گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۲۲:۰۳
شناسه : 241866
تاریخ : ۲۳ دی ۱۳۹۶
نتانیاهو: آنها که بقای برجام را می‌خواهند، باید اصلاحش کنند نتانیاهو: آنها که بقای برجام را می‌خواهند، باید اصلاحش کنند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید «آنهایی که می‌خواهند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند، باید آن را اصلاح کنند.»
 

به گزارش افق نیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در خصوص اعلام شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گفته خبرنگار شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شد: «آنهایی که می‌خواهند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند، باید آن را اصلاح کنند.»

شب گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با امضای معافیت‌های تحریمی برای ایران تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد اما شرایط چهارگانه‌ای را برای ادامه حضور واشنگتن در توافق هسته‌ای ذکر کرد.

وی گفت: «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مؤلفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد. دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت برای اولین بار در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بیانیه ترامپ اعلام کرد: ایران هیچ اقدامی فراتر از تعهداتش نکرده و هیچ تغییری در توافق هسته‌ای را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.