گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » دانشگاه
ساعت : ۱۱:۵۵
شناسه : 241496
تاریخ : ۱۹ دی ۱۳۹۶
تغییر ساختارهای دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی

معمار کبیر انقلاب به درستی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را ترسیم کرده است و رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی در این حوزه رهنمودهای راهگشا ارائه کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز از لحاظ شاخص‌ها و رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، از لحاظ محتوایی و از لحاظ نرم‌افزاری هیچ کمبودی ندارد.

کلانتری

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین سند راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای اسناد بالا دستی خبر داد.

به گزارش افق نیوز/ دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای اولین نشست راهبردی دانشگاه که با حضور جمعی از صاحب‌نظران فرهنگی کشور برگزار شد اظهار کرد: حدود شش ماه از تحولات دانشگاه آزاد اسلامی سپری شده و اکنون وقت آن است که به تدریج گام‌های اساسی برداشته شود و مدیریت جدید توقعات فرو خورده‌ای که از گذشته باقی مانده را برآورده کند و به آن‌ها پاسخ منطقی دهد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تمام ساختارهای آموزش عالی مانند شوراهای فرهنگی، شورای دانشگاه، هیات رئیسه، هیات نظارت بر تشکل و… را دارد و از این جهت کمبودی نیست. تمام این بخش‌ها در دوره جدید فعالیت خود را انجام می‌دهند.

دکتر کلانتری درباره شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: این شورا به این منظور تشکیل شده است که از ظرفیت افرادی که در آموزش عالی کشور فعالیت کرده و دارای تجربه، ایده و دغدغه هستند، استفاده شود و با کمک آنها امور فرهنگی را راهبری کنیم تا شاهد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم.

وی ادامه داد: شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مرکب از ۳۰ نفر از صاحب‌نظران مراکز، دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره هدف این شورا بیان کرد: راهبری کلان فرهنگی با نگاه فراتر از مجموعه‌ای که اکنون دست‌اندر کار امور اجرایی دانشگاه هستند، از اهداف تشکیل شورای راهبری فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.

ابلاغ ساختار جدید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از دی ماه

وی با اشاره به تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تحول در دانشگاه با تغییر مدیریت آغاز شد و تا امروز که حدود ۶ ماه می‌گذرد، ساختارهای کلان دانشگاه دستخوش تحولاتی شده است و بر این اساس، چند معاونت کم و چند معاونت نیز ادغام شده‌اند. این ساختار جدید از دی ماه ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با اشاره به اینکه از نظر محتوا نیز در واحدها تغییر ساختارها در حال انجام است، گفت: در همین راستا برخی واحدهای دانشگاهی ادغام می‌شوند و تا پایان امسال تمام ساختارهای دانشگاه آزاد اسلامی متحول می‌شوند و این تحول را مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی براساس تفکر و برنامه‌ریزی طراحی و اجرا می‌کند.

تغییر ساختارهای دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در کنار تغییر ساختارها، محتوا نیز در حال تحول است و آنچه که از دانشگاه تراز انقلاب اسلامی انتظار می‌رود در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است.

وی گفت: معمار کبیر انقلاب به درستی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را ترسیم کرده است و رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی در این حوزه رهنمودهای راهگشا ارائه کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز از لحاظ شاخص‌ها و رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، از لحاظ محتوایی و از لحاظ نرم‌افزاری هیچ کمبودی ندارد.

به گفته دکتر کلانتری پس از انقلاب یکی از کارهای بزرگ امام خمینی تحول دانشگاه بود و خودشان نیز این موضوع را مدیریت می‌کردند و در مرکز این ایده قرار داشتند.

وی افزود: بعد از رحلت امام نیز رهبر معظم انقلاب هم در ابعاد مختلف بر روی دانشگاه کار کرده‌‍‌اند و در این زمینه چند جلد کتاب در حوزه دانشگاه اسلامی، رسالت دانشگاه اسلامی که تولید علم است و در حوزه تکنولوژی و فناوری از بیانات ایشان منتشر شده است، با این وجود اگر کوتاهی کنیم مقصر خودمان هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ابعاد دانشگاه تراز انقلاب اسلامی به لحاظ تئوریک و چارچوب معرفتی مشخص است و قطعاً همه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از رئیس هیات موسس و هیات امنا، رئیس دانشگاه، اعضای هیات موسس و هیات امنا که به ترکیب جدید اضافه شده‌اند ، همین هدف را دنبال می‌کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه هیچ فردی از ترکیب جدید دانشگاه آزاد اسلامی در پی پست و مقام نبوده، گفت: شاید این از معجزات انقلاب اسلامی باشد که در اواخر دهه چهارم انقلاب چنین جمعی در دانشگاه آزاد که میوه انقلاب اسلامی است، جمع شده‌اند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ سخت‌افزاری هیچ کمبودی ندارد و این امکاناتی که دانشگاه در اختیار دارد، دیگر دانشگاه‌ها ندارند. ۳۰ هزار عضو هیات علمی، یک و نیم میلیون دانشجو در حال تحصیل که گاهی تعداد آن‌ها به دو میلیون نفر هم می‌رسد از ویژگی‌های این دانشگاه است.

دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین موسسه خصوصی کشور

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این دانشگاه بزرگترین موسسه خصوصی کشور و یک موسسه کم نظیر در جهان است گفت: امروز این مجموعه عظیم و جمعی که همه خود را فدائیان انقلاب می‌دانند، در اختیار انقلاب و نظام اسلامی هستند.

کلانتری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید تحول را در چهار عرصه آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پیش ببرد، ادامه داد: در حال حاضر سیر تحول در واحدهای مختلف این دانشگاه در حال انجام است.

تاسیس نهاد رهبری در ۱۰۰ واحد دانشگاهی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در گذشته نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با محدویت فعالیت داشته است، گفت: تاکنون ۳۰ دفتر نهاد در مراکز استان‌ها با محدودیت‌های فراوان فعالیت می‌کردند که تاسیس نهاد رهبری در ۱۰۰ واحد دانشگاهی در دستورکار است و این یک قدرت و ابزار جدید فرهنگی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، کلانتری در پایان عنوان کرد: نمی‌توان دانشگاه را بدون سند راهبردی اداره کرد، به همین دلیل سندی در حال تدوین است که با سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و دیگر اسناد بالا دستی مرتبط باشد. بهمن ماه از این سند رونمایی می‌شود و محور فعالیت‌های دانشگاه قرار می‌گیرد.