۳ دلیل مرگ زودهنگام مردان ایرانی را بشناسید

به گزارش افق نیوز/ در دهه اخیر در چین، اتریش، آمریکا و کانادا و در کشور ما نیز از سال ۸۵ مناسبت ملی «سلامت مردان» برگزار می‌شود، این مناسبت درتقویم ما ایرانی‌ها هفته اول اسفند ماه را به خود اختصاص داده است لذا به این بهانه با رئیس اداره جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در جهت ارتقای سلامت مردان به گفت و گو پرداخته ایم.

سید حامد برکاتی رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت مردان به جام جم آنلاین گفت: مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و نیروی مولد جامعه نقش مسئول در خانواده و جامعه را به عهده دارند و ضامن امنیت خانواده و جامعه هستند. این گروه با مواجهات و مخاطرات بیولوژیک، فیزیولوژیک و محیط ویژه‌ای روبرو هستند که سلامت آنان را تهدید می‌کند. برخی رفتار‌های پرخطر مانند سبک زندگی نامطلوب، رفتار‌های پرخطر ترافیکی و رفتار‌های پرخطر جنسی و درنتیجه برخی بیماری‌ها مانند سکته قلبی، ایدز، اعتیاد، حوادث تراقیکی، حوادث شغلی، سرطان‌های خاص، خشونت و قتل با شیوع و اهمیت بیشتری در مردان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: در مقایسه با زنان باید گفت که حوادث ترافیکی ۳ تا ۵ برابر زنان، اعتیاد حدود ۱۰ برابر زنان، سقوط حدود ۳ برابر زنان در مردان اتفاق می‌افتد و همچنین قتل و خشونت، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و بیماری قلبی و ریوی، خودکشی، آسم، سوختگی، اسکیزوفرنی و ایدز در مردان بیشتر است.

به گفته برکاتی، طبق آخرین اطلاعات بیش از ۸۰ درصد موارد اچ آی وی مثبت ایران را مردان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در رابطه با اولویت‌های سلامت مردان ایرانی گفت: امید به زندگی در مردان ۲ سال کم‌تر زنان است. نظام ثبت مرگ وزارت بهداشت علل عمده فوت مردان ایرانی را بیمار‌های قلبی عروقی، حوادث ترافیکی وسرطان‌ها گزارش کرده است.

وی رعایت شیوه زندگی سالم را اولویت اصلی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر مردان ایرانی است که می‌توان از طریق آن دیابت، چاقی، چاقی شکمی، سرطان‌ها و. را نیز کنترل کرد.

برکاتی خاطرنشان کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه برای کاهش علل مرگ و میر ناشی از “حوادث ترافیکی و سوانح شغلی” در کشور انجام نشود، مرگ و میر زودهنگام مردان کاهش نخواهد یافت.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در رابطه با شیوه زندگی مردان ایرانی به جام جم آنلاین گفت: متاسفانه فقط ۳ درصد مردان ایرانی، هیچ عامل خطری در شیوه زندگی خود برای ابتلا به بیماری‌های کشنده و مزمن غیر واگیر از قبیل: سکته قلبی و مغزی و سرطان‌ها ندارند. در حالی که حدود نیمی از مردان (۴۵ درصد) مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند. چاقی شکمی در مردان بالاتر از زنان است که یک عامل خطر مهم بیماری قلبی عروقی است.

وی ادامه داد: حدود ۸۹ درصد مردان الگوی تغذیه مناسبی ندارند و کمتر از ۵ واحد میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند، ۳۱ درصد مردان فعالیت بدنی نامناسب دارند، بیش از ۲۰ درصد مردان به طور روزانه سیگار می‌کشند، بیش از ۱۸ درصد آنان فشارخون بالا، ۱۳ درصد قند خون بالا و بیش از ۲۵ درصد مردان ایرانی کلسترول خون بالا دارند.

برکاتی میزان بروز سرطان در ایران در مردان ۱۳۴ در صد هزار و در زنان ۱۲۸ در صدهزار اعلام کرد و گفت: براساس امار ثبت سرطان ۵ سرطان اول مردان در ایران عبارتند از: سرطان معده، پوست، پروستات، کولورکتال، مثانه.

این مسئول وزارت بهداشت متذکر شد: با توجه به اینکه بیماری قلبی عروقی بویژه سکته‌های قلبی اولین عامل مرگ و میر مردان محسوب می‌شود، در این دوره سبک زندگی سالم در دستور کار پویش ملی سلامت مردان قرار گرفته است تا در هفته سلامت مردان با توجه بیشتر به این موضوع بر مسائل فرهنگی و نگرشی در این زمینه تمرکز بیشتری صورت گرفته و سبک زندگی سالم از جمله فعالیت بدنی منظم و مستمر درمحل کار و تحصیل و زندگی ترویج گردد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به مردان ایرانی توصیه کرد: مردان باید باور‌های غلط خود را در خصوص سلامت و اسیب ناپذیر بودن شان در برابر بیماری‌ها را اصلاح کنند. همچنین اتخاذ سبک زندگی سالم از جمله تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی و عدم استعمال دخانیات و الکل برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی، سرطان‌ها و سایر بیماری‌های مزمن غیرواگیر را جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: از رفتار‌های پرخطر و غیر ایمن برای پیشگیری از حوادث ترافیکی و حوادث شغلی اجتناب کنند. علاوه بر آن، به روابط زناشویی سالم در چارچوب خانواده پای بند باشند و از رفتار‌های پرخطر و غیر ایمن جنسی برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های آمیزشی پرهیز کنند.