گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » گفتگو
ساعت : ۱۶:۳۷
شناسه : 249982
تاریخ : ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
اروپا به خواسته‌های ترامپ در قبال برجام تن نخواهد داد اروپا به خواسته‌های ترامپ در قبال برجام تن نخواهد داد

یک کارشناس ارشد مسائل امریکا تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا فکر می‌کند می‌تواند به توافق بهتری با ایران دست یابد و تصور می‌کند ایران به خواسته‌های او تن می‌دهد در حالی که باید هشدار داد هیچ ضمانتی برای این مسئله وجود ندارد.

یک کارشناس ارشد مسائل امریکا تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا فکر می‌کند می‌تواند به توافق بهتری با ایران دست یابد و تصور می‌کند ایران به خواسته‌های او تن می‌دهد در حالی که باید هشدار داد هیچ ضمانتی برای این مسئله وجود ندارد.

امیرعلی ابوالفتح با اشاره به تلاش سران کشورهای اروپایی برای متقاعد ساختن دونالد ترامپ برای عدم خروج امریکا از برجام گفت: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از روز دوشنبه به مدت سه روز به واشنگتن آمده است. اندکی بعد از او، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ایالات متحده سفر می‌کند و تا پیش از ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت)، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم به امریکا سفر می‌کند.

مقام‌های اروپایی در عالی‌ترین سطح درصدد تاثیرگذاری بر ترامپ هستند

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات گفت‌وگو در این سفرها درخصوص تداوم حضور امریکا در برجام است، اظهار داشت: این سه مقام، رهبران سه کشور مهم اروپا هستند که از مهمترین متحدان امریکا محسوب می‌شوند و در گروه ۱+۵ همراه با امریکا با ایران مذاکره کرده و در نهایت به توافق رسیدند و قویا خواستار حفظ برجام و تداوم اجرای توافق هسته‌ای هستند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: مقام‌های اروپایی در عالی‌ترین سطح با انجام گفت‌وگوهای فراوان درصدد تاثیرگذاری بر ترامپ بوده‌ و هستند. به طور مثال، مکرون در گفت‌وگویی که با فاکس نیوز داشته گفته است که طرح جایگزینی برای برجام وجود ندارد. آنگلا مرکل در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌های اسرائیلی داشته بیان کرده است که برجام نواقصی را دارد ولی بودنش بهتر از نبودنش است. همچنین یکی از مقام‌های عالی‌رتبه سازمان ملل در امور خلع سلاح خواستار باقی ماندن امریکا در توافق برجام شده است.

هشدار نیویورکی ظریف به امریکا درباره افزایش فعالیت‌های اتمی ایران

ابوالفتح با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک تصریح کرد: ظریف هم‌اینک در ایالات متحده حضور دارد و با انجام گفت‌وگوهای متعدد با رسانه‌های موثر امریکایی درصدد تاثیرگذاری بر مقام‌های امریکایی است. او در یکی از این مصاحبه‌ها اعلام کرده اگر امریکا از توافق هسته‌ای خارج شود ایران نیز به شرایط هسته‌ای پیش از برجام بازمی‌گردد و با سرعت بسیار بالایی فعالیت‌های اتمی‌اش را در پیش می‌گیرد.

وی افزود: این سخنان، پیام و هشدار قوی و جدی به امریکایی‌ها است که ایران در برابر نقض تعهدات و خروج احتمالی امریکا از برجام بی‌تفاوت نیست و به سرعت فعالیت‌های اتمی خود را در پی گرفته و محدودیت‌های پذیرفته شده از توافق هسته‌ای را تداوم می‌بخشد.

معلوم نیست که ترامپ تن به تمدید تعلیق تحریم‌ها بدهد یا خیر

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با یادآوری وضعیت کنونی کاخ سفید خاطرنشان کرد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت امریکا چند روز قبل در گفت‌وگویی گفته بود که اگر من در کاخ سفید بودم باید مدت‌ها قبل از برجام خارج می‌شدم. از سوی دیگر، مقام‌های امریکایی گفته‌اند که اگر ترامپ به خواسته خود در قبال برجام نرسد و اتحادیه اروپا به مذاکره مجدد با ایران و اصلاح برجام تن ندهد، بی‌تردید از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.

ابوالفتح اضافه کرد: با این حال، هیچ وضعیت مشخص نیست و معلوم نیست که ترامپ تن به تمدید تعلیق تحریم‌ها بدهد یا آنکه دستور خروج امریکا از برجام را صادر کند.

بعید است اروپا به خواسته‌های آمریکا در قبال برجام تن بدهد

توقعات برجامی ترامپ از اروپایی‌ها هنوز محقق نشده است

وی در پاسخ به این سوال که تهدیدهای امریکا تا چه اندازه می‌تواند موجب شود تا اروپا تن به خواسته ایالات متحده بدهد؟ ابراز داشت: تا به امروز جز لفاظی کردن و صدور بیانیه و ابراز نگرانی کردن، اقدام عملی از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی علیه ایران صورت نگرفته است. چند روز پیش نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برگزار می‌شد و همه فکر می‌کردند در این نشست علیه ایران موضع‌گیری و تهران تحریم شود ولی فدریکا موگرینی، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رسانه‌ها گفت که تحریم‌ها به اندازه کافی ایران وجود دارد و تغییری در عمل ایجاد ایجاد نکرده و قرار نیست تحریم جدیدی علیه ایران اعمال شود.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بعید است اتحادیه اروپا طی روزهای آتی به خواسته‌های ایالات متحده در قبال برجام تن بدهد، عنوان کرد: البته رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که مذاکرات اروپا و امریکا درخصوص ایران به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند که جزییات آن مشخص نیست. با این وجود، هنوز انتظارات و توقعات برجامی ترامپ از اروپایی‌ها محقق نشده است.

موضع‌گیری‌های ترامپ موجب عدم گشایش همکاری‌های بانکی شده است

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که ترامپ تا چه اندازه درصدد ایجاد فراهم نکردن فضای همکاری ایران با اروپا و عدم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام است؟‌ یادآور شد: در این رابطه تلاش‌های کاخ سفید با توفیقاتی همراه بوده است. موضع‌گیری‌های ترامپ و بدعهدی‌های کاخ سفید موجب شده تا گشایشی در همکاری‌های مالی و بانکی ایران ایجاد نشود یا این گشایش‌ها توقعات ایران را برآورده نکند.

وی ادامه داد: با این حال، همکاری‌های ایران با جامعه بین‌المللی در عرصه‌هایی همچون بیمه‌ها، انرژی، فروش هواپیما، تبادل فناوری و… همانند قبل تداوم دارد و طرفین به همکاری‌های خود در این باره ادامه می‌دهند.

آمریکایی‌ها در هفته‌های آینده مسیر بینابینی را طی می‌کنند

این کارشناس ارشد امریکا با تاکید بر اینکه من فکر می‌کنم امریکایی‌ها در هفته‌های آینده مسیر بینابینی را طی می‌کنند، بیان کرد: با توجه به سخنان ترامپ نسبت به برجام، این موضوع برای کاخ سفید تبدیل به یک مسئله حیثیتی شده و آنها نمی‌خواهند اعتبار ترامپ زیر سوال رود و از سوی دیگر، متوجه هزینه خروج عملی از توافق هسته‌ای هستند. به همین خاطر احتمالا تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کنند ولی تحریم‌ها هنوز عملی نمی‌شوند و در برجام باقی می‌مانند تا از این طریق، فرصت مذاکره با ایران را از دست ندهند.

ابوالفتح با اشاره به سخنان مایک پمپئو در کمیته روابط خارجی مجلس سنا هم گفت: رئیس کنونی سی‌آی‌ای و گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت امور خارجه در کمیته روابط خارجی سنا هم گفت که بعد از ۱۲ ماه می، تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد ولی مشخص نیست تهران در قبال این رویکرد واشنگتن چه سیاستی را اتخاذ کند.

صحبت‌های پمپئو دستاورد بزرگی برای ایران است

وی در پاسخ به این سوال که سخنان پمپئو در کمیته روابط خارجی مبنی بر اینکه ایران در گذشته هم به دنبال ساخت بمب اتمی نبود و در آینده نیز به این سمت نخواهد رفت، اظهار داشت: صحبت‌های پمپئو دستاورد بزرگی برای ایران است زیرا از سوی کسی بیان می‌شود که ریاست سی‌آی‌ای را برعهده داشته و قرار است وزیر امور خارجه امریکا شود. از طرفی، اذغان پمپئو مبنی بر اینکه به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و نیست، بسیار قابل تامل است زیرا از سوی یک فرد جنگ‌طلب و نزدیک به ترامپ بیان می‌شود.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: فراتر از سخنان پمپئو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایران را تایید کرده بود و جامعه اطلاعاتی امریکا نیز بر این مسئله آگاه است اما آنچه که دولت امریکا مطرح می‌کند این است که برجام کفایت لازم را ندارد و به دنبال طرح مسائل منطقه‌ایْ موشکی و وسعت بخشیدن به بازرسی‌ها و دائمی کردن محدودیت‌ها است.

ترامپ تصور می‌کند می‌تواند به توافق بهتری با ایران دست یابد

ابوالفتح با بیان اینکه ترامپ از نظر شخصی برجام را دوست ندارد، تصریح کرد: دشمنی ترامپ با توافق هسته‌ای به این خاطر است که اولا برجام میراث اوباما است و او برای زیرسوال بودن اوباما، به این توافق حمله می‌کرد و به همین خاطر، نوع برخورد امریکا با این توافق به مسئله‌ای حیثیتی برای ترامپ تبدیل شده است. از سوی دیگر، رئیس‌جمهور امریکا فکر می‌کند می‌تواند به توافق بهتری با ایران دست یابد و تصور می‌کند ایران به خواسته‌های او تن می‌دهد در حالی که باید هشدار داد هیچ ضمانتی برای این مسئله وجود ندارد.

امیر علی ابوالفتح