گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » گفتگو
ساعت : ۱۹:۰۹
شناسه : 248236
تاریخ : ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
علاقه همزمان اروپا به حفظ برجام و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران علاقه همزمان اروپا به حفظ برجام و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپاییان علاقه مند به حفظ برجام و همچنین تحریم بیشتر کشورمان در حوزه‌های دیگر هستند.

اروپاییان علاقه‌مند به حفظ برجام و تحریم بیشتر تهرانفواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشنهاد سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس برای اعمال تحریم بیشتر علیه ایران برای نگه داشتن آمریکا در برجام، اظهار کرد: اروپاییان و آمریکا در حوزه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اشتراک نظر دارند و همواره نظر خوبی به ایران قدرتمند نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی علاقه مند به حفظ برجام هستند و آن را توافق خوبی برای خود می‌دانند و در آمریکا هم یک گروه که اکثریتی از نخبگان سیاسی این کشور هستند، برجام را توافق خیلی خوبی می‌دانند و معتقدند نباید با برجام خیلی بازی کرد، چرا که ممکن است به خطر بیفتد که تیلرسون از جمله این افراد به شمار می‌رود.

ایزدی با بیان اینکه گروه دوم اقلیتی هستند که شاید ترامپ به این گروه متصل شده است، بیان کرد: مایک پمپئو رئیس سیا که قرار است وزیر خارجه آمریکا شود در این گروه قرار دارد و این اقلیت معتقدند که می‌شود از برجام عبور کرد و توافق بهتری به دست آورد و مدعی هستند امتیاز گرفتن از ایران میسر است.

وی ادامه داد: برنامه گروه دوم این است که می‌گویند شاید از برجام خارج شویم و مدتی فشار را علیه ایران افزایش دهیم بعد دوباره پای میز مذاکره می‌نشینیم و در حوزه‌های موشکی، قدرت منطقه‌ای و هسته‌ای امتیازات بیشتری از تهران می‌گیریم.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: علت اینکه اروپاییان بیانیه دادند که می‌خواهند در حوزه موشکی و منطقه‌ای تحریم‌های جدیدی علیه ایران بیاورند این است که با تحلیل گروه دوم آمریکا مخالف هستند و معتقدند که اگر برجام از دست برود ممکن است بهتر از آن نتوانند چیزی به دست آورند به همین دلیل می‌خواهند آمریکا را در برجام نگه دارند آن هم با دادن امتیازات به آمریکا که آن امتیازات تحریم بیشتر ایران است.

وی ادامه داد: اروپاییان علاقه مند به حفظ برجام و همچنین تحریم بیشتر کشورمان در حوزه‌های دیگر هستند.

ایزدی با اشاره به وظیفه دستگاه سیاست خارجی کشورمان در برخورد با اقدامات آمریکا علیه برجام، گفت: ما باید این مسئله را مطرح کنیم که اگر کاخ سفید از برجام خارج شود هرگز توافق بهتری وجود نخواهد داشت و همین برجام هم که توافق خوبی برای آنها به شمار می‌رود هم از بین خواهد رفت.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه عراقچی اعلام کرد که اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم خارج می‌شویم، تصریح کرد: این یعنی اگر آمریکا به برجام پشت پا بزند و خارج شود دیگر آن محدودیت‌های هسته‌ای روی ایران وجود نخواهد داشت و نظارت‌های گسترده آژانس از بین خواهد رفت و حتی دستاوردهای برجام نیز برای آنها به پایان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این موضوع در سطح معاون وزیر خارجه نباید بماند و باید مقامات بالاتر کشور از جمله رئیس جمهور صریحا اعلام کند که در صورت خروج آمریکا نه تنها ما خارج می‌شویم بلکه می‌توانیم چند قدم جلوتر برویم و حتی بحث خروج از NPT هم می‌تواند روی میز باشد و از گزینه‌های ما به شمار برود.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: این‌گونه نیست که اگر طرف مقابل از توافق هسته‌ای خارج شود ما به قبل از برجام برمی‌گردیم، چون اگر ما قبل از توافق برجام، غنی‌سازی ۲۰ درصدی داشتیم در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای می‌توانیم به غنی‌سازی ۴۰ درصدی، ۶۰ درصدی و یا حتی ۸۰ درصدی دست پیدا کنیم البته این موارد در گروی آن است که مسئولان ما توانایی‌های کشورمان در غنی سازی را به آنها گوشزد کنند تا آن گروه اقلیت در آمریکا که احساس می‌کنند می‌توانند توافقی بهتر از برجام به دست آورند، محاسبات خود را اصلاح کنند.