گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » گفتگو
ساعت : ۱۴:۲۹
شناسه : 233645
تاریخ : ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
مسلم‌بن‌عقیل، جوانمردی که هدف را قربانی وسیله نکرد مسلم‌بن‌عقیل، جوانمردی که هدف را قربانی وسیله نکرد

یک کارشناس مذهبی گفت: مسلم‌بن‌عقیل، در ماجرای ترور ابن‌زیاد، از وسیله نامقدس در راه هدف مقدس استفاده نکرد.

یک کارشناس مذهبی گفت: مسلم‌بن‌عقیل، در ماجرای ترور ابن‌زیاد، از وسیله نامقدس در راه هدف مقدس استفاده نکرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عجم در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، پیرامون شخصیت برجسته مسلم‌بن‌عقیل اظهار کرد: اگرچه ترور عبیدالله‌بن‌زیاد توسط مسلم می‌توانست در آن زمان موثر باشد، اما این‌گونه نیست که هدف بتواند وسیله را توجیه کند و بنابراین مسلم ترور را ناجوانمردانه دانست.
وی افزود: ایشان از چهره‌های برجسته شهدای پیشگام کربلا و پسرعموی امام حسین(ع) بود و شیعیان عراق پس از فوت معاویه تصمیم گرفتند که حکومت یزید را قبول نکرده و تحت حکومت امام حسین(ع) باشند؛ بنابراین رفت‌وآمدهایی بین کوفه و مدینه صورت گرفت و حکومت اموی که فعلا یزید در راس آن بود ‌از این ارتباطات باخبر شد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: طی این رفت‌وآمدها، مردم از امام خواستند که به عراق بیاید و ایشان نیز به این‌ خاطر که بهتر در جریان شرایط عراق قرار گیرد و از آن‌جا که مسلم مورد اعتماد ایشان بود، وی را برای بررسی اوضاع و شرایط سیاسی فرستاد‌ تا جریان‌های سیاسی منطقه را گزارش دهد.
عجم با بیان این‌که اعتماد امام حسین(ع) به مسلم، نشان‌دهنده شخصیت برجسته او بود، اضافه کرد: زمانی که ایشان به کوفه آمد، دستگاه اموی نیز بیکار ننشست و طی مشورتی که با سران نظام داشت به این نتیجه رسید که عبیدالله‌بن‌زیاد، کسی است که می‌تواند عراق را از چنگ امام درآورد؛ بنابراین باتوجه به این که استاندار قبلی فردی قوی نبود، مردم نیز او را بیرون کرده و از طرفی خود او هم نتوانست جریان مسلم را سرکوب کند، سران نظام اموی تصمیم گرفتند فردی را بفرستند که بتواند با ارعاب و سرکوب، عراق را به نفع نظام اموی نجات دهد که درنتیجه، عبیدالله‌بن‌زیاد با ترفندی وارد کوفه شد و تقریبا زمام امور را در دست گرفت و با تمام توان برای سرکوبی نهضت در عراق تلاش کرد‌.
این کارشناس مذهبی افزود: ازجمله شخصیت‌های موثر عراق در جریان‌های سیاسی آن روز، هانی‌بن‌عروه بود و زمانی که ابن‌زیاد با همه سران دیدار کرده بود، از دیگران شنید که هانی‌بن‌عروه در بستر بیماری است و بنابراین تصمیم گرفت خود به دیدار وی برود‌‌.
وی بیان کرد: این تصمیم از پیش گرفته شده بود که در زمان ورود ابن‌زیاد به خانه هانی‌بن‌عروه، او توسط مسلم ترور شود؛ اما با این که چنین کاری به نفع نهضت بود و با مرگ ابن‌زیاد جریان کربلا به‌کلی تغییر می‌یافت، مسلم از ترور سر باز زد و این کار را ناجوانمردانه دانست.
عجم خاطرنشان کرد: مسلم‌بن‌عقیل مسئله مهمی را با تمسک به فرموده پیامبر(ص) یعنی «الاسلام قیدالفتک» مطرح کرد و آن این است که اسلام ترور را نمی‌پذیرد و علی‌رغم این که می‌توانست در آن‌ زمان موثر باشد، نمی‌توان گفت که هدف وسیله را توجیه می‌کند، زیرا هدف مقدس است؛ بنابراین نمی‌توان از وسیله‌ای نامقدس در راه رسیدن به یک هدف مقدس بهره برد و این خود دارای نقض است.
وی ضمن تاکید بر این‌که ترور وسیله‌ای نامقدس برای چنین هدف مقدسی است، افزود: این درسی بزرگ است و متاسفانه امروز ترورهایی با نام اسلام، به‌خلاف صورت می‌گیرد و اکنون می‌فهمیم که ترور، چگونه می‌تواند چهره یک مکتب، خصوصا مکتب الهی را  مخدوش ‌سازد.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز به‌وسیله مسئله تروریسم، بزرگ‌ترین ضربه را به اسلام وارد آورده‌اند و آن را متهم به حمایت و به‌رسمیت شناختن تروریسم می‌کنند؛ به‌علاوه می‌بینیم چنین اعمالی که توسط گروه‌ها و با نام اسلام صورت می‌گیرد، آثار سوئی در دنیا برای اسلام ایجاد می‌کند.
عجم با اشاره به این‌که بسیاری از دستورات اسلام امروزه دچار کج‌فهمی است، تصریح کرد: نهضت امام حسین(ع) نیز دچار چنین بدفهمی و کج فهمی شده‌است و بسیاری از آنچه اکنون به‌نام ایشان انجام می‌شود با روال و هدف امام تناسبی ندارد؛ به‌علاوه مسئله ترور نیز ازجمله مسائلی است که متاسفانه بخاطر کج‌فهمی‌ها، چهره زشت، خشن و بی‌رحمی از اسلام به نمایش گذاشته است.
وی خاطرنشان کرد: عاشورا تاریخ زندگی است که با ملت ما عجین شده و برای برداشت صحیح از این نهضت نیاز به تحول بزرگی داریم تا عالمان روشنفکر دین در برابر پدیده تحریف ایستاده و درس عاشورا را آنچنان که هست، برای مردم تشریح کنند.
این کارشناس مذهبی افزود: مردم به امام حسین(ع) عشق می‌ورزند و نباید از این عشق در جهت ایجاد یک نوع دکان‌داری ضداخلاقی سوء استفاده کرد؛ بلکه در ایامی مانند محرم ما سخت نیازمند درس‌های عاشورا و فهم درست راه و اهداف آن مانند مبحث ترور که به آن اشاره شد، هستیم.