گروه : آخرین اخبار » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۷:۳۵
شناسه : 251168
تاریخ : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
متحدان اروپایی آمریکا گفته اند بدون واشنگتن نیز به برجام متعهد خواهند ماند متحدان اروپایی آمریکا گفته اند بدون واشنگتن نیز به برجام متعهد خواهند ماند

‘فدریکا موگرینی’ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اروپایی برای حفظ برجام تلاش خواهند کرد.

به گزارش افق نیوز به نقل از تارنمای شورای اروپا، موگرینی در نشستی که «موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا» برگزار کرد، با اشاره به دیدارهای روز سه شنبه با وزرای خارجه ایران، فرانسه، انگلیس و آلمان در بروکسل اظهار داشت: ما برای حفظ توافقی که همراه با روسیه و چین به آن دست یافتیم همکاری می کنیم. ما با هم آن را نجات می دهیم.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد، طرف های دیگر این توافق تلاش ها برای حفظ آن را آغاز کردند.
متحدان اروپایی آمریکا گفته اند بدون واشنگتن نیز به برجام متعهد خواهند ماند و در مقابل تحریم های کاخ سفید از شرکت های خود که با ایران روابط تجاری دارند، حمایت می کنند.
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس گفته که در دیدارهای روز سه شنبه با همتایان اروپایی خود راه های حمایت از این شرکت ها را بررسی خواهد کرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی خواهد گرفت.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را که به دستور حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صورت می گیرد، از شنبه شب آغاز کرده و در این ارتباط به چین و روسیه رفت.
وی همچنین امروز در بروکسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و موگرینی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.