گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » گفتگو
ساعت : ۲۱:۳۳
شناسه : 238885
تاریخ : ۱۶ آذر ۱۳۹۶
تحولات جدیدی در منطقه خاورمیانه در راه است تحولات جدیدی در منطقه خاورمیانه در راه است

آمریکا از بین شبه‌جزیره کره و غرب آسیا، دومی را انتخاب کرد

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه باید منتظر سرعت گرفتن تحولات در منطقه خاورمیانه باشیم، افزود: آمریکایی‌ها در انتخاب ایفای نقش فعال در بین شبه‌جزیره کره و غرب آسیا به این نتیجه رسیدند که اولویت آنها غرب آسیا باشد.
تحولات جدیدی در منطقه خاورمیانه در راه است
به گزارش افق نیوز/ ابوالفضل ظهره‌وند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک، اظهار داشت: ترامپ ایده انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس را از ابتدای روی کار آمدن خود زمزمه می‌کرد و مجموعه سیاست‌هایی را که دنبال کرده نشان‌دهنده همراهی و همسویی آشکار با صهیونیسم جهانی است.

وی بیان کرد: شواهد بیانگر این است منشأ این تصمیم بجای واشنگتن، در تل‌آویو بوده است و برخی از نماینده‌های کنگره هم از این سیاست حمایت می‌کنند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه نیز با روابط پنهان و در حال آشکار شدن خود باید از این روند خوشحال باشند.

ظهره‌وند ادامه داد: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نشان می‌دهند که اساساً به مسئله مذاکره اعتقادی ندارند و هرگونه زمینه برای مذاکره و رسیدن به صلح در این زمینه را منتفی می‌دانند و به عبارتی نشان می‌دهد اساس مذاکرات گذشته نیز قرار نبوده به جایی رسیده و ترفندی فریبکارانه بوده است.

وی با بیان اینکه مذاکراتی که به صورت نامتوازن از موضع ضعف و مذاکره برای مذاکره باشد نتیجه‌اش چیزی جز این نخواهد بود، افزود: این امر درس بزرگی است برای کسانی که صرفاً حل و فصل مسائل را در مذاکره با شیطان بزرگ و صهیونیسم می‌بینند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: منطق تراوش‌شده از روابط بین‌الملل فعلی آمریکا و صهیونیست‌ها منطق قدرت است.

ظهره‌وند با بیان اینکه با این اقدام ترامپ باید منتظر سرعت گرفتن تحولات در منطقه بود، افزود: آمریکایی‌ها در انتخاب ایفای نقش فعال در بین شبه‌جزیره کره و غرب آسیا به این نتیجه رسیدند که اولویت آنها غرب آسیا باشد.

به گفته وی نوع برخورد شبه‌جزیره کره در مقابل ترامپ سیاستی قابل فهم و درک برای آمریکایی‌ها بود و آمریکایی‌ها فهمیدند که نمی‌توانند در این منطقه دخالت کنند.

دیپلمات سابق ایران گفت: در حال حاضر آمریکایی‌های نفهم و قدرت‌مدار مسئله ایجاد مشکل در غرب آسیا را دنبال می‌کنند و متأسفانه افرادی وجود دارند که با ساز مخالف پیگیر مذاکره و داد و ستد برای انجام مذاکره برد برد هستند.

ظهره‌وند اظهار داشت: کشورهای منطقه نمی‌توانند با لفاظی، تخیل‌پردازی و توهم در مقابل دشمن ایستادگی کنند بلکه این اقدام به عکس‌العملی بسیار منطقی و متکی به ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای کشورهای حاضر در منطقه غرب آسیا از جمله ایران نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه ماهیت قدس غیرقابل تغییر است، ادامه داد: به دلیل نگاه آخرالزمانی که در باور مسلمانان وجود دارد مسئله قدس و تحقق وعده‌های الهی خدشه‌ناپذیر است، اما اینکه با این اتفاق مسئله آزادسازی قدس به تأخیر بیفتد یا تسریع شود به نوع بازیگری کشورهای منطقه بستگی دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: با انتقال سفارت‌خانه آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس تحولات سرعت خواهد گرفت و در سرعت بالا کسانی پیروز خواهند بود که از توانایی مناسب، انسجام و نگاه راهبردی دقیقی برخوردار باشند و آمریکایی‌ها تصور می‌کنند از این ویژگی برخوردار بوده و می‌توانند به اهداف نامشروع خود در منطقه دست پیدا کنند.

ظهره‌وند تصریح کرد: سرعت بالا چالش و بهم‌ریختگی را ایجاد می‌کند و در این شرایط کسی که قدرت مدیریت بالایی دارد پیروز خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در جنگ‌های داعش ناکام ماندند، ادامه داد: دشمنان می‌خواهند منطقه را با بحران مجدد روبرو کنند و آمریکا معتقد است با رویکردهای تقلیدگرایانه می‌تواند کشورهای منطقه را از صحنه بیرون کند و دشمن به این امر بسیار امیدوار است.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: باید دورنمایی از هرگونه سناریوی مقطعی و قطعی برای کسانی که می‌خواهند در این صحنه حاضر شوند ترسیم شود.

ظهره‌وند اضافه کرد: با توجیه و راهبرد مشترک می‌توان این سیاست را خنثی کرده و توپ را به زمین خودشان انداخت و امیدواریم ریشه صهیونیست از منطقه کنده شود.