیتی » سیاسی
ساعت : ۱۰:۱۲
شناسه : 230518
تاریخ : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
ضربه سرنوشت‌ساز سرلشکر ایرانی به ژنرال‌های چشم‌آبی

اولین سفر در سطح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ترکیه از ابتدای پیروزی انقلاب، با دعوت رسمی مقامات ترک و موافقت فرمانده معظم کل قوا انجام شد.

تعابیری که برخی رسانه‌های خارجی برای سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به ترکیه به‌کار برده‌اند، جالب توجه و معنادار است.

خبرگزاری فرانسه از تعبیر «غیرمنتظره» استفاده کرده و صدای آمریکا آن را «نادر» خوانده است.
روزنامه دیلی صباح ترکیه هم این سفر را «سرنوشت‌ساز» توصیف نموده و خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز واژه «منحصربفرد» را به آن اطلاق کرده است.

نشریه “آیدینلیک” در همین رابطه از قول دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ترکیه نوشت: «آنکارا که عادت داشت از ژنرال‌های چشم آبی و یانکی‌ها پذیرایی کند، با استقبال از رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به روابط خود با ناتو ضربه زد.»

 

روزنامه ترکیه‌ای “ینی‌شفق” نیز با مهم توصیف کردن سفر سه‌روزه سرلشکر باقری به آنکارا و دیدار مقامات ارشد نظامی دو کشور، آن را به تحولات سوریه مرتبط دانست و خاطرنشان ساخت: «آمریکا قصد دارد با حمایت از تصرف “ادلب” در سوریه توسط جنگجویان کرد، کریدوری برای دسترسی تروریست‌های پ.ک.ک به مدیترانه ایجاد کند. پنتاگون فقط طی دوماه اخیر بیش از ۱۱۰۰ کامیون اسلحه و مهمات به آنان اعطا کرده است.»

 

همزمان خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم ضمن تأکید بر ارتباط داشتن محتوای مذاکرات صورت گرفته با تحولات جاری در منطقه، اضافه کرد: «احتمال بسیار زیادی وجود دارد که کردهای عراق و سوریه که آمریکا آن‌ها را آموزش داده و تبدیل به یک ارتش منظم می‌کند، روزی اختلافات خود را کنار گذاشته، با حمایت غرب متحد شده و تصمیم بگیرند جنگ را به اراضی ترکیه و ایران گسترش دهند. سفر رؤسای ستاد کل ارتش‌های ایران و روسیه به آنکارا در مقطع کنونی، می‌تواند نویدبخش ائتلافی آینده‌دار برای مقابله با این نقشه باشد.»

 

 

 

 

گفتنی است عزیمت سرلشکر باقری به ترکیه جهت مذاکرات دوجانبه، اولین سفر در سطح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ترکیه از ابتدای پیروزی انقلاب بود که با دعوت رسمی مقامات ترک و موافقت فرمانده معظم کل قوا انجام شد.

تعدادی از فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح از جمله فرمانده نیروی زمینی سپاه، معاون آماد وزارت دفاع، معاون قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، فرمانده مرزبانی ناجا، معاون آموزش ستاد کل و معاون طرح و برنامه ارتش، ایشان را در سفر همراهی کردند.

 

چنان‌که پیش‌بینی‌ می‌شد، بحران سوریه از مباحث اصلی برای تبادل نظر میان طرفین بوده است.

بنا بر اخبار منتشره، در جریان این دیدارها در مورد هماهنگی دو کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تأکید شده که بر مبنای سازوکار گفتگوهای “آستانه” و بر اساس مذاکرات کارشناسی دوجانبه، فرآیند صلح سوریه دنبال شود.

مقامات ترک هم با این فرآیند اعلام هماهنگی کامل کرده‌اند.

 

ضمنا موضوع همه‌پرسی استقلال کردستان عراق -که رژیم‌های صهیونیستی و سعودی حامیان اصلی آن هستند- نیز در مذاکرات فیمابین مورد توجه قرار گرفته و دو طرف تأکید کرده‌اند که این اقدام تنش‌زا موجب درگیری داخلی می‌شود و تبعاتش دامنگیر همسایگان عراق خواهد شد.