گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۲۲:۰۸
شناسه : 250920
تاریخ : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
لابی های سودجو را عامل نابسامانی ارزی ترکیه اعلام کرد لابی های سودجو را عامل نابسامانی ارزی ترکیه اعلام کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه لابی های سودجو را عامل نابسامانی بازار ارز در کشورش اعلام کرد و گفت: ‘دشمنان ترکیه با پنهان شدن پشت دلالان ارز و موسسات اعتباری نمی توانند به ما ضربه بزنند.’

اردوغان، لابی های سودجو را عامل نابسامانی ارزی ترکیه اعلام کردبه گزارش افق نیوز/ افزایش نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه طی سال جاری موجب نگرانی های جدی مردم و مقامات این کشور شده به طوری که در سالجاری میلادی ارزش لیر در برابر دلار ۱۸ درصد و در برابر یورو نیز ۱۳ درصد کاهش یافته است.
هم اکنون هر دلار آمریکا به ارزش ۴٫۳ لیر و هر یورو به ارزش ۵٫۱۵ لیر در ترکیه به فروش می رسد.
مقامات ترکیه در ماه های اخیر افزایش نرخ ارز در این کشور را توطئه دشمنان دانسته و مدعی تلاش برخی کشورهای عربی، اتحادیه اروپا، آمریکا، موسسات بانکی و مالی بین المللی و موسسات اعتبار سنجی بین المللی برای زمین زدن دولت و حزب حاکم ترکیه شده اند.
اردوغان امروز طی سخنرانی در اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه در آنکارا بیان کرد: دشمنان سعی کردند تا ترکیه را در امواج بازی های کوچک غرق کنند، ولی ما توانستیم با اتحاد و همبستگی، کشور را به ساحل امن برسانیم.
وی افزود: آنها تلاش کردند تا ترکیه را در زمینه تولید، صادرات و بازار کار در تنگنا قرار دهند ولی ما با اتحاد و همبستگی خود و با یافتن راه های جدید از این تنگناها خارج شدیم و به نامردان فرصت ندادیم.
وی اظهار کرد: برخی تلاش می کنند با عملیات روانی نوسان اقتصادی موجود بازار جهانی را به گونه ای جلوه دهند که گویا کشور ترکیه دچار مشکل شده است و با این روش ملت ترکیه را نگران می کنند.
وی عرصه اقتصادی را بسیار شکننده دانست و ادامه داد: ما با حساسیت بسیار بالا با شایعات و دروغ ها در عرصه مسائل اقتصادی برخورد می کنیم ولی برخی بر خلاف مصالح ملی اقدام می کنند و در روزهای اخیر نیز با چنین اقدامات و حرف های غیر مسئولانه ای مواجه هستیم.
رئیس جمهور ترکیه میزان رشد سال جاری این کشور را بر اساس نرخ رشد سه ماهه نخست بیش از هفت درصد اعلام کرد و گفت: به رغم برگزاری انتخابات این روند ادامه خواهد یافت.
وی تحقق رشد اقتصادی بالای هفت درصدی ترکیه با منابع فعلی را ناممکن دانست و گفت: ما به سرمایه گذاران خارجی جدید در ترکیه و تشویق به فعالیت آنها نیاز داریم.