گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » یادداشت
ساعت : ۱۷:۲۹
شناسه : 236795
تاریخ : ۱۸ آبان ۱۳۹۶
کیهان تقاص چه چیزی را پس می‌دهد؟ کیهان تقاص چه چیزی را پس می‌دهد؟

تیتر کیهان به‌خصوص با روتیتر توضیحی آن نه خلاف قواعد حرفه‌ای است و از آنجا که مربوط به پدیده‌ای خارجی و دعوای میان کشورهای دیگر است، نه خدشه‌ای به مصالح ملی وارد می‌کند؛ پس کیهان تقاص چه چیزی را پس می‌دهد؟

 

افق نیوز/ «چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود [ظریف] تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت‌زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد».

این بخشی از اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دولت اوباما است که درباره کشتی امدادرسانی ایران سخن گفته است که در نیمه دوم اردیبهشت ۹۴ راهی یمن شد، اما همچنان که جان کری گفته است، آن کشتی که با تبلیغات مناسبی در حال تبدیل‌شدن به «کشتی نجات» واقعی بود، به‌صورت تحقیرآمیزی در بندر جیبوتی پهلو گرفت و فعالان مدنی و رسانه‌ای حاضر در آن کشتی به‌سختی دچار سرخوردگی شدند و ظاهراً هم اموال اهدایی برای مردم یمن هرگز به آن‌ها نرسید و بین قبایلی در آفریقا تقسیم شد.

دشمنی بعضی طرف‌ها در داخل کشور با حامیان محور مقاومت چندان عجیب نیست، آنچه عجیب است، حکم شدید و غلیظ دستگاه قضایی علیه روزنامه کیهان است که ظاهراً تحت‌فشارهای آشکار و پنهان صادرشده

اشتباه بودن وادادگی آن روز به «امید» تغییر سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید، حالا بیشتر از هر زمان دیگری آشکار است.

اینکه امروز روزنامه‌ای در داخل کشور به خاطر «تیتر خبری» مربوط به تهدید رزمندگان یمنی علیه ائتلاف سعودی ـ صهیونیستی و «اطلاع‌رسانی» از برنامه‌های آینده مقابله‌به‌مثل رزمندگان یمنی توقیف می‌شود، نشان‌دهنده آن است که هنوز آن دیدگاه اصلاح‌نشده است.

دیدگاهی که «امضای کری تضمین است» را خلاف منافع و مصالح ملی نمی‌دانست، همان دیدگاهی است که تیتر خبری کیهان یعنی، «یک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» آن‌هم با روتیتر توضیحی «گزارش کیهان از عملیاتی شدن تهدیدهای یمن» را «خلاف مصالح ملی ایران» شناخته و کار به توقیف روزنامه کشیده می‌شود!

روزنامه کیهان همان‌طور که در متن مطلب مربوط به تیتر اول ۱۵ آبان اشاره‌ شده است، به نقل از سخنگوی انصارالله یمن مبنی بر اینکه «پایتخت‌های دشمنان در تیررس موشک‌های بالستیک ما قرار دارند»، درباره رخدادی خارجی و جنگ میان دو کشور عربستان و یمن اطلاع‌رسانی کرده است؛ کجای این مطلب به مصالح ملی ایران مربوط است؟ مگر اینکه کسی بخواهد با «بی‌تدبیری» و متهم ساختن رسانه‌ای داخلی، ادعای سعودی ـ آمریکایی را درباره منشأ ایرانی موشک یمنی‌ها تقویت کند!

دیدگاهی که «امضای کری تضمین است» را خلاف منافع و مصالح ملی نمی‌دانست، همان دیدگاهی است که تیتر خبری کیهان آن‌هم با روتیتر توضیحی «گزارش کیهان از عملیاتی شدن تهدیدهای یمن» را «خلاف مصالح ملی ایران» شناخته

در «بی‌تدبیری» غرب‌باوران همین بس که شاهکار شکایت از روزنامه حامی جبهه مقاومت در روزهایی صورت می‌گیرد که وزیر خارجه بی‌خرد سعودی به خاطر پاسخ رزمندگان سلحشور یمنی به جنایت‌های بی‌حساب آن‌ها، آشکارا جمهوری اسلامی ایران را تهدید نظامی می‌کند.

دشمنی بعضی طرف‌ها در داخل کشور با حامیان محور مقاومت چندان عجیب نیست، آنچه عجیب است، حکم شدید و غلیظ دستگاه قضایی علیه روزنامه کیهان است که ظاهراً تحت‌فشارهای آشکار و پنهان صادرشده، آن‌هم در آستانه اربعین حسینی و عصر روز تعطیلی که فرصتی برای رایزنی و پیگیری و دفاع وجود ندارد و فرصتی برای جشن «کیهان کشون» کسانی فراهم‌شده است که در ماجرای فتنه بساط «کیهان‌سوزی» راه انداختند.

همان‌طور که گذشت، از حیث حرفه روزنامه‌نگاری، تیتر کیهان به‌خصوص با روتیتر توضیحی آن نه خلاف قواعد حرفه‌ای است و از آنجا که مربوط به پدیده‌ای خارجی و دعوای میان کشورهای دیگر است، نه خدشه‌ای به مصالح ملی وارد می‌کند؛ با این حساب باید گفت که روزنامه کیهان احتمالاً دارد تقاص چیز دیگری را پس می‌دهد؛ تقاص نقد دیدگاهی که اگر از دستشان برمی‌آمد، در فروختن شیعیان مظلوم یمن به دوستان سعودی خود کوتاهی نمی‌کردند و چه‌بسا تقاص پیش‌بینی‌های دقیق درباره بدعهدی‌های آمریکا در برجام بدفرجام و نقد سیاست‌های دولتی که رئیسش از بستن دهان منتقدان به خدا پناه برده بود.

چنین نیست؟

*کارشناس سیاسی