گروه : آخرین اخبار » احزاب و تشکلها » اخبار خطی » سیاسی
ساعت : ۲۲:۱۰
شناسه : 233570
تاریخ : ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
ادعای موگرینی درباره پایبندی تمامی اعضای ۵+۱ به تعهدات خود در برجام با واقعیت‌ها تطبیق ندارد

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت:اینکه موگرینی ادعا کرده همه تعهدات طرفین در برجام انجام شده، با واقعیت‌ها تطبیق ندارد

بهشتی‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه تمامی طرفهای متعهد در برجام، طبق تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تعهدات خود در برجام پایبند بوده‌اند، اظهار داشت: موگرینی اغراق کرده و بخشی از تعهدات هنوز اجرایی نشده است.

کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: بخشی از تعهداتی که در برجام آمده مربوط به آمریکا، یک بخش مربوط به اتحادیه اروپا و بخشی دیگرمربوط به سازمان ملل و یک بخش هم مربوط به ایران می‌شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این تعهدات همزمان با انعقاد قرارداد ایران و ۵+۱ اجرایی شد و بخشی از آنها هم ساری و جاریسیت و اقداماتی است که همچنان ادامه خواهد داشت.

بهشتی‌پور با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید تحریم‌هایش را لغو می‌کرد که بخش عمده‌ای لغو شده اما بخشی از تحریم‌ها همچنان باقی است، ادامه داد: به گفته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بیش از ٩٠٠مورد از لغو تحریم‌ها اجرایی و ٢۵٠ مورد مانده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا هم وعده داده بود اجرای تحریم‌ها را متوقف می‌کند و زیر بار لغو آنها نرفت و مدعی شد همچنان که ایرانغنی‌سازی خود را ادامه می‌دهد، ما هم هر سه ماه یک بار با دستور رییس جمهور این توقف تحریم‌ها را تمدید می‌کنیم.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: اینکه موگرینی ادعا کرده همه تعهدات طرفین در برجام انجام شده، با واقعیت‌ها تطبیق ندارد. یک بخش عمده از تعهدات اتحادیه اروپا اجرایی شده، یک بخشی هم از تعهدات آمریکایی‌ها در مورد لغو تحریم‌ها اجرایی شده اما همه آنها اجرایی نشده و هنوز بانکها و بیمه‌ها نگران سرمایه‌گذاری گسترده در ایران  و بیمه کشتی‌های ما ایران هستند چرا که فکر می‌کنند ممکن است هر لحظه تحریم‌ها برگردد.