گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » یادداشت
ساعت : ۲۳:۳۱
شناسه : 232790
تاریخ : ۱۷ شهریور ۱۳۹۶
مبارزه، شرط لازم برای برپایی دولت و جامعه اسلامی مبارزه، شرط لازم برای برپایی دولت و جامعه اسلامی

دکتر یدالله جوانی

مقام معظم رهبری در این دیدار تداوم مبارزه را،‌ شرط رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی معرفی کرده و می‌فرمایند: «اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا به پیروزی برسد، امروز هم مبارزه لازم است تا بتوانیم این هنجارهای انقلاب را تثبیت کنیم، باید به نتیجه برسانیم تا جامعه بشود جامعه‌ی اسلامی …»

 وجود پاره ای از مشکلات در کشور، زمینه های پدیدآیی نوعی دلسردی یا بدبینی نسبت به انقلاب را در بخش هایی از جامعه فراهم ساخته است. تلقی افرادی که دلسرد یا بدبین شده اند، آن است که نهایت و غایت انقلاب همین وضعیتی است که در آن قرار داریم. بعضاً گفته می شود، آیا انقلاب کردیم تا به چنین وضعیتی برسیم؟ در پاسخ به چنین پرسش هایی باید گفت؛ در ایران، انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و قیام عمومی مردم، با هدف برپایی دولت اسلامی و جامعه اسلامی شکل گرفت. وضعیتی که در آن قرار داریم، یک وضعیت بین راهی است و هنوز به مقصد نرسیده ایم. برای رسیدن به مقصد یعنی تحقق اهداف، راه طولانی در پیش است. انقلاب اسلامی، در مواردی اهداف خود را تحقق بخشیده و در مواردی ، هنوز این اهداف حاصل نشده است. تمامی تلاش دشمنان طی ۳۸ سال گذشته، برای متوقف کردن حرکت انقلاب و یا ایجاد انحراف در مسیر انقلاب بوده است. دشمنان به درستی دریافته اند که اگر انقلاب اسلامی، به اهداف والای خود یعنی تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی دست یابد؛ آن گاه تحقق تمدن نوین اسلامی درهزاره سوم و تبدیل اسلام به قطب قدرت در جهان حتمی خواهد بود. بنابراین دشمنان و در راس آنان جبهه استکبار با محوریت آمریکا، با حرکت انقلاب به سمت قله های آرمانی و اهدافش مقابله می کنند. ماهیت این مقابله را رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال های پیش در دیدار با جمعی از پاسداران این چنین توصیف فرمودند: «انقلاب یک حرف و یک حرکت دفعی نیست؛ انقلاب یک حرکت مستمر است و اقتضائاتش در زمان های مختلف متفاوت است. کسانی که با انقلاب دشمنی می کنند، با آنچه در بهمن ۱۳۵۷ اتفاق افتاد دشمن نیستند، آنکه گذشت و رفت، آنها با یک موجود زنده حی و حاضر، دشمن و مخالفند، پس انقلاب تداوم و حضور دارد، انقلاب زنده و پویاست.» معظم له همچنین در تاریخ ۱۳/۰۴/۱۳۹۰ در جمع فرماندهان سپاه در خصوص جوهره انقلاب می فرمایند: “انقلاب پیشرونده و پیش برنده است،‌حفظ انقلاب، همین حرکت انقلاب به سمت آرمان ها برای تحقق اهداف است. دشمنان با توطئه، فتنه انگیزی، کارشکنی، ایجاد اختلال و فشار و دیگر روش های ممکن، تلاش می کنند تا این حالت پیش رونده و پیش برنده را از انقلاب بگیرند. انقلاب از زمان شکل گیری تا کنون، دو مرحله از مراحل پنج گانه را به طور کامل با حرکت شتابان و رو به جلوی خود پشت سر گذاشته است. “مقام معظم رهبری، برای انقلاب و فرآیند تکاملی آن برای رسیدن به اهداف نهایی،‌پنج مرحله به شرح زیر را بارها تشریح نموده اند:

۱- مرحله اول، شکل گیری، مبارزه و فرو ریختن نظام فاسد پهلوی.

۲- مرحله دوم، نظام سازی اسلامی در سال های اول پس از پیروزی.

۳- مرحله تشکیل دولت اسلامی.

۴- مرحله تشکیل جامعه اسلامی.

۵- مرحله تشکیل تمدن اسلامی و رسیدن به حیات طیبه.

پشت سر گذاشتن مراحل اول و دوم، کار بسیار سخت و دشواری بود و ملت ایران با پیروی از حضرت امام (ره)، این کار بزرگ را انجام داد. اکنون در مرحله سخت سوم قرار داریم. باید ملت و نیروهای اصیل انقلاب، با کار و تلاش، مراحل بعدی انقلاب را طی نمایند .اکنون به شکل های مختلف، دشمنان خارجی و دنباله های آنان در داخل و همچنین کسانی که انقلاب منافع آنان را تامین نمی کند، تلاش می کنند تا انقلاب در طی این مراحل موفق نشود. رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار با فضلا و طلاب حوزه علمیه تهران در آستانه سال تحصیلی جاری در همین خصوص می فرمایند: «ما جامعه اسلامی نداریم،‌ ما دولت اسلامی هم نداریم، از آن مراحل چندگانه ای که ما مطرح کردیم، هنوز در دولت اسلامی اش مانده ایم؛ بعد از دولت اسلامی جامعه اسلامی است؛ ما این مراحل را در پیش رو داریم. ما توانستیم یک انقلاب اسلامی – یعنی یک حرکت انقلابی – به وجود بیاوریم؛ توانستیم بر اساس آن، یک نظام اسلامی به وجود بیاوریم؛ خیلی خب، تا اینجا توفیق حاصل شده که خب خیلی هم مهم است؛ لکن بعد از این، ایجاد یک دولت اسلامی است؛ یعنی {ایجاد} تشکیلات مدیریتی اسلامی برای کشور؛ ما در این قضیه هنوز خیلی فاصله داریم تا به مقصد برسیم. البته معنایش این نیست که کسی احساس ناامیدی کند؛ ابداً، داریم پیش می رویم؛ با همه مخالفت ها، با همه کارشکنی ها، با همه دهن کجی هایی که می شود، حرکت می کنیم و پیش می رویم، دلایل زیادی وجود دارد، لکن هنوز کار داریم، کار دارد، هنوز خیلی فاصله داریم تا اینکه یک دولت اسلامی به وجود بیاوریم. بعد که دولت اسلامی به وجود آمد، آن وقت تازه نوبت ایجاد جامعه اسلامی است. خب، بنابراین باید مبارزه کرد.»

مقام معظم رهبری در این دیدار تداوم مبارزه را،‌ شرط رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی معرفی کرده و می فرمایند: «اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا به پیروزی برسد، امروز هم مبارزه لازم است تا بتوانیم این هنجارهای انقلاب را تثبیت کنیم، باید به نتیجه برسانیم تا جامعه بشود جامعه ی اسلامی …»

سوال این است که این مبارزه، در چه حوزه هایی باید انجام گیرد. به طور کلی می توان گفت، موانع سر راه حرکت انقلاب برای تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی، حوزه های مبارزه را تعیین می کند. با مبارزه باید تمامی موانع فکری، ذهنی و عینی را از سر راه برداشت. با مبارزه باید توطئه ها و نقشه های دشمن بدخواه ملت، اسلام و انقلاب را خنثی کرد. با مبارزه باید دست نفوذی ها در عرصه های گوناگون را قطع کرد. با چنین مقدمه ای ، می توان مصادیق ده گانه از عرصه های مبارزه اولویت دار را به شرح زیر فهرست کرد:

  1. باید با هوی و هوس ها و رویکردهای دنیاگرایانه، منفعت طلبانه و قدرت گرایانه به عنوان اصلی ترین موانع سر راه تشکیل دولت اسلامی به ویژه از سوی مسئولین مبارزه شود.
  2. باید با تفکر، روحیه و منش اشرافی گری حکومتی و دولتی به ویژه از سوی مسئولین مبارزه جدی و مستمر صورت گیرد.
  3. باید با فساد در هر شکل و نوع آن به صورت جدی و مستمر مبارزه شود.
  4. باید با رانت خواری، خاصه خواری، حیف و میل بیت المال در تمامی دستگاه ها و مجموعه های وابسته به دستگاه های دولتی و حکومتی به صورت جدی مبارزه شود.
  5. باید با فقر، تبعیض و بی عدالتی مبارزه شود و از طریق مبارزه، تمامی موانع بر سر راه عدالت محوری و عدالت گستری کنار زده شود.
  6. باید با تمامی عوامل بی اعتنایی به بیت المال و حقوق مردم در تمامی حوزه ها به صورت جدی مبارزه شود.
  7. باید با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن به صورت جدی، مستمر و هوشمندانه مبارزه کرد.
  8. باید با پروژه نفوذ غرب در جامعه ایران، در هر حوزه و سطحی مقابله و مبارزه کرد.
  9. برای ریشه کنی فقر و بیکاری که منشا بسیاری از مشکلات اجتماعی شده، باید با تمامی موانع و عوامل سر راه تولید داخلی و ایجاد اشتغال، از جمله قاچاق کالا به داخل، واردات بی رویه کالاهای خارجی به کشور، سوداگری بانکها و … مبارزه کرد.
  10. باید با تمامی موانع و عوامل سر راه غلبه گفتمان انقلاب اسلامی در کشور مبارزه کرد.

آری با این نوع مبارزات به صورت جدی و مستمر و خالصانه و با غلبه دادن گفتمان انقلابی و عمل انقلابی،‌ می توان به دولت اسلامی و جامعه ی اسلامی دست یافت.

دکتر یدالله جوانی